به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، آبان ۰۶، ۱۴۰۲

ویرانی صدها خانه در حملات شب گذشته اسرائیل؛

  آوارگی ۲۹ هزار نفر در لبنان در پی جنگ

خبرگزاری فرانسه گزارش داد حملات شب گذشته اسرائیل به نوار غزه منجر به ویرانی کامل صدها ساختمان و خانه شده است. سازمان بین‌المللی مهاجرت وابسته به سازمان ملل متحد اعلام کرد تاکنون بالغ بر ۲۹ هزار نفر در لبنان در پی درگیری‌ها میان حزب‌الله و اسرائیل آواره شده‌اند.


به گزارش فرانس۲۴، درگیری‌ها منجر به کشته شدن ۵۸ نفر در لبنان شده است.


هم‌زمان با شدت گرفتن تنش‌ها، مقام‌های لبنانی دستورالعمل‌هایی احتیاطی برای تخلیه فرودگاه بین‌المللی بیروت در صورت به وجود آمدن شرایط اضطراری صادر کردند.


ارتش اسرائیل اعلام کرد موشکی را که از سوی لبنان شلیک شده بود، رهگیری و ساقط کرده است.


هاآرتص نوشت ارتش اسرائیل زیرساخت‌های نظامی حزب‌الله در جنوب لبنان را هدف قرار داد.


وای‌‌نت به نقل از روزنامه لبنانی الاخبار، وابسته به حزب‌الله نوشت «تحرکات مشکوکی» از سوی نظامیان آمریکا در پایگاه‌های نظامی این کشور در سوریه دیده می‌شود.


بنا بر این گزارش، در سه روز گذشته بالغ بر ۵۰ کامیون تجهیزات نظامی وارد سوریه شده و سامانه‌های‌ ضدپهپادی در این پایگاه‌ها مستقر شده‌اند.


ادامه درگیری‌ها در منطقه


رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند یک مرد ۴۰ ساله فلسطینی هنگام کشاورزی در روستایی در نزدیکی نابلس، هدف تیراندازی شهرک‌نشینان اسرائیلی قرار گرفت و جان خود را از دست داد.


نیروهای امدادی در نوار غزه اعلام کردند در پی حملات شب گذشته ارتش اسرائیل، پیکر ده‌ها نفر را از زیر آوار ساختمان‌های تخریب شده خارج کرده‌اند.


دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد نیروهای نظامی این کشور در حال پیش‌روی مرحله به مرحله در عملیات زمینی در غزه هستند.


او افزود عملیات زمینی با حملات گسترده دریایی و هوایی ارتش اسرائیل به غزه ادامه می‌یابد.


به گفته هاگاری، تاکنون هیچ سربازی از اسرائیل در جریان حمله زمینی به غزه آسیب ندیده است.



مناطق عملیاتی اسرائیل در غزه

فرانس۲۴ نوشت در پی تشدید حملات ارتش اسرائیل به نوار غزه، خانواده گروگان‌های اسرائیلی در اختیار حماس خواهان توضیح مقام‌های این کشور در مورد سرنوشت این گروگان‌ها شدند.


تایمز اسرائیل نوشت راتب ابو صهیبان، یکی از فرماندهان نیروی دریایی حماس در حملات ارتش اسرائیل کشته شد.


هم‌زمان آژیر هشدار حملات راکتی در تعدادی از مناطق در جنوب اسرائیل در نزدیکی مرز غزه به صدا درآمد.


ارتش اسرائیل اعلام کرد در حملات هوایی به نوار غزه، ۱۵۰ مکان زیرزمینی متعلق به حماس را هدف قرار داده است.


تایمز اسرائیل خبر داد در حملات شب گذشته ارتش این کشور، عصام ابو رکبه، فرمانده نیروی هوایی حماس کشته شد. ابو رکبه، مسوول سامانه پهپادی، پاراگلایدرها و دفاع هوایی حماس بود.



به گزارش الجزیره، درگیری‌های حماس و اسرائیل تاکنون منجر به کشته شدن بیش از هفت هزار و ۳۰۰ فلسطینی و هزار و ۴۰۰ اسرائیلی شده است.


در این درگیری‌ها، دست‌کم ۱۸ هزار فلسطینی و پنج هزار اسرائیلی زخمی شده‌اند.


وخامت اوضاع انسانی در نوار غزه


سازمان ملل متحد اعلام کرد با توجه به قطع سامانه‌های ارتباطی و اینترنت در نوار غزه، قادر به برقراری تماس با کارکنانش در این منطقه نیست.


تدروس آدهانوم، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت نیز خبر داد ارتباط این سازمان با مراکز درمانی در غزه قطع شده است.


آدهانوم نسبت به ایمنی این مکان‌ها و شرایط خطرناک بیماران آسیب‌پذیر در بیمارستان‌های غزه ابراز نگرانی کرد.


آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در پستی در شبکه اجتماعی ایکس خواستار دسترسی همه غیرنظامیان در نوار غزه به غذا، آب، دارو و سوخت شد و هشدار داد وضعیت انسانی در این منطقه در آستانه «یک فروپاشی کامل با پیامدهای غیر‌قابل تصور برای بیش از دو میلیون غیرنظامی» است.



واکنش‌های بین‌المللی به مناقشه خاورمیانه


حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در مصاحبه با بلومبرگ تهدید کرد در صورت ادامه پشتیبانی آمریکا از اسرائیل در مناقشه این کشور با حماس، جبهه‌های جدیدی علیه ایالات متحده گشوده خواهد شد.


او افزود جمهوری اسلامی تاکنون نیروی جدیدی به سوریه یا دیگر کشورهای منطقه اعزام نکرده است اما در راستای منافع خود دست به اقدامات مقتضی خواهد زد و تنها تماشاگر تحولات نخواهد بود.


او همچنین گفت به حماس توصیه کرده است اسیران غیرنظامی در اختیار این گروه را آزاد کند.


پلیس بریتانیا هشدار داد جمهوری اسلامی در حال بهره‌برداری از اعتراضات طرفداران فلسطینی‌ها در بریتانیا است.


رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه در واکنش به شدت گرفتن حملات اسرائیل به نوار غزه گفت اسرائیل باید فورا از حالت جنون خارج شده و حملات خود را متوقف کند.


سفارت آمریکا در بیروت به شهروندان این کشور توصیه کرد به دلیل «شرایط امنیتی غیرقابل پیش‌بینی»، «هم‌اکنون» لبنان را ترک کنند.


لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در تماسی تلفنی با یوآو گالانت، همتای اسرائیلی خود در مورد عملیات نظامی اسرائیل در غزه گفت‌وگو کرد.


آستین در این تماس بر ضرورت محافظت از غیرنظامیان در زمان حملات اسرائیل و همچنین آزادی گروگان‌های در اختیار شبه‌نظامیان حماس تاکید کرد.


جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا پس از حملات اخیر به تاسیسات مرتبط با سپاه پاسداران و نیروهای شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی در سوریه، در نامه‌ای به سران کنگره آمریکا نوشت که هدف از این حملات «ایجاد بازدارندگی» در مقابل تهران بوده است.



هم‌زمان با گسترش عملیات نظامی اسرائیل، مجمع عمومی سازمان ملل در قطعنامه‌ای خواستار آتش‌بس فوری، حفاظت از غیرنظامیان و ارسال کمک‌‌های انسان‌دوستانه به نوار غزه شد.


مجمع عمومی سازمان ملل روز جمعه پنجم آبان با ۱۲۰ رای موافق، ۱۴ رای مخالف و ۴۵ رای ممتنع، قطعنامه پیشنهادی کشورهای عربی را درباره جنگ اسرائیل و حماس تصویب کرد.


اتحادیه عرب از تصویب این قطعنامه استقبال کرد.

ایران اینترنشنال