به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، مهر ۲۵، ۱۴۰۲

عمادالدین باقی،‌ قتل داریوش مهرجویی و همسرش را با قتل‌های زنجیره‌ای دهه ۷۰ مقایسه کرد

 پیام واضحی در یادآوری قتل های زنحیره ای دهه۷۰

16.jpg

بی بی سی - عمادالدین باقی،‌ حقوقدان و فعال حقوق بشر در ایران در پستی در شبکه ایکس، قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر، همسرش را با قتل‌های زنجیره‌ای دهه ۷۰ مقایسه کرده است.



او در توییتی نوشته است: «قتل هولناک داریوش مهرجویی فیلمساز برجسته ایران وهمسرش دقیقا به سبک قتل داریوش فروهر وهمسرش قطعا پیام واضحی در یادآوری قتل های زنحیره ای دهه۷۰ دارد. با تداعی قتل دو داریوش وهمسران شان به یک شیوه، در پی القای چه پیامی هستند؟ شتابزدگی درقضاوت می تواند اهداف شوم قاتلان را محقق کند.»

او به نهادهای مربوطه توصیه کرده که افراد و نهادهای مورد اعتماد جامعه را در روند تحقیق مشارکت دهند تا «راه را برای پذیرش نتایج تحقیق و جلوگیری از پیچیده و شبهه‌ناک شدن پرونده که خواست قاتلان تبهکار است، بگشایند.»

شمار دیگر از کاربران شبکه‌های اجتماعی هم به این موضوع اشاره کرده و گفته‌اند که این قتل آنها را به یاد قتل‌های زنجیره‌ای دهه ۷۰ انداخته است.

در جریان «قتل‌های زنجیره‌ای دهه ۷۰» تعدادی از روشنفکران منتقد حکومت ایران در سال ۱۳۷۷ به قتل رسیدند. آیت‌الله خامنه‌ای، وزارت اطلاعات و قوه قضاییه ایران، عاملان قتل‌ها را «خودسر» و وابسته به سرویس‌های جاسوسی بیگانه اعلام کردند اما چهار سال پیش مصطفی پورمحمدی، معاون اسبق وزارت اطلاعات ایران در مصاحبه‌ای خودسر بودن این قتل‌ها را رد کرد و گفت «آن بخش وزارت اطلاعات هیچ خودسر نبودند.»