به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، آبان ۰۴، ۱۴۰۲

گوترش: از «برداشت جانبدارانه» اظهاراتم در باره حماس شوکه شدم

بریتانیا ارزیابی گوترش مبنی بر «نقض حقوق بین‌المللی بشردوستانه» در غزه را قبول ندارد

آنتونیو گوترش
شمار فلسطینی‌های کشته شده در غزه به بیش از ۶ هزار نفر رسید. بیش از ۲ هزار نفر از این قربانیان کودکان هستند.

ارتش اسرائیل می‌گوید تلاش غواصان حماس از راه دریا را خنثی و به اهدافی در خاک سوریه حمله کرده است.

 دمشق می‌گوید ۸ سرباز سوری در این حملات کشته شده‌اند.



مقامات اسرائیلی از موضع و اظهارات آنتونیو گوترش خشمگین‌اند. الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل در دفتر سازمان ملل در نیویورک، گفت «شرم بر او [گوترش] باد».دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار آتش‌بس و عدم «نقض قوانین بشردوستانه بین‌المللی» است.


امانوئل ماکرون در سفر به خاورمیانه به ایران

 هشدار داد و خواستار تشکیل ائتلافی بین‌المللی برای مبارزه با حماس شد. آنتونی بلینکن نیز در هشداری مشابه گفت که آمریکا در برابر هرگونه حمله احتمالی ایران «قاطعانه» عمل خواهد کرد



.
شمار فلسطینی‌های کشته شده در غزه به بیش از ۶ هزار نفر رسید. بیش از ۲ 


هزار نفر از این قربانیان کودکان هستند. شمار اسرائیلی‌های کشته شده روی رقم ۱۴۰۰ باقی مانده و آخرین آمار


 گروگان‌هایی که حماس در عملیات طوفان الاقصی در۷ اکتبر از اسرائیل به غزه برد، ۲۲۲ نفر اعلام شده است.


آخرین اخبار تحولات جنگ حماس و اسرائیل در روز چهارشنبه ۲۵ اکتبر برابر با ۳ آبان را در صفحه زیر دنبال کنید.

فرانسه برای «حمایت» از بیمارستان‌های غزه یک ناو به مدیترانه می‌فرستد؛ ماکرون: قائل به استاندارد دوگانه نیستیم 
امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه روز چهارشنبه در جریان سفر خود به قاهره اعلام کرد که کشورش یک کشتی نیروی دریایی را برای «حمایت از بیمارستان‌ها» در غزه به آب‌های شرق مدیترانه اعزام می‌کند.

وی در ادامه گفت که فرانسه در همین راستا یک هواپیمای مملو از تجهیزات پزشکی را روز پنجشنبه به مصر می‌فرستد تا از طریق این کشور به درون غزه منتقل شود و در اختیار پرسنل پزشکی بیمارستان‌های این منطقه تحت محاصره قرار گیرد.

آقای ماکرون در حالی از اعزام ناو و هواپیمای حامل کمک‌های پزشکی برای غیرنظامیان در غزه خبر داده است که سخنانش در خصوص لزوم فعال شدن ائتلاف بین‌المللی ضد داعش علیه حماس در جریان سفر به اسرائيل با انتقاد‌هایی در کشورش و نیز در میان فلسطینی‌ها همراه شده است.

وی پس از دیدار با عبدالفتاح سیسی، همتای مصری خود در قاهره تاکید کرد که فرانسه قائل به استانداردهای دوگانه نیست و به جهت توجه ویژه به ارزش‌های جهان شمول انسان‌گرایانه خواهان اجرای قوانین بین‌المللی برای همه است.

در حالی که شماری از رهبران کشورهای عربی،‌ غرب را به داشتن این تفکر که «ارزش جان فلسطینی‌ها کمتر از جان اسرائیلی‌ها است» متهم می‌کنند، رئیس‌جمهوری فرانسه تأکید کرد که «همه جان‌ها برابر است، همه قربانیان سزاوار شفقت و تعهد پایدار ما به صلح عادلانه و پایدار در خاورمیانه هستند.» 




گوترش: از «برداشت جانبدارانه» سخنانم در باره حماس شوکه شدم

 دبیرکل سازمان ملل متحد که روز سه شنبه به دلیل اظهاراتش در خصوص نقض حقوق بین‌المللی بشردوستانه در غزه به شدت مورد انتقاد اسرائیل قرار گرفت، روز چهارشنبه در پاسخ به واکنش مقام‌های اسرائیلی گفت که از «برداشت جانبدارانه» اظهاراتش در مورد حماس شوکه شده و اطمینان می دهد که او حملات جنبش اسلامگرای فلسطینی را توجیه نکرده است.

در حالی که سفیر اسرائيل در سازمان ملل پس از سخنان روز سه‌شنبه آنتونیو گوترش خواستار استعفای او شد، دبیر کل  به خبرنگاران گفت: «از ارائه جانبدارانه بخشی از سخنانم در شورای امنیت شوکه شده‌ام، گویی که اقدامات تروریستی حماس را توجیه کرده‌ام. این دروغ است. این طور نیست بلکه برعکس است.»

دبیر کل سازمان ملل متحد افزود: «هیچ چیز نمی تواند کشتار، وارد کردن جراجت و ربودن عمدی غیرنظامیان و شلیک موشک به اهداف غیرنظامی را توجیه کند.»

وی با اشاره به اینکه در اظهاراتش به نارضایتی و رنج‌های مردم فلسطین اشاره کرده، بر این واقعیت تاکید کرد که «این نارضایتی‌ها نمی تواند توجیهی برای حملات وحشتناک حماس باشد.»

آنتونی  گوترش که روز سه‌شنبه بدون اشاره به اسرائیل، «نقض آشکار حقوق بین‌المللی بشردوستانه» در غزه را محکوم کرده بود، در ادامه یادآور شد: «به اعتقاد من احیای حقیقت، به‌ویژه برای قربانیان و خانواده‌های آنها ضروری بود.»

الی کوهنَ، وزیر امور خارجه اسرائيل پس از اظهارات روز گذشته آنتونیو گوترش اعلام کرد که ملاقات از پیش برنامه ریزی شده با او را لغو کرده است.

سازمان ملل و دفتر دبیر کل این سازمان اما اعلام کرده‌اند که به صورت رسمی در جریان لغو دیدار یاد شده قرار نگرفته‌اند و تنها از طریق یک توییت از آن با خبر شده‌اند.


اسرائیل در واکنش به اظهارات گوترش: به مسئولان سازمان ملل ویزا نمی‌دهیم تا «درسی عبرتی» برایشان باشد

دولت اسرائيل می‌گوید در واکنش به سخنان روز گذشته آنتونی گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد ضمن رد درخواست ویزا برای یک مقام بلند پایه این سازمان،‌ از صدور روادید برای دیگر نمایندگان سازمان ملل نیز خودداری می‌کند.

اسرائیل در همین راستا اعلام کرد که با درخواست ویزای مارتین گریفیتس، مسئول امور بشردوستانه سازمان ملل مخالفت کرده است تا «درس عبرتی» بدهد.

آنتونیو گوترش در سخنان روز سه‌شنبه خود در شورای امنیت تاکید کرد که حملات مرگبار و هولناک اخیر به غزه نمی تواند «توجیهی برای مجازات دسته جمعی مردم فلسطین باشد.»

وی با ابراز نگرانی عمیق از «نقض آشکار حقوق بین‌‌المللی بشردوستانه»، بمباران مداوم غزه توسط اسرائیل و میزان تخریب و تلفات غیرنظامیان را «هشداردهنده»، خواند.

آقای گوترش در بخشی از سخنان خود  تصریح کرد: «مهم است که بدانیم حملات حماس در خلأ رخ ​​نداده است؛ مردم فلسطین بیش از ۵۰ سال است که از اشغال رنج می‌برند.»

الی کوهن،‌ وزیر امور خارجه اسرائيل در نشست شورای امنیت
13:33

بریتانیا ارزیابی گوترش مبنی بر «نقض حقوق بین‌المللی بشردوستانه» در غزه را قبول ندارد

دولت بریتانیا با نگرش دبیر کل سازمان ملل در باره نقض آشکار حقوق بین‌المللی بشردوستانه در غزه موافق نیست.

دولت بریتانیا حملات اسرائيل به غزه را «دفاع از خود می‌داند» و ارزیابی دبیرکل سازمان ملل متحد، آنتونیو گوترش، مبنی بر «نقض آشکار حقوق بین‌المللی بشردوستانه» توسط اسرائيل در این منطقه تحت محاصره را قبول ندارد.

لندن در حالی به صراحت با این نگرش دبیر کل سازمان ملل متحد مخالفت کرده است که بر اساس آمار منتشر شده،‌ از هفت اکتبر گذشته تاکنون نزدیک به ۶ هزار غیرنظامی در غزه کشته شده‌اند.

رابرت جنریک، وزیر مهاجرت بریتانیا در این خصوص به اسکای نیوز گفت: ما با این اظهارات موافق نیستیم. اگر او (دبیر کل سازمان ملل متحد) به آنچه در طول دو هفته گذشته رخ داده است اشاره می کند، ما معتقد نیستیم که اسرائیل قوانین بین المللی را زیر پا گذاشته است. در حقوق بین‌الملل، حق روشنی برای یک کشور برای دفاع از خود وجود دارد و این همان کاری است که اسرائیل انجام می دهد.»

13:25

حماس: شمار کشته‌شدگان حملات اسرائيل به غزه به ۶ هزار و ۵۴۶ نفر افزایش یافت

وزارت بهداشت حماس روز چهارشنبه شمار کشته‌شدگان حملات اسرائيل به غزه را که از هفت اکتبر،‌ زمان حمله غافلگیرکننده حماس آغاز شد و شدت گرفت ۶ هزار و ۵۴۶ نفر اعلام کرد.

بنا به گزارش مقامات دولت حماس،‌ در این حملات دست کم ۲  هزار و ۷۰۴ کودک جان باخته و حدود ۱۷۴۳۹ نفر از ساکنان غزه نیز زخمی شده‌اند.

آمار منتشر شده در روز چهارشنبه در مقایسه با روز گذشته بیش از ۷۵۰ کشته افزایش داشته است، این در حالی است که غزه طی بیست و چهار ساعت گذشته شاهد تشدید بمباران‌ها و حملات هوایی اسرائيل بوده است.

13:05

وزیر مهاجرت بریتانیا؛ بازدیدکنندگان در صورت تحریک به یهودی‌ستیزی اخراج می‌شوند

رابرت جنریک، وزیر مهاجرت بریتانیا خواستار آن شده است که بازدیدکنندگان این کشور در صورت تحریک به یهودی‌ستیزی، از کشور اخراج شوند.

وی گفت که نمی‌تواند تا طی شدن روند قانونی «موارد خاص» مرتبط با این اقدامات در میان دارندگان ویزای بریتانیا آنها را به صراحت مورد اشاره قرار دهد اما خاطرنشان کرد که برخی از افراد در میان بازدیدکنندگان کشورش «فعالیت‌های تروریستی را تمجید و از حماس تجلیل کرده‌اند.»

وزیر مهاجرت بریتانیا همچنین روز سه شنبه در حضور اعضای پارلمان این کشور از آغاز روند لغو روادید و اخراج اتباع خارجی که به گفته او «نفرت و تفرقه» را ترویج می‌دهند،‌ خبر داده بود.

رابرت جنریک، وزیر مهاجرت بریتانیا
12:50

سازمان ملل: غزه «۱۶ سال ضد توسعه» را تجربه کرده است

کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد که روز چهارشنبه در ژنو برگزار شد نسبت به تبعات اقتصادی جنگ جاری میان اسرائيل و حماس هشدار داد.

به موجب گزارشی که سازمان ملل در این کنفرانس ارائه کرد، غزه،‌ ۱۶ سال ضد توسعه را تجربه کرده و اکنون نیز وخیم‌ترین شرایط انسانی را پشت سر می‌گذارد.

در این گزارش همچنین پیامدهای اقتصادی جنگ اسرائيل و حماس «غیرقابل توصیف» عنوان شده است.

کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل در گزارش سالانه خود درباره اقتصاد فلسطین تاکید کرد: غزه ۱۶ سال ضد توسعه را تجربه کرده که در آن ظرفیت های انسانی و حق توسعه از دست رفته است.

اردوگاه آوارگان فلسطینی در باریکه غزه
16:37

اردوغان حماس را «گروهی آزادیخواه که از سرزمین خود محافظت می‌کنند» خواند

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه حماس را «گروهی آزادیخواه که از سرزمین خود محافظت می کنند» خواند. وی همزمان گفت که تمام برنامه‌های سفر خود به اسرائیل را لغو می‌کند.

اخیرا روابط دو کشور اسرائیل رو به بهبودی گذاشته بود. 

رئیس جمهوری ترکیه که برای اولین بار در سپتامبر در نیویورک با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل دیدار کرد، در پارلمان ترکیه گفت: «ما برنامه‌هایی برای رفتن به اسرائیل داشتیم اما لغو شد. ما نخواهیم رفت.»

اتحادیه اروپا، آمریکا و برخی دیگر از کشورها حماس را گروهی تروریستی می‌شناسند. 

09:36

بیمارستان‌ها در نوار غزه با کمبود سوخت روبرو هستند

آژانس پناهندگان فلسطینی سازمان ملل متحد هشدار داد که ممکن است به دلیل نبود سوخت مجبور شود روز چهارشنبه کمک‌رسانی‌های خود به نوار غزه را متوقف کند. 

این در حالی است که درخواست‌های زیادی برای توقف درگیری‌ها و ارسال کمک‌های بشردوستانه به این باریکه مطرح شده است. اسرائیل همچنان از ارسال سوخت به نوار غزه جلوگیری می‌کند. برخی گزارش‌ها حاکی است که طرح توافق بر سر آزادی شماری از گروگان‌ها به دلیل عدم موافقت اسرائیل با ارسال سوخت به نوار غزه بی‌نتیجه ماند. 

گروه‌های امدادرسان در باریکه غزه می‌گویند که بیمارستان‌ها در این منطقه پذیرای تعداد زیادی از مجروحان و بیماران است و ژنراتورهای این مراکز درمانی با کمبود سوخت روبرو هستند. 

یکی از مجروحان در بیمارستان غزه
10:16

ماکرون با پادشاه اردن دیدار می‌کند

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه که در امان، پایتخت اردن به سر می‌برد قرار است روز چهارشنبه با پادشاه این کشور دیدار کند. 

وی پس از آن برای دیدار با عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر به قاهره خواهد رفت. 

رئیس‌جمهوری فرانسه روز سه‌شنبه در جریان سفر به اسرائیل «همبستگی کامل» پاریس با اسرائیل را پس از حملات روز هفت اکتبر حماس اعلام کرد. او همچنین ضمن سفر به کرانه باختری رود اردن در رام‌الله با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ملاقات و گفتگو کرد.

رئیس‌جمهوری فرانسه