به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، آبان ۰۶، ۱۴۰۲

اردوغان از اسرائیل خواست «این دیوانگی» را «تمام» کند و به حملات خود پایان دهد

 در بیست و دومین روز از جنگ اسرائیل و حماس، نیروهای ارتش اسرائیل بار دیگر غزه را هدف حملات سنگین هوایی قرار دادند. به گفته سخنگوی ارتش این کشور، بامداد شنبه ۱۵۰ «هدف زیرزمینی» در غزه مورد حمله نظامیان اسرائیل قرار گرفت.


آخرین تحولات جنگ میان اسرائيل و حماس در روز شنبه ۲۸ اکتبر برابر با ۶ آبان را در صفحه زیر دنبال کنید. 


14:33

اسرائیل: موشکی که از لبنان شلیک شد را رهگیری و نابود کردیم

ارتش اسرائیل اعلام کرد که یک موشک زمین به هوا را که از لبنان شلیک شده بود و یک پهپاد اسرائیلی را هدف قرار داده بود، رهگیری کرده است.


ارتش در بیانیه‌ای اعلام کرد که در واکنش به این حمله، «منشاء شلیک موشک» را نیز هدف قرار داده است.


هنوز حزب‌الله لبنان به این ادعای اسرائیل واکنشی نشان نداده است.


این گروه شبه‌نظامی پیش از این تایید کرده بود که ۴۷ تن از جنگجویانش از روز جمعه در جریان درگیری‌های مرزی کشته شده‌اند. 


همزمان از لبنان خبر می‌رسد که مقامات این کشور، دستور تخلیه فرودگاه بیروت را به دلیل حاکم بودند شرایط «اضطراری» صادر کرده‌اند.



AP, Hezbollah

14:21

فرمانده کل سپاه پاسداران حمله حماس به اسرائیل را «بی‌نظیر» توصیف کرد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران ایران روز شنبه حمله شبه نظامیان حماس به اسرائیل در چهارچوب عملیات «طوفان الاقصی» را بی نظیر و استثنایی عنوان کرد.


او که در کنگره ملی ۶ هزار و ۵۵۵ شهید استان لرستان سخنرانی می‌کرد، گفت: «سرزمین غزه مدفن همه‌ قدرت‌هایی است که دست به دست هم دادند تا هزاران کودک بی گناه و بی دفاع را قتل عام کنند.»


ایرنا نیز به نقل از او نوشت: «امروز این همه غوغا و آتش برای این است که یکباره متوجه شدند عناصر آنان بسیار سست، دستگاه اطلاعاتی مخوف و گسترده آنان در مقابل نیروهای مقاومت ناتوان است که تکیه برآمریکا هم آنان را مصون نکرد. رژیم صهیونیستی در باریکه‌ای زندگی می‌کند که گاه عرض آن ۱۴ کیلومتر است و فقط یک عملیات بیت‌المقدس ما کافیست تا او را کاملا بشکند.»



AP

13:54

حماس: شمار قربانیان جنگ به ۷۷۰۳ نفر رسیده است

وزارت بهداشت حماس روز شنبه اعلام کرد که از زمان آغاز جنگ با اسرائیل، دست‌کم ۷۷۰۳ نفر در نوار غزه کشته شده‌اند.


به گفته این وزارتخانه، بیش از ۳۵۰۰ کودک در میان تلفات ثبت شده دیده می‌شوند.


پیش از این در روز جمعه شمار کشته شدگان در نوار غزه ۷۳۲۶ نفر اعلام شده بود.



AP

13:20

بمباران غزه: خانواده گروگان‌ها خواستار توضیح دولت اسرائیل هستند

خانواده‌های گروگان‌هایی که توسط حماس در نوار غزه نگهداری می‌شوند و عمدتاً نیز شهروندان اسرائیلی هستند، پس از آغاز حمالات شدید ارتش اسرائیل در شامگاه جمعه به نوار غزه، «نگرانی» شدید خود را ابراز کرده و خواستار توضیح دولت شدند.


در  بیانیه‌ای که روز شنبه از سوی انجمن خانواده‌های بیش از ۲۲۰ گروگان منتشر شده، آمده است: «خانواده‌ها نگران سرنوشت عزیزان خود و منتظر توضیحات دولت هستند. هر دقیقه برای ما به اندازه یک "ابدیت" است. ما از وزیر دفاع و اعضای کابینه جنگ اسرائیل می خواهیم که با ما دیدار کنند.»


13:09

از ۷ اکتبر  در مجموع ۳۱۱ سرباز اسرائیلی کشته شده‌اند


دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد که از زمان حمله شبه‌نظامیان حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر ، در مجموع ۳۱۱ سرباز اسرائیلی «در جبهه‌ها» کشته شده‌اند.


او همچنین تایید کرد که همچنان ۲۲۹ گروگان اسرائیلی اعم از دوتابعیتی یا خارجی، در دست حماس گرفتارند.



12:44

حماس قصد دارد ۸ گروگان روسی-اسرائیلی را آزاد کند


موسی ابومرزوق، از مقامات ارشد حماس که به تازگی به مسکو سفر کرده، اعلام کرد که این جنبش در تلاش است تا مکان ۸ گروگان دارای تابعیت دوگانۀ روسی و اسرائیلی را پیدا و آنها را آزاد کند.


خبرگزاری‌ «ریا نووستی» روسیه به نقل از او نوشت: «ما اکنون به دنبال افرادی هستیم که توسط طرف روسی گزارش داده است. این کار دشواری است اما ما پیگیر این موضوع هستیم و به محض اینکه آنها را پیدا کنیم، آزاد خواهیم کرد.»




12:34

ارتش اسرائیل اولین تصاویر از حمله زمینی خود به نوار غزه را منتشر کرد

ارتش اسرائیل بامداد شنبه ۲۸ اکتبر اولین تصاویر از حمله زمینی خود به نوار غزه را که از شامگاه جمعه آغاز شده، در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد.


به گفته ارتش، این حمله در واکنش به حملات خونین حماس به خاک اسرائیل در ۷ اکتبر انجام شده است.


این تصاویر که بدون صدا و عمدتا بصورت سیاه و سفید منتشر شدند، پیشروی تانک‌های اسرائیل را در منطقه‌ای ناشناس نشان می‌دهند.



12:05

امدادگران از کشف ده‌ها جسد در پی حملات شبانه اسرائیل به شمال غزه خبر دادند

روزنامه اسرائیلی هاآرتص به نقل از امدادگران در نوار غزه نوشت که در پی حملات هوایی شبانه اسرائیل، ده‌ها جسد در شمال غزه از زیر آوار خارج و به بیمارستان بیت لاهیا منتقل شده‌اند.


این اخبار هنوز تایید نشده است.


11:53

امیرعبداللهیان در مصاحبه با بلومبرگ: ما نیروی جدیدی به سوریه و عراق نفرستاده‌ایم اما تنها تماشاگر تحولات نیز نخواهیم بود

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در جریان گفتگو با خبرگزاری بلومبرگ و با اشاره به جنگ اسرائیل و حماس اعلام کرد: «ما نیروی جدیدی به سوریه و عراق و دیگر بخش‌های منطقه اعزام نکرده‌ایم؛ اما تنها تماشاگر تحولات نیز نخواهیم بود و هر زمان که فکر کنیم لازم است، متناسب با منافع ملی خود و شرایط در منطقه و در زمان مناسب تصمیم خواهیم گرفت.»


او افزود: «اما می‌خواهم هشدار دهم که ادامه وضعیت کنونی و ادامه کشتن مردم در غزه و زنان و کودکان، شرایط را در منطقه از کنترل خارج خواهد کرد.»


او همچنین در بخشی از این گفتگو، درباره اعزام نیرو از ایران به سوریه گفت: «تا زمانی که دولت سوریه برای مبارزه با تروریسم از ما کمک بخواهد، ما در چهارچوب موافقتنامه‌های همکاری‌های بین دو کشور عمل خواهیم کرد.»



11:25

ابراز نگرانی دبیرکل سازمان بهداشت جهانی

تدروس آدهانوم گبریسوس، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت می‌گوید که خبری از کارکنان این سازمان در نوار غزه ندارد و «برای امنیت آنها، نگران است».


او افزود: «گزارش‌ها مبنی بر بمباران شدید غزه، بسیار نگران‌کننده است. تخلیه بیماران در چنین شرایطی همچنین یافتن سرپناه امن امکان‌پذیر نیست. قطعی برق نیز مانع از رسیدن آمبولانس‌ها به مجروحان می‌شود.»

یورونیوز فارسی