به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، تیر ۲۹، ۱۴۰۱

رابرت مالی: ایران باید بین بازگشت به برجام یا وابستگی به روسیه یکی را انتخاب کند

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در اظهاراتی گفت، 
سفر پوتین به ایران بیانگر افزایش انزوای کرملین است

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در واکنش به سفر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به تهران گفت، ایران باید از دو گزینه بازگشت به توافق هسته‌ای موسوم به «برجام» و وابستگی به روسیه یکی را انتخاب کند.

مالی در مصاحبه‌ای با شبکه «سی‌ان‌ان» گفت، بازگشت به برجام منجر به ایجاد روابط معمول اقتصادی با همسایگان، کشورهای اروپایی و سایر کشورهای دنیا برای ایران خواهد شد، اما وابستگی به روسیه، از آنجایی که مسکو از لحاظ بین‌المللی خود در انزوا است، فرصت اقتصادی محدودی برای ایران فراهم خواهد کرد.

مالی با اشاره به قصد ایران برای فروش پهپادهای خود به روسیه گفت، واشینگتن ابزارهایی دارد که فروش این تسلیحات به مسکو را تحریم خواهد کرد.

خبرگزاری «رویترز» در همین زمینه گزارش داد، جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرده است که واشینگتن هنوز به شواهدی مبنی بر آغاز عملیات فروش پهپادهای ایران به روسیه دست نیافته است.

کربی در ادامه افزود، سفر پوتین به ایران بیانگر افزایش انزوای کرملین است.

بسته‌شدن پنجره بازگشت به برجام
رابرت مالی در بخش دیگری از اظهارات خود افزود، شانس احیای توافق برجام روز به روز کمتر می‌شود و این گزینه برای ایران همیشه در دسترس نخواهد بود.

او با تأکید بر این‌که پنجره بازگشت به برجام، به‌سرعت در حال بسته‌شدن است، خاطرنشان کرد که اگر تهران می‌خواهد به این توافق بازگردد، کافی است که با شروط مطرح شده توسط اتحادیه اروپا موافقت کند.

رابرت مالی در پاسخ به سوالی مجری مبنی بر فاصله زمانی ایران با ساخت سلاح هسته‌ای گفت، تهران تنها چند هفته تا فراهم‌کردن مواد شکافت‌پذیر هسته‌ای کافی و اورانیوم غنی‌سازی شده مورد نیاز برای ساخت یک بمب فاصله دارد.

او تأکید کرد، ساخت یک بمب بیشتر از چند هفته طول خواهد کشید.

مالی در گفت‌وگوی خود با سی‌ان‌ان به وضعیت چهار زندانی دو تابعیتی ایرانی – آمریکایی در زندان اوین نیز اشاره کرد و گفت، واشینگتن پیشتر از طریق «یک واسطه» با ایران تماس گرفته و تلاش کرد تا این چهار زندانی را به آمریکا بازگرداند.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در این زمینه افزود، وزارت خارجه آمریکا به تلاش‌های خود برای آزاد شدن این چهار زندانی ادامه خواهد داد.

دبی - العربیه فارسی