به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، مرداد ۰۴، ۱۴۰۱

سه استان جنوبی ایران در معرض خطر بارندگی‌های مونسونی

 

در استان سیستان و بلوچستان بیش از ۳۵ روستا درگیر سیلاب و آبگرفتگی شده‌اند. در استان هرمزگان هشدار سطح قرمز هواشناسی صادر شده و اداره هواشناسی پیش‌بینی‌ کرده است که استان کرمان بارندگی‌های بی‌سابقه را تجربه خواهد کرد.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب سیستان و بلوچستان گفته است، بر اثر طغیان رودخانه‌های محلی و سیلاب، مسیرهای ارتباطی ایرانشهر - مهرستان، اسپکه - فنوج و قصرقند - نیکشهر مسدود شده‌اند.

ایرنا به نقل از جلال‌الدین قادری نوشت، نواحی جنوبی استان با توجه به فعالیت مونسون و تقویت این سامانه تا پایان هفته و صدور هشدار سطح قرمز شاهد بارش و جاری شدن سیلاب خواهند بود. به گفته او، این پدیده طبیعی تاکنون سه مسیر را مسدود کرده است.

خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی هلال احمر سیستان و بلوچستان گزارش داد که ۵۷ خانوار سیل‌زده در قالب ۲۱۱ نفر در چادرهای امدادی جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان اسکان اضطراری داده شده‌اند.

علیرضا میربهاءالدین گفته است، ۳۵ روستا در شهرستان های سرباز نیکشهر، ایرانشهر، سیب و سوران، دلگان، فنوج، سراوان و خاش درگیر سیلاب و آبگرفتگی شده‌اند که ۴۷ تیم عملیاتی به آنها خدمات‌رسانی کرده‌اند.

استان هرمزگان آماده بارندگی‌های مونسونی

به گزارش تسنیم، از روز شنبه اول مردادماه تا روز جمعه با ورود سامانه بارشی مونسون در استان هرمزگان هشدار سطح قرمز هواشناسی صادر شده است و تیم‌های مختلف عملیاتی و امدادی در آماده‌باش کامل قرار گرفته‌اند.

بر اساس پیش‌بینی‌ها، اوج فعالیت سامانه مونسونی در استان هرمزگان از ظهر و شب دوشنبه ۳ مردادماه تا چهارشنبه خواهد بود و علاوه بر ارتفاعات استان در شرق و شمال، مرکز استان و بندرعباس را نیز درگیر خواهد کرد.

در روزهای اخیر این سامانه به‌شکل محدود در شهرستان حاجی‌آباد در شمال استان فعالیت کرده و تخریب راه‌های روستایی و زیرساخت‌های روستاها را در پی داشته است.

ستاد مدیریت بحران استانداری هرمزگان از مردم خواسته است، از تردد و اسکان در مسیر رودخانه‌های فصلی به‌شدت اجتناب کنند و به توصیه‌های ایمنی صادرشده از سوی این ستاد و سازمان هواشناسی عمل کنند.


اداره هواشناسی پیش‌بینی‌ کرده است که استان کرمان بارندگی‌های بی‌سابقه را تجربه خواهد کرد و به احتمال زیاد بیشترین اثرپذیری را خواهد داشت. 

در گزارش فارس آمده است: «تا تابستان گذشته بارندگی‌های مونسونی در منطقه جنوب شرقی ایران به‌خصوص استان‌سیستان و بلوچستان به‌عنوان امری عادی و خوشحال‌کننده تلقی می‌شد و ساکنان این استان با آغاز فصل امید بارش‌های بیشتری داشتند تا بتوانند ذخایر آبی مورد نیازشان را تأمین کنند. اما امسال از اواسط بهار با درنظر گرفتن تغییرات اقلیمی یکباره ورق برگشته و این بارندگی‌ها به‌نوعی نه ‌تنها آبادانی با خود نیاورده، بلکه نگرانی‌های عمده‌ای هم به‌همراه داشته است.»

در سیستان و بلوچستان و هرمزگان سامانه بارشی مونسونی در فصل تابستان بخش زیادی از منابع آب را در نواحی تحت تأثیر تأمین می‌کند و نقش زیادی در توسعه کشاورزی دارد.

کارشناسان تاکید می کنند که تغییرپذیری سامانه موسمی مانند سایر پدیده‌های جوی اثرات مستقیم و غیرمستقیمی در زندگی مردم دارد. این اثرات می‌تواند به‌صورت افزایش یا کاهش بارش، تغییرات رطوبتی، تغییرات دمایی، تغییرات در میزان دریافت تابش خورشیدی و همچنین برونداد انرژی زمین‌تاب بروز پیدا کند.پدیده مونسون روی اقیانوس هند تشکیل می‌شود که بارش‌های شدید روی دریا در هندوستان و پاکستان را در پی دارد و اثرات آن مناطق جنوب شرق ایران را فرا می‌گیرد.

 دویچه وله فارسی