به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، مهر ۲۳، ۱۴۰۲

ادامه بی‌خبری از وضعیت آرمیتا گراوند؛

احمد وحیدی: تلاش کردند موضوع به آشوب تبدیل شود!

 احمد وحیدی وزیر کشور جمهوری اسلامی روز دوشنبه ۱۷ مهرماه در حاشیه نشست با استانداران مدعی شد حادثه پیش آمده برای آرمیتا گراوند «کاملاً روشن و شفاف است» و «این اتفاق، حادثه‌ای است که امکان دارد هر روز و در هر نقطه‌ای از کشور رخ دهد!»

وی با انکار برخورد فیزیکی حجاب‌بان‌ها با این دانش‌آموز جوان به خبرنگاران گفت: «دشمنان و افرادی که نمی‌خواهند آرامش روحی و روانی برای مردم وجود داشته باشد، به خصوص شکست‌خوردگانی که تلاش کردند کشور را به آشوب بکشانند و از ملت تو دهنی خوردند، قصد داشتند هر حادثه‌ای که ممکن است در کشور اتفاق بیفتد را به یک ماجرا تبدیل کرده و به نفع خودشان سوءاستفاده کنند.»

سردار وحیدی با اشاره به اینکه «دشمنان در مورد این دخترخانم جوان تلاش‌هایی برای بهره‌برداری به نفع خود انجام دادند» افزود «به دشمنان اعتنا نشد و ملت ما به دروغگویی‌ها و ساختن داستان‌هایی برای التیام درد شکست‌های آنها عادت کرده‌اند… دشمنان بعد از هر ماجرایی به جای همدردی با خانواده‌های این افراد، آنها را وجه مصالحه سوءاستفاده‌های خودشان قرار می‌دهند که بسیار زشت و زننده است.»

یک هفته از بستری شدن آرمیتا گراوند در بیمارستان نظامی «فجر» در شرق تهران می‌گذرد اما خبری از او در دست نیست. برخی ادعا می‌کنند وی را به یک بیمارستان دیگر منتقل کرده‌اند اما خبر قابل رد یا تأیید نیست.

همزمان علیرضا زاکانی شهردار تهران که نامش به علت دخالت در سرکوب اعتراضات در فهرست ناقضان حقوق بشر قرار دارد در جمع خبرنگاران درباره انتشار فیلم دوربین‌های داخل واگن مترو گفت: «در واگن‌های مترو و اتوبوس دوربین وجود ندارد. در داخل ایستگاه‌های مترو دوربین مداربسته قرار دارد، ولی داخل واگن‌ها و کابین‌ها دوربینی نیست.»

هدیه کیمیایی خبرنگار اجتماعی در توییتی می‌نویسد: «هشت روز است که آرمیتا را در یک بخش پزشکی مجزا با کادر درمانی که هیچ خبری از او به بیرون درز نمی‌دهند‌، در بیمارستان نظامی فجر نگه داشته‌اند، حکومتی که هشت روز است که او را برای حق طبیعی‌اش کتک زده و به کما فرستاده و حالا روی تخت بیمارستان ایزوله‌اش کرده است.» وی پرسیده «آرمیتا گراوند کجاست؟»

کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی تلاش می‌کنند اخبار و گزارش‌های مربوط به جنگ اسرائیل و حماس پیگیری وضعیت آرمیتا را به حاشیه نبرد. دختران و پسرانی که نگران وضعیت این دانش‌آموز هستند نامش را روی دیوارها می‌نویسند تا فراموش نشود. آنها اغلب همسن و سال آرمیتا هستند که به جای داشتن یک زندگی عادی باید بهترین دوران زندگی خود را صرف بدست آوردن ابتدایی‌ترین خواسته‌هایشان برای آزادی کنند.

علی کریمی کاپیتان سابق تیم فوتبال ایران و از چهره‌های برجسته مخالف حکومت در توییتی می‌پرسد «آرمیتا گراوند را چرا پنهان کردید؟»

خبرگزاری‌های حکومت در گفتگوهای مشکوک با خانواده و «دوستان» آرمیتا گراوند تلاش کردند موضوع را یک حادثه قلمداد کنند و به وضعیت سلامتی آرمیتا نسبت دهند بدون آنکه بتوانند توضیح دهند پس اینهمه اقدامات امنیتی و محدودیت خانواده و کادر درمان در بیمارستان برای چیست.

پیش از این یک منبع مطلع از این بیمارستان با اعلام این مطلب به کیهان لندن گفته بود «هیچکس حق ندارد با خود به داخل بخش ای‌سی‌یو بیمارستان فجر تلفن همراه ببرد و تنها کادر درمان اجازه دارند با نظارت نیروهای امنیتی آرمیتا گراوند را ببینند. همان روز اول که آرمیتا به بیمارستان فجر منتقل و جوّ بیمارستان به شدت امنیتی شد همه کارکنان بیمارستان  که در تلفن همراه خود اپ توییتر داشتند این اپ را از روی تلفن خود حذف کردند چون نیروهای امنیتی بیش از بقیه اپ‌ها بر روی توییتر حساس هستند، البته نت بیمارستان و اطراف آن کاملا قطع است. پس از بستری شدن آرمیتا در این بیمارستان، در خیابان‌های منتهی به بیمارستان فجر، بلافاصله نیروهای امنیتی مستقر شدند.»

در همین ارتباط روزنامه «هم‌میهن» چاپ تهران با اشاره به «بی‌اعتباری» رسانه‌های دولتی نوشته بود که با فرض صحت روایت «افت فشار» آرمیتا گراوند، «سوال اینجاست که چرا این روایت مورد پذیرش گروهی از مردم قرار نگرفته و مسئله درگیری او با حجاب‌بان‌های درون مترو مطرح شده است؟»

آرمیتا گراوند، دانش‌آموز تهرانی نهم مهر ۱۴۰۲ در ایستگاه مترو «شهداء» به طرز مشکوکی بیهوش شد و اکنون در کما است. باور عمومی بر این است که او نیز با ماجرایی شبیه مهسا امینی روبه‌رو شده است اما حکومت طبق معمول انکار می‌کند.

کیهان لندن