به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، آبان ۰۴، ۱۴۰۲

عفو بین‌الملل: نیلوفر حامدی و الهه محمدی را فوراً آزاد کنید

 

عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای صدور احکام طویل‌المدت زندان‌ برای نیلوفر حامدی و الهه محمدی، روزنامه‌نگاران زندانی، را محکوم کرد و خواستار آزادی فوری آنها شد.

این نهاد حقوق بشری در این بیانیه که روز سه‌شنبه ۲ آبان در صفحه اینستاگرام منتشر کرده از محاکمه «به شدت ناعادلانه» این دو خبرنگار پوشش‌دهنده اخبار مربوط به کشته شدن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد انتقاد کرده و افزوده است «روزنامه‌نگاری جرم نیست.»

شعبه پانزده دادگاه انقلاب اسلامی تهران، نیلوفر حامدی و الهه محمدی را در مجموع به ۲۵ سال حبس محکوم کرده که در مجموع ۱۳ سال آن «قابل اجرا» است.

بر پایه این احکام، نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه شرق، به ۱۳ سال و الهه محمدی، خبرنگار روزنامه هم‌میهن، به ۱۲ سال زندان محکوم شده‌اند. در صورت تایید این احکام در دادگاه تجدید نظر، مجازات اشد یعنی ۷ سال حبس برای نیلوفر حامدی و ۶ سال حبس برای الهه محمدی به اجرا گذاشته خواهد شد.

عفو بین‌الملل، اتهامات «امنیتی» این زنان خبرنگار شامل «همکاری با دولت متخاصم آمریکا»، «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور» و فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران» را «خلاف واقع» خوانده است.

نیلوفر حامدی و الهه محمدی و نیز وکلا و خانواده‌هایشان این اتهامات را رد کرده‌اند.

وزارت خارجه آمریکا هم ضمن تکذیب ادعای قوه قضائیه جمهوری اسلامی درباره «همکاری با دولت متخاصم آمریکا»، ، اعلام کرده بود که محاکمه این دو خبرنگار با هدف «ارعاب روزنامه نگاران در ایران» انجام شده است.

عفو بین‌الملل در بخشی از بیانیه خود، گزارش‌های مربوط به شکنجه مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد را «معتبر» خوانده و اضافه کرده است نیلوفر حامدی و الهه محمدی که نخستین خبرنگارانی بودند که خبر کشته‌شدن مهسا امینی ۲۲ ساله در را پوشش دادند از ماه سپتامبر سال ۲۰۲۲ (شهریور-مهر ۱۴۰۱) در بازداشت به سر می‌برند.

نیروهای حکومتی نیلوفر حامدی را روز ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ و الهه محمدی را هم در ۷ مهر ۱۴۰۱ بازداشت کردند.

عفو بین‌الملل تاکید کرده که این دو نفر از حق محاکمه در دادگاهی عادلانه و همچنین دسترسی به وکلای انتخابی در مدت هشت ماه پس از بازداشت‌شان محروم بوده‌ و فقط یک روز قبل از برگزاری دادگاه اجازه ملاقات با وکلایشان را یافته‌اند. ضمن این که به گفته عفو بین‌الملل یکی از وکلای آنها نیز سال گذشته «به طور مستبدانه» بازداشت شد.

این نهاد بین‌المللی همچنین پخش یک ویدیوی تبلیغاتی با هدف «توجیه» محکومیت احکام صادره علیه نیلوفر هاشمی و الهه محمدی را «زننده» توصیف کرده است.

به نوشته عفو بین‌الملل، رسانه‌های حکومتی از جمله بازوی رسانه‌ای قوه قضائیه جمهوری اسلامی در طول هفته گذشته به پخش این ویدیوی تبلیغاتی اقدام کرده‌ و فعالیت‌های خبرنگاری و کنشگری در حوزه حقوق زنان را به عنوان «مدرک جرم» علیه این دو خبرنگار ارائه کرده‌اند.

صدور احکام زندان برای نیلوفر حامدی و الهه محمدی موج اعتراض ها و انتقادها را به عملکرد قوه قضاییه به همراه داشته است.

به تازگی ماری لالور، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور مدافعان حقوق بشر، هم نسبت به صدور احکام زندان برای دو خبرنگار بازداشتی در ایران و وکیل مهسا امینی توسط قوه قضاییه جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرد.

صالح نیکبخت، وکیل خانواده مهسا امینی، نیز در پی انجام مصاحبه‌هایی با رسانه ها در ارتباط با پرونده قتل مهسا امینی، محاکمه و به تحمل یک سال حبس محکوم شده است.

صدای آمریکا