به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، آبان ۰۴، ۱۴۰۲

بلینکن: پاسخ ما به ایران سریع و قاطع خواهد بود

  

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید ایالات متحده به‌دنبال درگیری با ایران نیست، اما این کشور به هرگونه حمله ایران یا گروه‌های نیابتی آن «سریع و قاطع» پاسخ می‌دهد.


آنتونی بلینکن روز سه‌شنبه دوم آبان در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره جنگ اسرائیل و حماس گفت: «ایالات متحده به‌دنبال درگیری با ایران نیست. ما نمی‌خواهیم که این جنگ گسترش یابد. اما اگر ایران و گروه‌های نیابتی آن در هرجا به پرسنل آمریکایی حمله کنند، نباید مرتکب اشتباه شوند. ما از مردم خود دفاع می‌کنیم، ما از امنیت خود سریع و قاطع دفاع خواهیم کرد.»


از شروع درگیری بین اسرائیل و حماس در روز ۱۵ مهر، نیروهای آمریکایی مستقر در عراق و سوریه بارها هدف حمله قرار گرفته‌اند.


به گفته یک مقام آمریکایی، در این حملات به چهار پرسنل نظامی و پنج کارمند ارتش آمریکا جراحات سبکی وارد شده ولی همه آن‌ها بهبود یافته و به خدمت بازگشته‌اند.


بلینکن در ادامه صحبت‌های روز چهارشنبه خود از همه کشورهای عضو سازمان ملل خواست که «پیامی محکم و متحد به هر بازیگر دولتی یا غیردولتی که در نظر دارد جبهه دیگری را در این درگیری علیه اسرائیل باز کند یا ممکن است شرکای اسرائیل از جمله ایالات متحده را هدف قرار دهد ارسال کنند».


نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد به درخواست رسانه‌های بین‌المللی برای اظهارنظر درباره اظهارات بلینکن پاسخی نداده است.


سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه در مورد حملات گروه‌های شبه‌نظامی به منافع و نیروهای آمریکایی در خاورمیانه گفت که جمهوری اسلامی «به طور فعال این حملات را تسهیل می‌کند».


جان کربی تاکید کرد: «ما می‌دانیم که هدف ایران حفظ اندازه‌ای از انکار [مداخله] در این موضوع است. به آن‌ها اجازه این کار را نمی‌دهیم.»


این مقام ارشد امنیتی آمریکا با پیش‌بینی این که حملات علیه نیروهای آمریکایی در روزهای آینده افزایش یابد، افزود: «عمیقا نگران احتمال تشدید قابل توجه این حملات هستیم».


ساعاتی پس از این اظهارات، یک گروه شبه‌نظامی عراقی به نام «مقاومت اسلامی در عراق» با انتشار بیانیه‌ای حمله پهپادی به دو پایگاه آمریکایی در سوریه را برعهده گرفت.


حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، نیز هفته گذشته گفت که در صورت ادامه حملات اسرائیل به غزه، «هر احتمالی ممکن است رخ دهد».


وزارت دفاع آمریکا دستور اعزام سامانه‌های ضد ‌موشکی و ضد‌هوایی بیشتر به خاورمیانه از جمله سامانه ضد موشکی تاد را صادر کرده است.


آمریکا نیز چند روز پس از شروع درگیری در نوار غزه دو ناو هواپیمابر و ناوگروه همراه آن‌ها را برای مقابله با اقدامات احتمالی گروه‌های نیابتی ایران در شرق دریای مدیترانه مستقر کرد.


مقامات ارشد آمریکا بارها گفته‌اند که هیچ شواهدی حاکی از دخالت جمهوری اسلامی در طراحی و اجرای حمله پیکارجویان حماس به خاک اسرائیل نیافته‌اند، اما درعین حال به‌دلیل کمک‌های طولانی جمهوری اسلامی به حماس آن را «شریک جرم» این گروه معرفی کرده‌اند.

رادیو فردا