به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، آبان ۱۷، ۱۳۹۸

یک بازرس زن آژانس هفته گذشته در سایت هسته‌ای نطنز برای مدتی کوتاه بازداشت شده بود

ایران مدعی شد که نماینده آژانس انرژی اتمی بازداشت شده «نیترات انفجاری» به همراه داشت
در پی گزارش روز چهارشنبه 6 نوامبر (15 آبان) به نقل از چند دیپلمات «آشنا» با کار آژانس انرژی هسته‌ای سازمان ملل مبنی بر این که «یک بازرس زن آژانس هفته گذشته در سایت هسته‌ای نطنز برای مدتی کوتاه بازداشت شده بود و مدارک سفر او نیز توقیف شد، ایران نسبت به این خبر واکنش نشان داد.

کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، روز پنجشنبه ۷ نوامبر (۱۶ آبان) گفت که «علت جلوگیری از ورود یکی از بازرسان آژانس به تأسیسات غنی‌سازی نطنز همراه داشتن "آثاری از نیترات انفجاری" بوده است».

آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای تاکنون به ادعای این مقام هسته‌ای ایرانی واکنشی نشان نداده است.

پیشتر ایالات متحده آمریکا، بازداشت کوتاه مدت بازرس آژانس اتمی در ایران و اخراج او از این کشور را «تحریکی بی‌دلیل» و اقدامی «گستاخانه» توصیف کرد.

جکی والکوت، نماینده آمریکا در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست فوق‌العاده شورا که امروز پنج‌شنبه برگزار شد اعلام داشت: «بازداشت بازرس آژانس در ایران تحریکی گستاخانه است، امروز همه اعضای شورا باید به طور واضح این امر را تبیین کنند که چنین اقداماتی کلا غیر قابل قبول و تحمل ناشدنی است و می‌بایست پیامدهایی برای دست زدن به آن در نظر گرفته شود.»

ایران ضمن تأیید جلوگیری از ورود این بازرس به سایت نطنز، دلیل این اقدام را نگرانی نسبت به همراه داشتن «مواد مشکوک» توسط این بازرس عنوان کرد.

سازمان انرژی اتمی ایران نیز روز گذشته طی بیانیه‌ای گفت که به دنبال عدم پذیرش این بازرس، او با ناتمام گذاشتن ماموریت‌اش، ایران را به مقصد وین ترک کرد.

به گزارش فرانس پرس، نماینده اتحادیه اروپا در شورای حکام نیز روز پنجشنبه در نشست فوق‌العاده شورای حکام در وین در واکنشی به این رویداد آن را نگران‌کننده خواند و از ایران خواست، در چهارچوب تعهداتش اجازه دهد تا بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به وظایف‌شان عمل کنند.»

ماجرای بازداشت کوتاه مدت بازرس زن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چند روز پس از آن روی داد که ایران اعلام کرد، چهارمین گام به منظور کاهش تعهدات برجامی خود را برداتشه و گازدهی به سایت هسته‌ای فردو را آغاز کرده است.

کاظم غریب‌آبادی در پایان جلسه روز پنجشنبه شورای حکام آژانس طی توضیحاتی درباره بازرس آژانس که از ورودش به تاسیسات نطنز جلوگیری شد به تلویزیون دولتی ایران گفت: «وقتی بازرس در تأسیسات نطنز بود دتکتورهای (تجهیزات کنترلی) ما شناسایی کردند که این بازرس می‌تواند مواد خطرناک به همراه داشته باشد، اقدامات متعددی بعد از آن صورت گرفت، تنها یک بار از دتکتور استفاده نشد، بلکه در محیط‌های مختلف از دتکتور استفاده شد و حتی وقتی برای کیف دستی‌اش استفاده شد باز آلارم و هشدار داد.»

نماینده ایران در آژانس افزود: «به اعضای شورا گفتم با توجه به سوابق خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای ما، به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی امنیت ملی و ایمنی و امنیت تأسیسات هسته‌ای را مورد مصالحه قرار نخواهیم داد و مصر هستیم آژانس باید با ما همکاری کامل انجام دهد که این تحقیقات را به صورت کامل انجام دهیم.»

العربیه 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: روایت ایران را درباره بازرس آژانس قبول نداریم

پس از پایان نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین این آژانس در بیانیه‌ای اعلام کرد که روایت ایران را از اتفاقی که برای یکی از بازرسانش افتاده قبول ندارد و اقدام ایران را در این زمینه غیرقابل قبول می‌داند.

آژانس در بیانیه‌ خود گفته است که هفته گذشته یکی از بازرسانش به صورت موقت از ترک ایران منع شده در حالی که آژانس به طور مشخص از ایران خواسته که به او اجازه دهد ایران را ترک کند.

کورنل فروتا، دبیر کل موقت آژانس در این بیانیه گفته است که این اتفاق برای کسی که در حال انجام وظایف پادمانی خود بوده نباید می‌افتاده و افزوده است که آژانس به رایزنی با ایران برای روشن شدن موضوع ادامه می‌دهد.

ایران دیروز چهارشنبه ۱۵ آبان (شش نوامبر) اعلام کرد که هفته گذشته یکی از بازرسان آژانس را به دلیل "نگرانی از احتمال همراه داشتن مواد مشکوک" از ورود به تأسیسات هسته‌ای نطنز منع کرده و این بازرس با ناتمام گذاشتن مأموریتش به وین بازگشته است.

کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، پس از پایان نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خبرنگاران گفت که در این جلسه در ارتباط موضوع اخراج بازرس آژانس گفته است که ایران در این زمینه "دغدغه‌های امنیتی" دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم آقای غریب‌آبادی گفت که اتفاق اخیر برای ایران یک "زنگ خطر" بوده و در این مورد "بحث نقض مزایا و مصونیت‌های بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح نیست."

این اقدام ایران که هم‌زمان با اعلام خبر دور تازه‌ای از کاهش تعهدات جمهوری اسلامی در قبال برجام منتشر شد، انتقاد تند آمریکا و ابراز نگرانی اتحادیه اروپا را به دنبال داشت.

جکی ولکات، نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از تمام اعضای شورای حکام آژانس خواست که "آشکارا اعلام کنند که چنین اقدام‌هایی به هیچ وجه قابل قبول نیست، تحمل نخواهد شد و پیامدهایی به دنبال خواهد داشت."

نماینده اتحادیه اروپا هم در بیانیه‌ای از نپذیرفتن یکی از بازرسان آژانس ابراز نگرانی کرد و از ایران خواست اطمینان دهد که بازرسان آژانس انرژی اتمی بتوانند وظایف خود را بر اساس تعهدات ایران انجام دهند.

آقای غریب‌آبادی گفته است که ایران حقوق بازرسان آژانس را نقض نکرده و به تعهدات خود در این زمینه واقف است اما افزوده: "وقتی بازرس در حال ورود به تأسیسات نطنز بود، دیتکتورهای ما شناسایی کردند که این بازرس می‌تواند مواد خطرناک به همراه داشته باشد. اقدامات متعددی بعد از آن صورت گرفت."

بی بی سی  فارسی