به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، شهریور ۱۹، ۱۳۹۷

وزارت خارجه عراق حمله موشکی سپاه به مقر احزاب کرد ایرانی را محکوم کرد

تصویری از مقر حزب دموکرات کردستان (حدک) پس از حمله موشکی سپاه 
سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران مسئولیت حمله موشکی به مقر احزاب دموکراتیک کردستان (حدک) و دموکراتیک کردستان ایران (حدکا) را پذیرفت. در این حمله از موشک‌هایی استفاده شد که ایران کمتر از یک ماه پیش رونمایی کرده بود. وزارت خارجه عراق این حمله را محکوم کرد.
احمد محجوب، سحنگوی وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای کوتاه یکشنبه ۱۸ شهریور درباره حمله موشکی سپاه به مقر حدک و حدکا در کوی سنجق اقلیم کردستان گفت:
«عراق برای حفظ امنیت کشورهای همسایه تلاش می‌کند و استفاده از قلمرویش برای تهدید امنیت این کشورها را مردود می‌داند. بنابراین وزارت خارجه هر گونه نقض حاکمیت ملی عراق با بمباران اهداف داخل این کشور را بدون هماهنگی قبلی با مقام‌های عراقی محکوم می‌کند.»
عراق بیانیه‌های مشابهی درباره حملات هوایی ترکیه به مواضع حزب کارگران کردستان (پ ک ک) در کوهستان قندیل صادر می‌کند. جنگنده‌های ترکیه نیز یکشنبه ۱۸ شهریور مواضع پ ک ک را در عمادیه، در استان دهوک اقلیم کردستان عراق بمباران کردند.
ایاد علاوی، از معاونان رئیس‌جمهوری عراق خواهان اتخاذ «موضع قاطعانه‌تر» علیه مداخلات نظامی خارجی در خاک عراق شده است. او در توئیتی نوشت که دولت «نیازمند موضع ملی جدی‌تری است که حاکمیت و پرستیژ عراق را حفظ کند.»
دیروز نیز مسعود بارزانی، رئیس پیشین حکومت خودمختار اقلیم حمله ایران به حدک و حدکا را محکوم کرده بود. حکومت محلی کردستان عراق نیز در بیانیه‌ای از ایران خواست که به قوانین اقلیم احترام بگذارد و از تکرار چنین حملاتی بپرهیزد.

جزئیات حمله سپاه

به گزارش شبکه خبری «روداو»، وابسته به حکومت محلی اقلیم کردستان، سپاه پاسداران شنبه با موشک‌های زمین به زمین مقر فرماندهی و اردوگاه آموزشی حزب دموکراتیک کردستان و حزب دموکراتیک کردستان ایران را هنگام نشست شورای رهبری این احزاب هدف قرار داد.
این حمله تا کنون ۱۶ کشته و ۳۸ زخمی برجای گذاشته است. مصطفی مولودی، دبیرکل حدک و جانشین او خالد عزیزی در جریان این حمله زخمی شده‌اند. روداو گزارش داده که زنان و کودکان نیز در میان زخمی‌ها هستند.
به گفته حدک، موشک‌های سپاه علاوه بر مقر این حزب به یک کمپ پناهندگان مرتبط با مقر این حزب برخورد کرده و ۵۰ تن از پناهجویانی که در آن زندگی می‌کردند، مجروح شدند.
سپاه پاسداران یکشنبه در بیانیه‌ای این حمله را تأیید کرد و گفت که از هفت موشک کوتاه‌برد زمین به زمین و پهپاد نظامی برای این حمله استفاده کرده است.
سپاه در بیانیه‌اش نوشت:
«فرزندان ملت ایران در “سپاه پاسداران انقلاب اسلامی” و سایر نیروهای مسلح و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی کشور، مصمم به صیانت از مرزها و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران و دفاع از آرمان‌ها و اهداف بلند انقلاب اسلامی بوده و اجازه نخواهند داد تروریست‌های اجیر شده سازمان‌های جاسوسی دشمنان بیگانه، امنیت مثال زدنی کشور را به مخاطره اندازند.»
خبرگزاری‌های «فارس» و «تسنیم»، وابسته به سپاه پاسداران این موشک‌ها را از نوع «فاتح ۱۱۰» دانسته اند. ایران دوشنبه ۲۲ مرداد نسل جدید این موشک بالستیک را رونمایی کرد.
فاتح ۱۱۰ یکی از انواع موشک‌های بالستیکی است که رویترز از انتقال آنها به عراق و تحویل‌شان به شبه‌نظامیان شیعه خبر داده بود. آمریکا و متحدان اروپایی‌اش خواهان محدودکردن برنامه موشکی بالستیک ایران هستند. ایران اما مدعی است که موشک‌ها را تنها برای «دفاع» استفاده می‌کند.
ایران شنبه زانیار و لقمان مرادی و رامین حسین‌پناهی، سه زندانی سیاسی کرد را اعدام کرد. جمعه نیز با حمله به اعضای حزب حیات آزاد کردستان (پژاک)، به ادعای خودش شش‌تن از آنها را کشت.
رادیو زمانه