به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، مهر ۳۰، ۱۴۰۲

۱۳سال حبس برای الهه محمدی و نیلوفر حامدی

  

بنابر گزارش خبرگزاری قوه قضاییه جمهوری اسلامی، شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران رای پرونده نیلوفر حامدی و الهه محمدی را صادر کرد. در احکام بدوی دادگاه این دو روزنامه‌نگار مجموعا به ۲۵ سال زندان محکوم شده‌اند:

 نیلوفر حامدی ۱۳ سال زندان (۷ سال قابل اجرا) و الهه محمدی ۱۲ سال زندان (۶ سال قابل اجرا)

براساس رای صادره، خانم الهه محمدی به اتهام «همکاری با دولت متخاصم آمریکا»، به تحمل ۶ سال حبس، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور ۵ سال حبس و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به تحمل یک سال حبس محکوم شد.

خانم نیلوفر حامدی نیز به اتهام «همکاری با دولت متخاصم آمریکا» به تحمل ۷ سال حبس، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور ۵ سال حبس و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به تحمل یک سال حبس محکوم گردید.

همچنین به عنوان «مجارات تکمیلی»، هر دو روزنامه‌نگار  به مدت ۲ سال از عضویت در احزاب، گروه‌ها، دسته‌جات سیاسی و فعالیت در فضای مجازی، رسانه‌ها و مطبوعات محروم شدند.

درصورت تایید حکم از سوی دادگاه تجدید نظر، متهمان مجازات اشد (۶ سال حبس برای خانم الهه محمدی و ۷ سال حبس برای نیلوفر حامدی) را تحمل خواهند کرد.

نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه «شرق» در شهریور سال گذشته خبر قتل ژینا (مهسا) امینی را که در بازداشت گشت ارشاد بود منتشر کرد. این روزنامه‌نگار لحظاتی را که ژینا امینی در بیمارستان کسری تهران در کُما بود مخابره و عکس خانواده ژینا امینی را در بیمارستان منتشر کرد. مأموران امنیتی شامگاه چهارشنبه ۳۰ شهریور با حضور در خانه نیلوفر حامدی و توقیف وسایل و تفتیش خانه‌اش او را بازداشت کردند.

الهه محمدی، روزنامه‌نگار روزنامه هم‌میهن پس از انتشار گزارش وی از مراسم خاکسپاری مهسا امینی، در دوم مهرماه ۱۴۰۱ پس از احضار به دادسرا در راه رفتن به آنجا توسط نیروهای امنیتی بازداشت و تا به امروز  در زندان بوده است.

این دو روزنامه‌نگار هر دو در دفاعیه‌شان، هرگونه اتهام همکاری با دولت آمریکا را رد کردند.


واکنش سعید پارسایی، همسر الهه محمدی

سعید پارسایی، همسر الهه محمدی در واکنش به صدور حکم سنگین علیه همسرش در تویتتر نوشت:
«شرم بر شما ظالمان، برای آنچه بر شرافت و انسانیت روا می‌دارید»

او همچنین در پست جداگانه‌ای در اینستاگرام نوشته است: «حکم ظالمانه الهه و نیلوفر صادر شد. آنچه بر ما گذشت تکمیل شد. برای شما که فکر می کنید با ظلم می توانید این راه را ادامه دهید: تو را چه سود، فخر به فلک بَر، فروخت، هنگامی که هر غبار ِ راه ِ لعنت‌شده نفرین‌ات می‌کند؟ فغان! که سرگذشتِ ما، سرودِ بی‌اعتقادِ سربازانِ تو بود، که از فتحِ قلعه‌ی روسپیان بازمی‌آمدند. باش تا نفرینِ دوزخ از تو چه سازد، که مادرانِ سیاه‌پوش ــ داغ‌دارانِ زیباترین فرزندانِ آفتاب و باد ــ هنوز از سجاده‌ها  سر برنگرفته‌اند!»


کدام فرد و نهاد؟ / احمد زیدابادی

خبرگزاری قوۀ قضائیه در بارۀ رأی بدوی دادگاه الهه محمدی و نیلوفر حامدی دو همکار مطبوعاتی در بند، توضیح داده است: “در پرونده هر دو فرد مذکور، مستندات اثبات‌شده‌ای از ارتباط با برخی نهادها و افراد مرتبط با دولت آمریکا وجود دارد.”

جامعۀ مطبوعاتی کشور بسیار مایل است بداند که آن نهادها و افراد مرتبط با دولت آمریکا، مشخصاً چه نهادها  و افرادی بوده‌اند؟

تا آنجا که من می‌دانم، دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی، عموم نهادهای آموزشی و رسانه‌ای و حرفه‌ای و حقوق بشری بین‌المللی و تمام خارجی‌ها و ایرانیان فعال در خارج از کشور را، نهادها و افراد مرتبط با دولت آمریکا می‌دانند!

در دادگاه‌های سال ۸۸ هابرماس را هم به عنوان جاسوس آمریکا معرفی کردند!