به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، آبان ۰۵، ۱۴۰۲

راهپیمایی سکوت زاهدانی‌ها در جوی امنیتی؛ عبدالحمید خواهان آزادی بازداشتی‌ها شد

مردم زاهدان هم‌زمان با قطع اینترنت و جو سنگین امنیتی با درخواست مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت این شهر، در سکوت راهپیمایی کردند. مولوی عبدالحمید روز جمعه پنج آبان خواهان آزادی ده‌ها شهروندی شد که ماموران امنیتی پس از نماز جمعه هفته گذشته بازداشتشان کردند.

اروپا و آمریکا نباید دست اسرائیل را برای حمله به غزه باز بگذارند

مولوی عبدالحمید در خطبه‌های نماز جمعه این هفته بار دیگر به جنگ اسرائیل و حماس اشاره کرد و با اشاره به «شرایط سختی» که بر غزه حاکم شده، گفت دیدن استفاده اسرائیل از «بمب‌های پیشرفته و مخرب» بر سر مردم این منطقه دردناک است.

او با اشاره به اینکه جهانیان هیچ توجیهی را در برابر این «نسل‌کشی و قتل‌عام» نمی‌پذیرند، گفت اروپا و آمریکا نباید دست اسرائیل را در این زمینه باز بگذارند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان هفته گذشته نیز با تاکید بر اینکه جنگ به جای خطرناکی رسیده است، کشته‌های دو طرف را «تلفات انسانی» خواند و خواهان آزادی اسیران اسرائیلی از سوی حماس شد.

عبدالحمید اسماعیل‌زهی امروز مانند خطبه پیشین خود خواهان توقف هرچه سریع‌تر «این جنگ ویران‌گر و تباه‌کننده» شد.

پیش‌ از این صحبت‌های مولوی عبدالحمید در نماز جمعه روز ۲۱ مهر مبنی بر اینکه نابود کردن اسرائیل شدنی نیست، خشم رسانه‌های وابسته به حکومت را در پی داشت.

اسماعیل‌زهی بر اتخاذ موضعی «منصفانه» در قبال جنگ اسرائیل و حماس تاکید کرده و گفته بود اگر مسلمان جایی زیاده‌روی کند، به زنان تعرض کند و کودکان را بکشد، ما چشم‌بسته از آن حمایت نمی‌کنیم.

او روز پنجم آبان در همین راستا گفت: «همه نوع آدمی در غزه هست اما عموم آنان به ویژه کودکان بی‌گناه هستند. حتی اگر برای کسی [اسرائیل] خشمی و ضایعه‌ای پیش آمده باز نباید و حق ندارد چنین جنایتی انجام دهد.»

مدیر دارالعلوم زاهدان هفته گذشته به انتقاد از محاصره غزه و تداوم موشک‌باران منطقه پرداخته و گفته بود اسرائیل تاکنون معادل دو برابر قربانیان خود را از طرف مقابل کشته است.

توصیه عبدالحمید به نمازگزاران: مراقب نفوذی‌ها باشید

مولوی عبدالحمید در بخش دیگری از خطبه‌های امروزش از نمازگزاران زاهدان خواست «با آرامش و سکوت کامل» به سمت خانه بروند، «دوراندیشی» داشته باشند و مراقب «عوامل نفوذی» باشند.

او خطاب به شهروندان زاهدانی گفت: «شما در یک سال گذشته مظلومیت و مطالباتتان را فریاد زدید اما به جز راهپیمایی و شعار دادن، راه‌های دیگری هم وجود دارد که پیگیری می‌شود.»

اسماعیل‌زهی خواهان آزادی بازداشت‌شدگان پس از نماز جمعه هفته گذشته شد و خطاب به مسوولان و ماموران گفت با توجه به «شرایط حساس کنونی»، خویشتن‌داری کنند تا مشکلی پیش نیاید.

فضای امنیتی شدید در زاهدان

برخی رسانه‌ها مانند حال‌وش و کمپین «فعالین بلوچ» که اخبار استان سیستان و بلوچستان را منتشر می‌کنند، از جو شدید امنیتی و اختلال اینترنت زاهدان در روز پنجم آبان خبر دادند.

بر اساس این گزارش‌ها، نیروهای امنیتی مصلی و مسجد مکی زاهدان را محاصره و با بر پا کردن چادر در معابر، نمازگزاران را تفتیش و بازرسی بدنی کردند.


به گفته برخی شهروندان، از صبح جمعه نیروهای نظامی خیابان‌های آزادگان، خرمشهر، رازی، مدرس، توحید، مدنی، بهشتی و بلوار بهداشت زاهدان را مسدود و از حضور مردم برای شرکت در نماز جمعه ممانعت کردند.

مردم زاهدان پس از برگزاری نماز و بنا به درخواست مولوی عبدالحمید در سکوت از مسجد خارج شدند.

جو امنیتی حاکم بر شهر در حالی‌ بود که اینترنت زاهدان با اختلال شدید روبه‌رو شد و برقراری تماس برای شهروندان به سختی امکان‌پذیر بود.

علاوه بر زاهدان، در شهر خاش هم نیروهای نظامی و امنیتی خیابان‌های منتهی به مسجد جامع الخلیل را مسدود و از ورود شماری از شهروندان به آن جلوگیری کردند.

از هشتم ماه مهر سال گذشته و جمعه خونین زاهدان تاکنون، جو امنیتی در شماری از شهرهای استان سیستان و بلوچستان همراه با بازداشت شهروندان برقرار بوده است.


سازمان عفو بین‌الملل روز پنج‌شنبه چهارم آبان گزارشی از چگونگی سرکوب معترضان در مناطق بلوچ‌نشین ایران منتشر و اعلام کرد مقام‌ها و ماموران جمهوری اسلامی «سرکوب وحشیانه» علیه معترضان بلوچ را برای جلوگیری از تجمع هفتگی در زاهدان تشدید کرده‌اند.

دایانا الطحاوی، معاون دفتر منطقه‌ای خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل گفت دولت‌های جهان باید فورا از مقام‌های ایران بخواهند استفاده غیرقانونی از قوای قهریه و سلاح گرم علیه معترضان مسالمت‌آمیز و شکنجه بازداشت‌شدگان را متوقف کنند.

الطحاوی همچنین خواهان آزادی همه دستگیر‌شده‌ها، به ویژه کودکان شد.

بر اساس گزارش این نهاد حقوق بشری، «حملات بی‌رحمانه» مقامات جمهوری‌اسلامی ایران علیه تظاهرات مسالمت‌آمیز هفتگی هزاران معترض و نمازگزار بلوچ در زاهدان در روز جمعه ۲۸ مهر تشدید شد.

ایران‌اینترنشنال پیشتر از تیراندازی عوامل حکومت به سمت معترضان در زاهدان و زخمی شدن ده‌ها شهروند، از جمله کودکان و بازداشت ده‌ها نفر دیگر در این روز گزارش داده بود.

ایران اینترنشنال