به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، مهر ۲۹، ۱۴۰۲

میشل اُنفره: چپ‌گرایی اسلامی در دفاع از تروریسم حماس نوعی فاشیسم است

 خودداری بخشی از چپ فرانسه از تروریستی خواندن کشتار غیرنظامیان بی گناه توسط سازمان حماس فصل تازه‌ای از یهودستیزی همین چپ است.

Michel_Onfray.jpg

"فیگارو" روزنامۀ صبح پاریس در ستون آزاد خود مطلبی منتشر کرده به قلم فیلسوف فرانسوی میشل اُنفره با این عنوان که "چپگرایی اسلامی نوعی فاشیسم" است. میشل اُنفره در این مقالۀ بلند چنین استدلال کرده که همسویی بخشی از چپ فرانسه با یهودستیزی و همچنین با خشونت و تروریسم، تاریخی طولانی دارد و بسیاری از کسانی که دست کم در فرانسه قتل عام یهودیان توسط آلمان نازی را انکار کرده‌اند از صفوف چپ برآمده‌اند.

ناصر اعتمادی ـ رادیو بین‌المللی فرانسه ـ اُنفره نوشته است که با این حال پس از تجربۀ آلمان‌نازی یک دگردیسی مهم در یهودی‌ستیزی صورت گرفت به این معنا که پس از "شوآ" یا قتل عام یهودیان توسط آلمان نازی، یهودستیزی به شیوۀ کهن نامیّسر بود و باید از آن پس ضدیت با یهودیت به ضدیت علیه صهیونیسم تغییر شکل می‌یافت. اُنفره در ادامه افزوده است که خودداری بخشی از چپ فرانسه از تروریستی خواندن کشتار غیرنظامیان بی گناه توسط سازمان حماس فصل تازه‌ای از یهودستیزی همین چپ است.

نویسندۀ فرانسوی در جای دیگری از مقالۀ خود یادآوری کرده است که رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، محمود عباس، از رسالۀ خود در انکار قتل عام یهودیان توسط رژیم نازی در سال ۱۹۸۳ در اتحاد شوروی سابق دفاع کرد. در این رساله محمود عباس می‌کوشد اثبات کند که کوره‌های آدم سوزی در آلمان نازی وجود نداشته‌اند. در اوت گذشته، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین مدعی شد که هیتلر یهودیان را نه به این خاطر که یهودی بودند، بلکه به دلیل رباخواری‌ و رابطۀ ویژۀ آنان با پول به قتل رساند.

کمال داوود، نویسندۀ فرانسوی الجزایری‌تبار، در ستون این هفتۀ خود در هفته‌نامۀ لوپوئن نیز توضیح داده است که چرا با اقدام تروریستی حماس در هفتم اکتبر گذشته "آرمان فلسطین" از میان رفت. او گفته است که این حملۀ تروریستی جزیی لاینفک از مهدویتی "ضدیهودی" است که از این پس قالبی "طالبانی" به خود گرفته است.


او گفته است: بر خلاف فریادهای پیروزی در جهان عرب تصاویر حملات جوخه‌های مرگ حماس در هفتم اکتبر گذشته در کیبوتص‌های دوستدار فلسطینیان طنین‌انداز بزرگترین شکست "آرمان فلسطین" بود. با این حملات تروریستی "آرمان فلسطین" برای همیشه اسلامی-دینی شد و با استناد به قانون قصاص به توحشی مشروع، غیرانسانی و توجیه انتقام و تنفر کور و خونریزی بدل گشت.

کمال داوود گفته است: هنگامی که "آرمان فلسطین" به نمایش توحشی رسانه‌ای بدل می‌شود و سازمان حماس اسارت و قتل زنان و کودکان را به پیروزی بر ارتش مقابل ترجیح می‌دهد، خود بخود "آرمان فلسطین" به "آرمانی غیرانسانی" بدل می‌گردد که هدفش صرفاً تقویت افکار اسلامگرایان است در ضدیت با همۀ غیرمسلمانان حال می‌خواهد یهودی باشد یا مسیحی یا بی دین. این دگردیسی، به گفتۀ داوود کمال، در خدمت آرمان فلسطین و فلسطینیان نیست زیرا در این تغییر ماهوی "آرمان فلسطین" همۀ انگیزه‌های انسانی مقاومت را از دست می‌دهد: "آرمان فلسطین" طالبانی می‌شود یا به جنگ دینی مبدل می‌گردد که هدفش نه زیست مشترک، بلکه مرگ و شهادت است...

لوپوئن همچنین مصاحبه‌ای دارد با "تیئری کوویل"، پژوهشگر مؤسسۀ مناسبات بین‌المللی و راهبردی و کارشناس مسائل اقتصادی ایران، که در آن پژوهشگر فرانسوی توضیح داده است که چرا برای حکومت ایران حمایت از حماس اهمیت راهبردی دارد.

"تیئری کوویل" گفته است که جمهوری اسلامی ایران درگیر یک جنگ نیابتی با اسرائیل است از طریق شبکۀ سازمان هایی که خود ایجاد و مسلح و در مرزهای اسرائیل به نام "محور مقاومت" مستقر کرده است. کوویل گفته است که حمایت از این "محور مقاومت" علیه اسرائیل به اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بدل شده است. زیرا، رهبران تهران خوب می‌دانند که در صورت وقوع جنگ با اسرائیل، ایران به سرعت شکست خواهد خورد و علت این شکست محرومیت این کشور از سامانۀ دفاع هوایی و نیروی هوایی قدرتمند است. به همین خاطر به گفتۀ پژوهشگر فرانسوی کل راهبرد رژیم ایران بر جنگ نامتقارن از طریق گروه‌های نیابتی استوار شده است. با اتکاء به این گروه‌ها رژیم اسلامی به جهان می‌گوید: "اگر به ما حمله کنید کل منطقه را به وسیلۀ شبکۀ نیروهای نیابتی خود به آتش می‌کشیم. "

هفته‌نامۀ لوپوئن، همچنین مصاحبۀ جداگانۀ دیگری دارد با موّرخ و روزنامه‌نگار آمریکایی، "آن اپلبوم"، برندۀ جایزۀ ادبی "پولیتزر" که در آن نویسندۀ آمریکایی توضیح می‌دهد که علی خامنه‌ای، ولادیمیر پوتین و شی جین‌پینگ، جهان را به سمتی می‌رانند که در آن عدالت در کلیه قواعد بین‌المللی از میان خواهد رفت.

"آن اپلبوم" گفته است که به غیر از پوتین و خامنه‌ای، سازمان‌های حماس و داعش فقط به نقض قوانین جنگ و حقوق انسان‌ها بسنده نمی‌کنند. آنها از جنایات خود لذت می‌برند و عکس‌ها و تصاویر آنها را به نشانۀ پیروزی در معرض دید عموم قرار می‌دهند.

از نظر "آن اپلبوم"، پوتین و خامنه‌ای جهان‌بینی مشابهی دارند. آنان صریحاً با هر آنچه که به نظرشان تأمین‌کنندۀ منافع جوامع دموکراتیک غرب است مخالف هستند. از نظر نویسندۀ آمریکایی رژیم‌های روسیه و ایران یک هدف مشترک را دنبال می‌کنند و آن دو قطبی کردن جهان است.

به گفتۀ "آن اپلبوم" این دو رژیم و همینطور رژیم چین متحدان یکدیگرند حتا اگر ایدئولوژی و زبان‌شان متفاوت باشد. ملاط این اتحاد به گفتۀ "آن اپلبوم" مخالفت با دموکراسی در داخل کشورهای خود و همچنین در جهان خارج از مرزهای آنان به منظور تضمین امنیت و بقای نظام‌های خودکامه است. به گمان "آن اپلبوم" به غیر از رژیم‌های روسیه و ایران و چین، سازمان حماس و گروه‌های مشابه تروریستی که از حمایت ایران برخوردارند تهدیدی جدّی برای صلح و رفاه در اروپا به شمار می‌روند. آنان به گفتۀ "آن اپلبوم" با یک اروپای آزاد و دموکراتیک مخالف هستند و کشورهای اروپایی باید از قدرت و شهامت لازم برای رویارویی همزمان با تهدیدهای روسیه و ایران برخوردار باشند.

 سایت رادیو بین‌المللی فرانسه