به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، تیر ۲۹، ۱۴۰۱

خامنه‌ای در دیدار با پوتین «ابتکار عمل» او را در حمله به اوکراین ستود

 

رهبر جمهوری اسلامی به گرمی از ولادیمیر پوتین استقبال کرد

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در تهران ناتو را «موجودی خطرناک» خواند و به آقای پوتین گفت که اگر او در اوکراین «ابتکار عمل» را در دست نمی‌گرفت «طرف مقابل با ابتکار خود موجب وقوع جنگ می‌شد».

روسای جمهور روسیه و ترکیه در سفر به تهران برای شرکت در نشست سه‌جانبه سوریه، با آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی هم دیدار کردند.

نشست سه جانبه موسوم به «نشست آستانه» سه‌شنبه شب در تهران برگزار شد.

رئیس جمهور روسیه برای پنجمین بار در دوران رهبری‌ آیت‌الله خامنه‌ای با او دیدار کرد. تصاویر این دو دیدار نشان می‌دهد که رهبر جمهوری اسلامی به گرمی از آقای پوتین استقبال کرده است. 

آقای خامنه‌ای در این دیدار همکاری‌های بلند مدت ایران و روسیه را در شرایط تحریم «عمیقا به نفع هر دو کشور» دانست و گفت تفاهم‌ها و قراردادهای دو طرف در زمینه نفت و گاز «باید تا انتها پیگیری و عملیاتی شود».

ساعاتی پیش از ورود آقای پوتین به تهران، وزارت نفت ایران اعلام کرد که تفاهم‌نامه «بزرگترین سرمایه‌گذاری خارجی در تاریخ صنعت نفت» را با روسیه امضا کرده است.این تفاهم‌نامه بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت گازپروم روسیه به ارزش «حدود ۴۰ میلیارد دلار» امضا شد.

آقای خامنه‌ای «زورگویی و حیله‌گری» آمریکا را یکی از عوامل فروپاشی شوروی سابق خواند و با ستایش از حکمرانی آقای پوتین گفت: «البته روسیه در دوره جنابعالی استقلال خود را حفظ کرده است.»

او در دیدارهای قبلی خود هم رئیس جمهور روسیه را «دارای شخصیتی قوی و اهل تصمیم و عمل» توصیف کرده بود.

رهبر جمهوری اسلامی با تایید ضمنی حمله روسیه به اوکراین گفت: «اگر راه مقابل ناتو باز باشد، حد و مرزی نمی‌شناسد و اگر جلوی آن در اوکراین گرفته نمی‌شد، مدتی بعد به بهانه کریمه، همین جنگ را به راه می‌انداخت.»

روسیه شبه جزیره کریمه را که متعلق به اوکراین بود بعد از جنگ سال ۲۰۱۴ به خاک خود ضمیمه کرد.

بی بی سی  فارسی