به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، مهر ۳۰، ۱۴۰۲

مرکز آمار ایران: متوسط قیمت هر متر آپارتمان در تهران + ارزش دلاری حداقل دستمزد کارگران

 ارزش دلاری «حداقل دستمزد» کارگران ایرانی هر سال کمتر می‌شود

housingSalary.jpg

ایندیپندنت فارسی - مرکز آمار ایران پس از مدت‌ها وقفه روز شنبه ۲۹ مهرماه سال ۱۴۰۲ تازه‌ترین آمار در مورد تورم آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران را منتشر کرد.

در این آمار، تورم نقطه‌به‌نقطه شهریورماه سال ۱۴۰۲ به عدد ٧٥.٢ درصد رسیده است.



مرکز آمار ایران مدعی شده است این آمار نسبت به تورم نقطه‌به‌نقطه ماه قبل کاهش ۸.۹ درصدی داشته است که نشان می‌دهد قیمت آپارتمان‌های مسکونی تهران در مردادماه ۱۴۰۲ نسبت به مردادماه سال ۱۴۰۱، ۸۴.۱ درصد رشد داشته است.

از اسفند سال ۱۴۰۱ تا خرداد سال ۱۴۰۲، همواره میزان تورم نقطه‌به‌نقطه آپارتمان‌های تهران بیش از ۱۰۰ درصد بوده است.

منطقه یک با میانگین ۱۵۰ میلیون تومان در صدر قیمت آپارتمان‌های مسکونی قرار داشته و میانگین کل مناطق شهری نیز عدد بی‌سابقه متری ۸۰ میلیون تومان را ثبت کرده است.

در بخش ارزان‌ترین مناطق نیز تنها منطقه ۱۸ قیمت میانگین قیمت کمتر از ۴۰ میلیون تومان داشته و پس از آن مناطق ۲۰، ۱۵، ۱۶ و‌ ۱۷ میانگین مبلغ کمی بیش از ۴۰ میلیون تومان را ثبت کرده‌اند.

ارزش دلاری «حداقل دستمزد» کارگران ایرانی هر سال کمتر می‌شود

صدای آمریکا - روزنامه «دنیای اقتصاد» در ایران روز شنبه ۲۹ مهر، در گزارشی نوشت که ارزش دلاری دستمزد دریافتی کارگران ایرانی هر سال کمتر از قبل شده است.

بر اساس مصوبه اسفند سال گذشته شورای عالی کار، حداقل دستمزد ماهانه کارگران مشمول قانون کار، متاهل و دارای فرزند حدود ۸ میلیون تومان (۱۶۰ دلار) است. این در شرایطی است که به نوشته شماری از خبرگزاری ها و همچنین به تاکید تشکل های کارگری در ایران، کارگرانی که مشمول قانون کار نیستند، دستمزدی به مراتب کمتر از این میزان را دریافت می کنند.

«دنیای اقتصاد» چاپ تهران نوشت: بررسی «تغییرات رقم حداقل دستمزد» در دهه ۹۰ خورشیدی نشان می‌دهد با وجود افزایش مداوم مبلغ حداقل دستمزد، «ارزش واقعی آن، متاثر از تورم بوده است.»

بر اساس این گزارش، نتیجه حاصل از این وضع، به این معنی است که در سال‌هایی که اقتصاد ایران «تورم بالایی» را تجربه کرده، ارزش واقعی حداقل دستمزد «به شکل چشمگیری کاهش یافته‌ است.»