به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، تیر ۲۵، ۱۴۰۱

سی‌ان‌ان: یک هیات روسی حداقل دو بار در ماه گذشته برای بررسی پهپادهای دارای قابلیت حمل سلاح به ایران سفر کرده است

 

مقام‌های آمریکایی به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته‌اند که ایران در ماه ژوئن در فرودگاه کاشان پهپادهای شاهد ۱۹۱ و شاهد ۱۲۹ را برای روسیه به نمایش گذاشته است. این دو پهپاد قادر به حمل موشک‌های هدایت پذیر هستند.

سی‌ان‌ان می‌گوید طبق تصاویر ماهواره‌ای که منحصرا در اختیار این شبکه است و اظهارات جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، یک هیات روسی در ماه گذشته حداقل دو بار از فرودگاه کاشان در مرکز ایران بازدید کرده تا پهپادهای ایران را که قابلیت حمل موشک دارند، بررسی کنند.

وزیر خارجه ایران روز گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با همتای اوکراینی خود ارسال پهپاد توسط ایران به روسیه را رد و آنرا اتهامات بی پایه و اساس آمریکا خواند. حسین امیرعبداللهیان در تماس با دمیتری کولبا گفت ایران به هیچ‌ یک از طرف‌های درگیر در این جنگ کمک نخواهد کرد.

این خبر در زمانی منتشر شده که جو بایدن در سفر خاورمیانه‌ای است که طی آن از اسرائیل و عربستان دیدار کرد و ایران یکی از مهم‌ترین مسایل مطرح شده در دیدار او با سران اسرائیل و عربستان بود.

این سه کشور گفته‌اند باید از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری شود.

آقای بایدن در اسرائیل تاکید کرد «دیپلماسی بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای» است اما امکان استفاده از زور را رد نکرد.

مقام‌های کاخ سفید هفته پیش گفتند به اعتقاد آنها ایران قصد دارد پهپادهایی را به روسیه بفروشد تا در جنگ علیه اوکراین بکار گرفته شود. ایران به طور رسمی این ادعا را تکذیب کرده است.

آقای سالیوان در بیانیه‌ای به سی‌ان‌ان گفته است: «ما اطلاعاتی داریم که نشان می‌دهد دولت ایران در حال در اختیار گذاشتن چند صد پهپاد از جمله پهپادهای با قابلیت حمل سلاح به روسیه است».

کاخ سفید می‌گوید ایران قرار است برای جنگ اوکراین به روسیه پهپاد بدهد
همزمان با سفر بایدن، ایران از ناوها و زیردریایی‌های پهپادبر رونمایی کرد
مشاور امنیت ملی آمریکا گفته است دولت این کشور در حال ارزیابی سفر هیات رسمی روسیه به ایران برای مشاهده این پهپادها است.

آقای سالیوان گفت طبق اطلاعات ایالات متحده، سفر ژوئن «اولین باری بود که یک هیات روسی برای مشاهده این پهپادها از این فرودگاه بازدید می‌کرد.»

مقام‌های آمریکایی گفتند یک هیات روسی برای کار مشابهی دوباره در ۵ ژوئیه از فرودگاه کاشان بازدید کرد.

آمریکا هفته پیش گفت روسیه خواستار دریافت «صدها» پهپاد از جمله پهپادهای مسلح برای استفاده در جنگ اوکراین، از ایران شده است.

اما ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش گفت سابقه همکاری ایران و روسیه در زمینه «فناوری‌های نوین به پیش از آغاز جنگ در اوکراین برمی‌گردد و در مقطع اخیر هیچ تحول خاصی در این ارتباط رخ نداده است.»

مقامات آمریکایی در ماه مارس گفته بودند روسیه از چین درخواست کمک کرده اما خاطرنشان کردند هیچ مدرکی مبنی بر اینکه چین برای حمله به روسیه حمایت نظامی یا اقتصادی ارائه کرده باشد، ندیده‌اند.

بی بی سی  فارسی