به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، آبان ۰۷، ۱۴۰۲

پیکر آرمیتا گراوند تحت تدابیر شدید امنیتی در «بهشت زهرا» به خاک سپرده شد؛ این گل پرپرشده، هدیه به میهن شده…

«ضرب و شتم» و بازداشت تعدادی از حاضران از جمله نسرین ستوده

- با وجود حضور گسترده مأموران و تدابیر شدید امنیتی برای جلوگیری از حضور مردم در خاکسپاری آرمیتا، شماری از شهروندان در این مراسم حاضر شده و شعارهایی چون «این گل پرپرشده، هدیه به میهن شده» سر دادند.

- نهادهای امنیتی با افزایش فشار بر خانواده آرمیتا گراوند، اعلامیه‌های نصب شده در حوالی منزل خانواده‌اش در خیابان «پیروزی» تهران را از دیوارها برداشته و از نصب بنر در مقابل خانه جلوگیری کردند.

- قتل حکومتی آرمیتا گراوند با واکنش‌های گسترده‌ای از جمله شماری از چهره‌های سیاسی، دادخواهان، هنرمندان و دیگر شهروندان ایرانی و شماری از سیاستمداران غربی روبرو شده است.


پیکر آرمیتا گراوند نوجوان ۱۶ ساله که بر اثر حمله مأموران امر به معروف حجاب جان باخت، صبح امروز در «بهشت زهرا» تهران و تحت تدابیر شدید امنیتی به خاک سپرده شد.


مراسم خاکسپاری آرمیتا گراوند دختر نوجوان جانباخته بر اثر حمله مأموران امر به معروف صبح امروز یکشنبه هفتم آبان ۱۴۰۲ در جوّ امنیتی سنگین در «بهشت زهرا» تهران برگزار شد. با وجود حضور گسترده مأموران و تدابیر شدید امنیتی برای جلوگیری از حضور مردم در خاکسپاری آرمیتا، شماری از شهروندان در این مراسم حاضر شدند.

بر اساس ویدئوها و گزارش‌های منتشرشده در این مراسم شعارهایی چون «این گل پرپرشده، هدیه به میهن شده» و «آرمیتا، آرمیتا، روحت شاد» سر داده شد و شماری از شهروندان نیز توسط مأموران حکومتی بازداشت و با ون به مکانی نامشخص منتقل شدند.

خانواده آرمیتا گراوند که از زمان به کما رفتن دختر نوجوانشان زیر فشارهای شدید امنیتی قرار داشتند، از روز گذشته و همزمان با جان باختن آرمیتا با فشارهای بیشتری روبرو هستند. نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی این خانواده را مجبور کردند پیکر دخترشان را در «بهشت زهرا»ی تهران به خاک بسپارند. گزارش‌ها حاکی از آنست که خانواده آرمیتا تصمیم داشتند پیکر دخترشان به کرمانشاه منتقل کنند.

سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو» گزارش داده نهادهای امنیتی با افزایش فشار بر خانواده آرمیتا گراوند، اعلامیه‌های نصب شده در حوالی منزل خانواده‌اش در خیابان «پیروزی» تهران را از دیوارها برداشته و از نصب بنر در مقابل خانه جلوگیری کردند.

آرمیتا گراوند، متولد ١٣ فروردین ١٣٨۵، صبح روز نهم مهر ۱۴۰۲، هنگام حرکت به سمت مدرسه‌، در ایستگاه مترو میدان «شهدا»ی تهران، به دلیل نپوشیدن مقنعه و رعایت نکردن حجاب اجباری حکومتی، در داخل واگن، مورد حمله یک نیروی «آمر به معروف» قرار گرفت و با هل دادن او، سرش به لبه در خروجی قطار برخورد کرد و پس از بیهوشی به کما رفت.

این دختر نوجوان صبح روز شنبه ۶ آبان ۱۴۰۲ پس از ۲۸ روز بستری بودن در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان نظامی «فجر» تهران درگذشت.

جمهوری اسلامی ایران، در تمام مدت ۲۸ روز گذشته با مدیریت اخبار منتشر شده درباره آرمیتا و جلوگیری از حضور روزنامه‌نگاران در بیمارستان و حتی جلوگیری از حضور خانواده آرمیتا بر بالین او، ادعا کرده بودند این دختر نوجوان در مترو به ناگهان دچار اُفت فشار خون شده و بر اثر بیهوشی به کما رفته است.

نهادهای امنیتی در این سناریوسازی حتی تلاش کردند از همکلاسی‌ها و خانواده آرمیتا نیز سوء استفاده کرده و آنها را وادار به تکرار روایت‌های نادرست حکومت کنند. گزارش‌هایی که پیشتر منتشر شده بود حکایت از زیر فشار شدید قرار داشتن مادر و پدر آرمیتا داشت.

نیروهای «آمر به معروف» در متروها نیروهایی رسمی و سازمانیافته توسط شهرداری هستند که با عنوان «حجاب‌بان» استخدام شده و ماهانه ۱۲ میلیون تومان حقوق می‌گیرند!

یک هفته پس از بستری شدن آرمیتا در بیمارستان، علیرضا زاکانی شهردار تهران که نامش به علت دخالت در سرکوب اعتراضات در فهرست ناقضان حقوق بشر قرار دارد در جمع خبرنگاران درباره انتشار فیلم دوربین‌های داخل واگن مترو گفت: «در واگن‌های مترو و اتوبوس دوربین وجود ندارد. در داخل ایستگاه‌های مترو دوربین مداربسته قرار دارد، ولی داخل واگن‌ها و کابین‌ها دوربینی نیست.»

تلاش برای سناریوسازی درباره قتل حکومتی آرمیتا گراوند تا آنجا پیش رفت که وزیر کشور جمهوری اسلامی نیز در اینباره اظهارنظر کرد. سردار پاسدار احمد وحیدی وزیر کشور جمهوری اسلامی روز دوشنبه ۱۷ مهرماه در حاشیه نشست با استانداران مدعی شد حادثه پیش آمده برای آرمیتا گراوند «کاملاً روشن و شفاف است» و «این اتفاق، حادثه‌ای است که امکان دارد هر روز و در هر نقطه‌ای از کشور رخ دهد!»

وزیر کشور جمهوری اسلامی با انکار برخورد فیزیکی آمران به معروف در مترو که از عنوان رسمی و شمایل «حجاب‌بان‌» برای آنها استفاده می‌شود با این دانش‌آموز نوجوان به خبرنگاران گفت: «دشمنان و افرادی که نمی‌خواهند آرامش روحی و روانی برای مردم وجود داشته باشد، به خصوص شکست‌خوردگانی که تلاش کردند کشور را به آشوب بکشانند و از ملت تو دهنی خوردند، قصد داشتند هر حادثه‌ای که ممکن است در کشور اتفاق بیفتد را به یک ماجرا تبدیل کرده و به نفع خودشان سوء استفاده کنند.»

سردار وحیدی با اشاره به اینکه «دشمنان در مورد این دخترخانم جوان تلاش‌هایی برای بهره‌برداری به نفع خود انجام دادند» ادعا کرد «به دشمنان اعتنا نشد و ملت ما به دروغگویی‌ها و ساختن داستان‌هایی برای التیام درد شکست‌های آنها عادت کرده‌اند… دشمنان بعد از هر ماجرایی به جای همدردی با خانواده‌های این افراد، آنها را وجه مصالحه سوءاستفاده‌های خودشان قرار می‌دهند که بسیار زشت و زننده است.»

این در حالیست که نه تنها افکار عمومی سناریوسازی دروغین جمهوری اسلامی را باور نکرده بلکه برخی در میان مقامات حکومت نیز نسبت به آنچه برای آرمیتا رخ داده تردید نشان دادند. نزدیک به یک ماه پس از به کما رفتن آرمیتا، احمد علیرضابیگی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه سوم آبان گفته بود که «وظیفه کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهاست که به این موضوع [قتل حکومتی آرمیتا] ورود و از وزیر کشور سوال کند، اما مجلس درگیر لایحه برنامه هفتم است.»

احمد علیرضابیگی وعده داده بود که «به زودی» مجلس به وضعیت این دختر نوجوان رسیدگی می‌کند.

جمهوری اسلامی در حالی مدعی «افت فشار» و بیماری آرمیتا شده که او پیش از آنکه توسط حجاب‌بان مورد حمله قرار بگیرد از سلامت کامل جسمانی و روانی برخوردار بود و بر اساس اطلاعات منتشر شده در وبسایت «هه نگاو» این دختر نوجوان دارای کمربند «دان سه» ورزش رزمی تکواندو بود و به عنوان عضو تیم «آناهید رزم» تهران نیز به تازگی کمربند «پوم یک» را کسب کرده بود.

قتل حکومتی آرمیتا گراوند که یادآور جان باختن مهسا امینی در شهریور ۱۴۰۱ است، با واکنش‌های گسترده‌ای روبرو شده است.

علی کریمی، بازیکن پیشین تیم ملی فوتبال ایران و از مخالفان جمهوری اسلامی نیز با انتشار تصویری از آرمیتا در «ایکس» و با اشتراک هشتگ «رژیم بچه‌کش آخوندی» نوشت: «ما نشستیم و تماشا کردیم.»

شماری از خانواده‌های دادخواه نیز که عزیزانشان توسط جمهوری اسلامی و در جریان اعتراضات به قتل رسیده در شبانه‌روز گذشته نسبت به قتل آرمیتا توسط حکومت واکنش نشان دادند.

کاملیا سجادیان مادر محمدحسن ترکمان از جانباختگان جنبش ملی ۱۴۰۱ در صفحه اینستاگرام خود نوشته: «امروز مرگ هشتاد میلیون ایرانی را فریاد زد، این ما هستیم که از این دنیا رفته‌ایم و به جمع اموات پیوسته‌ایم، او زنده‌تر و ناظر تر از همیشه است.»

او در ادامه نوشت: «حالا برای داغ مادران این سرزمین باید خون گریست یا مادران فلسطین و غزه؟»

علی آدینه‌زاده برادر ابوالفضل آدینه‌زاده از نوجوانان کشته شده در اعتراضات جنبش ملی ۱۴۰۱ نیز با انتشار تصویری از آرمیتا نوشته است: «چه می‌کنید با فرزندان این سرزمین؟ مگر نمی‌دانید خاک این سرزمین حاصلخیز است؟»

شماری از مقامات دیگر کشورها نیز به قتل حکومتی آرمیتا واکنش نشان دادند. از جمله آنالنا بربوک وزیر خارجه آلمان  در «ایکس» نوشت: «آرمیتا گراوند فقط ۱۶ سال داشت و هنوز یک زندگی در انتظار او بود؛ وحشیگری رژیم، آینده را از او ربود. آینده ایران، جوانان آنند، آینده ایران زنان آنند و این رژیم نمی‌تواند آزادیخواهی آنها را سرکوب کند.»

نوربرت روتگن نماینده پارلمان آلمان نیز با هشتگ «انقلاب ایران» در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «آرمیتا گراوند به‌دلیل نداشتن روسری به‌ دست پلیس اخلاق تا حد مرگ مورد ضرب و جرح قرار گرفت. رژیمی که فقط با خشونت می‌تواند خود را حفظ کند آینده‌ای ندارد. آینده زنان و مردان جوان ایران‌اند که دیگر نمی‌ترسند.»

آبرام پیلی معاون فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران صبح روز شنبه ششم آبان با انتشار پستی در رسانه اجتماعی «ایکس» اعلام کرد در سوگ از دست‌دادن آرمیتا است. وی نوشت: «خشونت مورد حمایت حکومت ایران علیه زنان و دختران، برای بسیاری از خانواده‌ها در داخل و خارج ایران ویرانگر بوده است.»

هانا نویمن نماینده آلمان در پارلمان اروپا هم در پیامی در «ایکس» یادآور شده که «رژیم ایران می‌خواست زمانی که توجه جهانی در جای دیگری است مرگ او را اعلام کند، اما مطمئن باشد که باید جوابگو باشد». او افزوده «آرمیتا گراوند جان خود را از دست داد به این دلیل که برخی از حکومت‌های اسلامی فکر می‌کنند کتک زدن کودکان به‌ دلیل بی‌حجابی تا رفتن به اغماء ایرادی ندارد.»

تعدادی از هنرمندان و سینماگران از جمله هنگامه قاضیانی، تهمینه میلانی، مریم بوبانی و هانیه توسلی با انتشار مطالبی در شبکه‌های اجتماعی به جان باختن آرمیتا واکنش نشان داده و حکومت را زیر سوال بردند.

در شامگاه شنبه ششم آبان‌ماه نیز شماری از شهروندان در چند شهر ایران از جمله تهران، کرج و شیراز در واکنش به قتل حکومتی آرمیتا شعارهای شبانه سر دادند. در پایتخت مردم در چند نقطه شهر مانند شهرک اکباتان، سعادت‌آباد و چیتگر شعارهای «مرگ بر دیکتاتور»، «می‌کشم، می‌کشم هر آنکه خواهرم کشت» و «مرگ بر حکومت بچه‌کش» سر دادند.

«ضرب و شتم» و بازداشت تعدادی از حاضران از جمله نسرین ستوده

مراسم خاکسپاری آرمیتا گراوند، نوجوان جان باخته در مترو تهران، با دخالت ماموران امنیتی به خشونت کشیده شد. گزارش‌ها حاکی از ضرب و شتم و بازداشت تعدادی از حاضران است. رضا خندان، همسر نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشر در گفتگو با بی‌بی‌سی فارسی گفت که همسرش با تعدادی دیگر از حاضران در مراسم بازداشت شدند و به بازداشتگاهی در «شهرری» منتقل شدند.

به گفته آقای خندان، همچنین منظر ضرابی، از خانواده جان باختگان هواپیمای اوکراین هم بازداشت شده است. خانم ضرابی در اثر سرنگونی این هواپیمای مسافربری با موشک‌های سپاه پاسداران، دختر، پسر، عروس و نوه خود را از دست داده است.

روز یکشنبه ۷ آبان ماه، یک روز پس از اعلام خبر جان باختن آرمتیا گراوند، پیکر اودر بهشت زهرا، در جنوب تهران به خاک سپرده شد. از تهران گزارش شده که خاکسپاری او تحت «تدابیر امنیتی شدید» بوده است. بر اساس گزارش‌ها از ایران با دخالت ماموران امنیتی مراسم خاکسپاری به خشونت کشیده شده است.

پیشتر آقای خندان به بی‌بی‌سی فارسی گفته بود که خانم ستوده برای شرکت در مراسم خاکسپاری آرمیتا گراوند از خانه خارج شده بود اما با وجود تماس مکرر با تلفن همراه همسرش، «پاسخی دریافت نکرده و نتوانسته با او صحبت کند.»

همچنین گزارش شده که مسعود زینال‌زاده، فعال صنفی معلمان، «یکی دیگر از بازداشت‌شدگان» امروز است.

بی بی سی  فارسی /  کیهان لندن