به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، تیر ۱۹، ۱۴۰۱

واکنش‌ها به بازداشت یک فعال سیاسی و دو فیلم‌ساز؛ زیدآبادی: جمهوری اسلامی «تحت‌فشار» است

از راست: آل‌احمد، رسول‌اف و تاجزاده.
واکنش‌ها به بازداشت یک فعال برجسته اصلاح‌طلب و دو فیلم‌ساز توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ادامه دارد.


سازمان حقوق بشر ایران بازداشت محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد را «نقض فاحش آزادی بیان» و «آزادی‌های اساسی شهروندان» اعلام کرده و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط این دو سینماگر سرشناس ایرانی شده است.

احمد زیدآبادی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز بازداشت مصطفی تاج‌زاده را نشانه عصبانیت جمهوری اسلامی توصیف کرده است.

زیدآبادی در توئیتر نوشت: «مسئولان جمهوری اسلامی خود را از هر سو تحت فشار و هجوم می‌بینند. این موضوع به نظرم آنها را از کوره به در برده و از روی عصبانیت تصمیم می‌گیرند. #بازداشت دوست عزیز مصطفی تاجزاده و دو تن از کارگردانان سینمای کشور، به نظرم تصمیمی از روی عصبانیت است.»


فخرالسادات محتشمی‌پور، فعال سیاسی و همسر مصطفی تاج زاده پیشتر در یک پیام ویدیویی اعلام کرد حکومت بزدلانه و از ترس، مانند دزدان از تاریکی شب برای بازداشت مخالفان استفاده می کند. خانم محتشمی پور سپاه پاسداران را عامل فساد و سرکوب در کشور معرفی می کند.

همسر مصطفی تاجزاده در پیامی به آیت‌الله خامنه‌ای، او و همه دستگاه حکومتی زیر نظر وی را مسئول همه سرکوب ها و نابودی طبقه متوسط ایران قلمداد می کند و می گوید این گمانه زنی ها مطرح می شود که نکند شبکه های نفوذی که سپاه کشف می‌کند کار خود حکومتیان باشد.

خانم محتشمی بازداشت افردای نظیر تاج‌زاده را باعث خشنودی براندازان می داند و می گوید آنها این چنین اقدامهای حکومت را پیش درآمد فروپاشی نظام می دانند.

علاوه بر همسر مصطفی تاجزاده، در واکنش به این بازداشت شماری از چهره های سیاسی و هنری کشور نیز از جمله جعفر پناهی، فیلمساز معترض، ابوالفضل قدیانی، فعال سیاسی، مهدی نصیری از اصولگرایان، آذر منصوری، فعال اصلاح طلب، صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی، و علی شکوری راد، سخنگوی جبهه اصلاح طلبان ضمن محکوم کردن بازداشت اشاره کرده اند که چنین بازداشت هائی نمی‌تواند بدون نظر و موافقت رهبری انجام شده باشد.

بازداشت‌ها در «تاریکی شب»

به گزارش خبرگزاری نیمه رسمی مهر، مصطفی تاج‌زاده، معاون وزیر کشور دولت خاتمی که یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب است، شامگاه جمعه به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی و نشر اکاذیب برای تشویش اذهان عمومی» بازداشت شد.

این در حالی است که دولت تندور ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران با نارضایتی عمومی روبرو شده است و افزایش بهای مواد غذایی اعتراضاتی را در ماه‌های اخیر به دنبال داشته است.

مذاکرات غیرمستقیم آمریکا و ایران برای احیای مجدد توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ و لغو تحریم‌ها نیز به دلیل اختلافات میان طرفین متوقف شده است.

مصطفی تاج‌زاده، یکی از منتقدان صریح دولت، گفته است که اگر تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای شکست بخورد، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر حکومت ایران باید پاسخگو باشد.

او هفته گذشته در توئیتر نوشت که «در شرایط اسفناک اقتصادی کنونی و نارضایتی عمومی، عدم احیای توافق هسته‌ای پیامدهای مخربی دارد و مسئولیت آن در درجه نخست بر عهده رهبری است.»

مشخص نیست که آیا دستگیری مصطفی تاج‌زاده با این توئیت مرتبط است یا دلایل دیگری دارد. علی خامنه‌ای، رهبر حکومت ایران، در تمامی زمینه‌ها حرف آخر را می‌زند و به ندرت مورد انتقاد قرار می‌گیرد. نظراتی درباره او که توهین‌آمیز تلقی می‌شود، ممکن است طبق قوانین ایران با محکومیت زندان همراه باشد.

همچنین، خبرگزاری دولتی ایرنا گزارش داد که محمد رسول‌اف، سینماگر مخالف، و مصطفی آل‌احمد، یکی از همکارانش شامگاه جمعه بازداشت شدند و آنها را به «ارتباط با ضدانقلاب» و «التهاب‌آفرینی و برهم زدن امنیت روانی جامعه» در جریان ریزش متروپل آبادان متهم کرد.

این دو از جمله بازیگران و فیلم‌سازانی بودند که در جریان اعتراضات مردمی که پس از فروریختن مرگبار ساختمان متروپل در آبادان صورت گرفت، با انتشار بیانیه‌ای از نیروهای امنیتی خواسته بودند تا «اسلحه‌ را زمین بگذارند و به آغوش ملت بازگردند.»

در این ناآرامی‌ها، معترضین با انتقاد شدید از فساد و بی‌توجهی مقامات به ضوابط ایمنی، این عوامل را از دلایل اصلی حادثه عنوان کردند.

مصطفی تاج‌زاده و محمد رسول‌اف در گذشته نیز با اتهاماتی روبرو بوده‌اند.

مصطفی تاج‌زاده بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶ بیشتر به دلیل مشارکت در ناآرامی‌های پس انتخابات مورد مناقشه سال ۸۸ ایران زندانی شد.

محمد رسول‌اف، برنده جایزه خرس طلایی جشنواره فیلم برلین برای فیلم «شیطان وجود ندارد» در سال ۲۰۲۰ است که به موضوع مجازات اعدام می‌پرداخت. این اثر به دلیل سانسور حکومتی، بصورت مخفیانه در ایران فیلم‌برداری شد.