به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، تیر ۲۳، ۱۳۹۸

افزایش تنش بین بریتانیا و ایران به‌رغم آزادی خدمه ابرنفتکش "گریس ۱"

جبل‌الطارق کاپیتان و خدمه سوپرتانکر ایرانی "گریس ۱" را آزاد کرد. اما تنش بین ایران و بریتانیا بر سر تردد نفتکش‌ها ادامه دارد. بریتانیا یک ناو جنگی جدید به منطقه فرستاده است و ترامپ مجددا ایران را تهدید کرده است.


کاپیتان و خدمه ابرنفتکش "گریس ۱" آزاد شده‌اند. اما پلیس جبل‌الطارق همچنان سوپرتانکر ایرانی را در تصرف خود دارد. گفته می‌شود که قوه قضاییه جبل‌الطارق به تحقیقات خود درباره مقصد نهایی این نفتکش ادامه می‌دهد. آزادی خدمه این نفتکش به معنای پایان تنش پدید آمده بین ایران و بریتانیا نیست.


به دنبال انتشار خبر مربوط به تلاش احتمالی قایق‌های تندروی سپاه برای کشاندن نفتکش‌بریتانیایی به آب‌های ایران، بریتانیا اقدام به اعزام یک ناو جنگی دیگر به آب‌های منطقه کرده است.


آزادی کاپیتان و خدمه


پلیس جبل‌الطارق اعلام کرده است که کاپیتان و سه نفر از خدمه سوپرتانکر ایرانی "گریس ۱" آزاد شده‌اند. ابرنفتکش ایرانی "گریس ۱" هفته گذشته توسط ماموران جبل‌الطارق و نیروی دریایی بریتانیا متوقف شده بود. در زمان تصرف، این سوپرتانکر با پرچم پاناما در تردد بود. 

بریتانیا علت تصرف این ابرنفتکش را حمل نفت به سوریه اعلام کرده و آن را نقض تحریم‌های سوریه از سوی اتحادیه اروپا دانسته است. این در حالی است که جمهوری اسلامی چنین موضوعی را انکار می‌کند.


عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز جمعه ۲۱ تیر (۱۲ ژوئیه) مدعی شده بود که بنادر سوریه ظرفیت پهلو گرفتن چنین ابرنفتکشی را ندارند. ایران از بریتانیا درخواست کرده بود، هر چه زودتر خدمه و نفتکش "گریس ۱" را رها کند.


دادگاه عالی جبل‌الطارق درباره درخواست ایران اعلام کرده است که این ابرنفتکش دست‌کم تا روز ۲۱ ژوئیه در توقیف آن کشور خواهد بود. 


ناو جنگی دوم بریتانیا


بریتانیا روز جمعه خبر از فرستادن یک ناو جنگی دیگر به آب‌های منطقه داده است. تقویت حضور نظامی بریتانیا در آب‌های منطقه در شرایطی صورت می‌گیرد که جنگ لفظی بین ترامپ و ایران تشدید شده است.


دونالد ترامپ روز جمعه ۱۲ ژوئیه در پاسخ به پرسش خبرنگاران در محوطه بیرونی کاخ سفید گفته بود: «آن‌ها در حال ورود به یک قلمرو خطرناک هستند.» ترامپ خطاب به مسئولان ایران گفته بود: «بهتر است که خیلی مراقب رفتار خود باشید.»


بریتانیا گفته است که تقویت حضور نظامی خود در آب‌های خلیج فارس با هدف تضمین امنیت تردد نفتکش‌ها و کشتی‌های تجاری صورت می‌گیرد. باید یادآور شد که یک پنجم نفت جهان از تنگه هرمز عبور می‌کند.


روز چهارشنبه دهم ژوئیه، ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا خواستار ایجاد یک ائتلاف نظامی برای تضمین آزادی کشتیرانی در تنگه هرمز و باب المندب شده بود.

دویچه وله فارسی