به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، مهر ۲۳، ۱۴۰۲

داریوش مهرجویی و همسرش به قتل رسیدند

  

  •   قتل «وحشیانه» داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر؛ ابهام در جزییات و انگیزه‌ها

محمدمهدی عسگرپور رئیس هیات‌رئیسه خانه سینما در گفت‌وگو با ایسنا خبر قتل داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر در خانه‌اش در کرج را تایید کرد. این خبر در تماس با یکی از سینماگرانی که محل حادثه حضور دارد نیز تایید شده است.

خبرگزاری صدا و سیما، نوشته است؛ قتل داریوش مهرجویی و همسرش در باغ ویلای شخصی در شهرک زیبادشت منطقه فرخ آباد در شهرستان فردیس رخ داد.

بنابر این گزارش این قتل در حوالی ساعت ۲۰:۳۰ دقیقه الی ۲۲ امشب اتفاق افتاده است

خبرگزاری صدا و سیما هم‌چنین نوشته در هفته گذشته وحیده محمدی فر (نویسنده) و همسر داریوش مهرجویی در صفحه شخصی خود از تهدید شخصی ناشناس با چاقو خبر داده بود.

همچنین پست اینستاگرامی وحیده محمدی‌فر همسر مهرجویی درباره شرح تهدیدشدن‌شان مربوط به ۱۵ مهر ماه جاری است.

توضیحات پلیس درباره قتل داریوش مهرجویی و همسرش

سردار حمید هداوند در گفت‌وگو با ایسنا در این‌باره گفت: این حادثه در ساعات پایانی شنبه‌شب از طریق تماس با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ اطلاع داده شد که با حضور ماموران در محل مشاهده شد که داریوش مهرجویی و همسرش در ویلای شخصی‌اش واقع در زیبادشت مشکین آباد به قتل رسیده‌اند.

وی با بیان اینکه این حادثه از سوی دختر مرحوم مهرجوبیی به پلیس اطلاع داده شد، گفت: تیم‌های تخصصی پلیس آگاهی در محل حاضر شده و تحقیقات خود را آغاز کرده‌اند.

هداوند درباره اینکه گفته می‌شود سر مرحوم مهرجویی بریده شده است، به ایسنا گفت: این حادثه به علت نامعلوم توسط فرد یا افراد ناشناس رخ داده و هنوز انگیزه قتل مشخص نیست. شواهد حاکی از آن است که این قتل بر اثر جراحت ناشی از ضربات سلاح سرد از ناحیه گردن و اعضای بدن انجام شده است.

به گفته فرمانده انتظامی استان البرز کزئیات این پرونده با حضور تیم تخصصی پلیس تحت پیگیری است.

داریوش مهرجویی (زادهٔ ۱۷ آذر ۱۳۱۸) فیلم‌ساز و نویسندهٔ ایرانی است. او یکی از فیلم‌سازان برجستهٔ ایران و از چهره‌های اصلی موج نوی سینمای ایران است. مهرجویی علاوه بر فعالیت در سینما، به نوشتن رمان و ترجمه نیز می‌پردازد. در ۱۳۹۳ از سوی سفیر فرانسه جایزهٔ شوالیه ادب و هنر فرانسه به او اهدا شد. او فارغ‌التحصیل رشتهٔ فلسفه از دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس (UCLA) آمریکا است.

مهرجویی با ساختِ فیلم گاو (۱۳۴۸) نگاه‌ها را متوجه سینمای ایران کرد و به موج نوی سینمای ایران شکل داد. پس از انقلاب ۱۳۵۷، او مدتی از ایران مهاجرت کرد، اما چند سال بعد به کشور بازگشت و به فیلم‌سازی پرداخت و عضو پیوستهٔ فرهنگستان هنر شد.

از دیگر فیلم‌های مهم او می‌توان به اجاره‌نشین‌ها (۱۳۶۵)، هامون (۱۳۶۸)، سارا (۱۳۷۱)، پری (۱۳۷۳)، لیلا (۱۳۷۵)، درخت گلابی (۱۳۷۶)، مهمان مامان (۱۳۸۲) و سنتوری (۱۳۸۵) اشاره کرد.

گزارش ایران وایر:

قتل داریوش مهرجویی و همسرش با ضربات چاقو در کرج

رسانه‌های ایران از قتل «داریوش مهرجویی»، کارگردان سرشناس سینمای ایران و همسرش «وحیده محمدی‌فر»، نویسنده خبر دادند.

خبرگزاری «صداوسیمای جمهوری اسلامی» دقایقی پیش از «سر بریده شدن» این کارگردان شناخته شده سینمای ایران و همسرش که نویسنده بود، خبر داد. ولی دقایقی بعد بخشی از گزارش خود را که درباره نحوه به قتل رسیدن این دو هنرمند بود، حذف کرد.

خبرگزاری صداوسیما نوشت که این دو، «در باغ ویلای شخصی در شهرک زیبادشت منطقه فرخ آباد در شهرستان فردیس» کرج به قتل رسیده‌اند. بر اساس این گزارش، این قتل‌ها به صورت «سربری»، « در حوالی ساعت ۲۰:۳۰ دقیقه الی ۲۲ امشب (شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۲) اتفاق افتاده است.»

صداوسیما در گزارش خود نوشته است که در هفته گذشته خانم محمدی‌فر، همسر داریوش مهرجویی در صفحه شخصی خود از «تهدید شخصی ناشناس با لهجه غیر ایرانی و با چاقو» خبر داده بود.

همچنین «احسان رستگار»، منقد سینما در صفحه خود در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت که خانم محمدی‌فر، دیروز (جمعه) «در اینستاگرام مطلبی درباره‌ی تهدید شدنش با چاقو توسط یک ناشناس -که وارد ویلایشان شده و گریخته- نوشته بود.»

مهرجویی، فیلم‌ساز و نویسنده نیز بود. او یکی از فیلم‌سازان برجسته ایران و از چهره‌های اصلی موج نوی سینمای ایران بود. سفیر فرانسه در سال ۱۳۸۳، جایزه شوالیه ادب و هنر فرانسه را به این کارگردان سرشناس ایران داد. او فارغ‌التحصیل رشته فلسفه از دانشگاه ایالتی کالیفرنیا بود.

همسر مهرجویی، وحیده محمدی‌فر نیز در سینمای ایران، فیلمنامه‌نویس، طراح لباس و دستیار کارگردان بود.

مهرجویی فیلم‌های درخشان و ماندگاری چون «گاو»، «هامون»، «سارا» و «لیلا» را به هنر سینمای ایران ارائه کرده بود.