به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، آبان ۰۶، ۱۴۰۲

واکنش‌های عمومی به مرگ آرمیتا گراوند: جمهوری اسلامی فرزند دیگری از ایران را کشت

خبر جان باختن آرمیتا گراوند صبح روز ششم آبان از سوی رسانه‌های حکومتی اعلام شد. مرگی که بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی آن را «قتل حکومتی دیگری در راستای تحمیل حجاب اجباری» خواندند. رسانه‌های خارجی در خبری فوری به این مرگ و شباهتش با قتل حکومتی مهسا ژینا امینی پرداختند.


آرمیتا گراوند، نوجوان ۱۶ ساله روز ۹ مهر در ایستگاه متروی شهدای تهران و بر اساس برخی گزارش‌ها به دلیل حمله یک زن چادری، بی‌هوش شد و از آن زمان تاکنون زیر نظر نهادهای امنیتی در بیمارستان نظامی فجر بستری و در کما بود.


ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی درباره علت مرگ آرمیتا نوشت: «پس از به ثمر ننشستن معالجات گسترده پزشکی و ۲۸ روز بستری در بخش مراقب‌های ویژه، به دلیل آسیب‌های مغزی وارده درگذشت.»


واکنش چهره‌های سیاسی جهان


آلمانی‌ها جزو نخستین سیاستمدارانی بودند که به مرگ آرمیتا گراوند واکنش نشان دادند.


هانا نویمن، نماینده پارلمان اروپا در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «آرمیتا به این دلیل کشته شد که برخی از رژیم‌های اسلامی فکر می‌کنند کتک زدن کودکان به دلیل بی‌حجابی تا {سطح} اغما، اشکالی ندارد.»


نوربرت روتگن، عضو کمیسیون سیاست خارجی پارلمان آلمان تاکید کرد: «آرمیتاگراوند به دلیل نداشتن روسری توسط تا حد مرگ توسط گشت ارشاد مورد ضرب و شتم قرار گرفت.»


به گفته او، رژیمی که فقط از طریق خشونت می‌تواند خود را حفظ کند «آینده‌ای ندارد»؛ بلکه آینده از آن زنان و مردان جوان ایران است که دیگر نمی‌ترسند.


روایت رسانه‌های خارجی


اسکای‌نیوز، سی‌ان‌ان،‌ رویترز، جروزالم‌پست،‌ ای‌بی‌سی اتریش، الشرق الاوسط، دی ولت، استریت‌نیوز و ... گزارش مربوط به مرگ آرمیتا را عمدتا با تاکید بر مخالفت این نوجوان با حجاب اجباری، پوشش دادند.


اسکای‌نیوز در مطلبی مرگ آرمیتا گراوند را به پرونده مهسا ژینا امینی، زن ۲۲ ساله‌ای شبیه دانست که قتل حکومتی‌اش پس از بازداشت به دست ماموران گشت ارشاد، منجر به شکل‌گیری اعتراضات ایرانیان در شهریور سال گذشته شد.


این خبرگزاری همچنین به گزارش‌هایی درباره فشار حکومت بر والدین آرمیتا اشاره کرد که آنان از انتشار هرگونه عکسی از او در شبکه‌های اجتماعی یا صحبت با گروه‌های حقوق بشری در مورد آنچه رخ داده، منع شده بودند.


رویترز در گزارشی به قوانین سختگیرانه جمهوری اسلامی در مورد حجاب اجباری و قربانیان آن مانند آرمیتا و مهساژینا امینی پرداخت و در عین‌حال یادآور شد با آغاز خیزش انقلابی، زنان بیشتری دست به نافرمانی مدنی در مقابل این قوانین زده‌اند.


بخشی از گزارش سی‌ان‌ان به بازنشر روایت‌های فعالان حقوق بشری و نیز جمهوری اسلامی درباره کما و مرگ آرمیتا اختصاص یافت.


این خبرگزاری همچون وب‌سایت روزنامه دی‌ولت آلمان به تصویب «لایحه حجاب» اشاره کرد.


به گفته این رسانه‌ها، قانون جدید می‌تواند برای مخالفان پوشش تحمیلی مدنظر حکومت، مجازات‌های سنگینی از جمله حبس ۱۰ و ۱۵ ساله و جریمه نقدی پنج هزار یورویی در پی داشته باشد.


ای‌بی‌سی اتریش در گزارش خود از پوشش خبری مرگ آرمیتا، یادآور شد ایران و افغانستان تحت حاکمیت طالبان، تنها کشورهایی هستند که در آن حجاب برای زنان اجباری باقی مانده است.


وب‌سایت زوددویچه تسایتونگ، دیگر روزنامه پرتیراژ آلمان هم در مطلبی نوشت که به کما رفتن آرمیتا پیش‌تر خشم گسترده‌ای را فراتر از مرزهای ایران برانگیخته بود.


بی‌باوری مطلق شهروندان به روایت حکومت: آرمیتا کشته شد


طی حدود دو ساعت پس از اعلام خبر مرگ آرمیتا، هشتگ نام او در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) از ۷۰ هزار مورد فراتر رفت.


محور پست‌های اغلب کاربران شبکه‌های اجتماعی مربوط به چگونگی مرگ او و پرداختش از سوی رسانه‌ها بود.


کاربران نوشتند که واژه «‌درگذشت» برای اعلام این خبر درست نیست. چراکه آرمیتا «کشته شد».


کاربری نیز بر «۲۸ روز مدیریت قتل این دختر» از سوی حکومت تاکید کرد تا به گفته او، رسانه‌ها بنویسند: «آرمیتا درگذشت.»


به گفته این شهروندان، جمهوری اسلامی «دختر بی‌گناه دیگری» را به‌خاطر حجاب اجباری به قتل رساند.



کاربران به یکدیگر یادآوری کردند که آرمیتا قربانی یک قتل ایدئولوژیک و سیستماتیک بود و نه اولین جوان کشته شده به دست حکومت است و نه آخرین آن.


چند کاربر نیز به اعلام خبر رسمی مرگ این نوجوان در آبان و چند روز پیش از «آبان خونین ۹۸» اشاره کردند و نوشتند: «تا وقتی جمهوری اسلامی هست، آبان بوی خون می‌دهد.»


بر اساس گزارش سازمان‌های حقوق بشری، در جریان اعتراضات سراسری آبان چهار سال پیش، حدود هزار و ۵۰۰ شهروند از سوی حکومت کشته شدند.


هیاهوی خبری جنگ اسرائیل و حماس در تقابل با «قتل آرمیتا»


شماری از کاربران در بازنشر خبر «قتل حکومتی آرمیتا» به جنگ اسرائیل و حماس و طرفداری جمهوری اسلامی از مردم غزه و فلسطین اشاره کردند.


تعدادی از شهروندان با هشتگ نام او نوشتند: «با من از غزه نگو».


کاربری هم با کنایه خطاب به حکومت نوشت: «شما حالا کودکان ایران رو نکش، در کنارش دفاع از کودکان فلسطین رو هم ادامه بده.»


به اعتقاد یک کاربر، جمهوری اسلامی روی «هیاهوی خبری این روزها» برای کاهش اثر اعلام خبر «کشته شدن آرمیتا» حساب کرده است.


کاربری دیگر هم نوشت «رژیم قاتل» با مهندسی اخبار و اعلام کنترل شده و قطره‌چکانی خبر مرگ مغزی آرمیتا، تلاش کرد تا اوضاع و تبعات اجتماعی آن را در دست بگیرد.


پیش‌تر گزارش‌هایی درباره علت بیهوشی و به کما رفتن آرمیتا بر اثر حمله یک زن چادری منتشر شده بود. برخی این زن را «حجاب‌بان» و برخی دیگر «آتش به اختیار هوادار حکومت» معرفی کردند.


طی چهار هفته‌ای که از بستری شدن آرمیتا گراوند در فضایی امنیتی گذشت، اطلاعات زیادی درباره وضعیت او منتشر نشده بود.

ایران اینترنشنال