به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، آبان ۰۵، ۱۴۰۲

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل: نگران جنایات جنگی در غزه‌ایم

 

به گفته مقامات نظامی اسرائیل نیروهای زمینی این کشور صبح روز جمعه در «عملیاتی هدفمند» وارد بخش مرکزی نوار غزه شدند و پس از هدف فراردادن نیروهای حماس به مواضع قبلی خود بازگشتند. جنگ غزه در پی عملیات هفت اکتبر «طوفان الاقصی» حماس و حملات گسترده و دامنه‌دار اسرائیل در حالی وارد بیست و یکمین روز خود می‌شود که بیش از ۸ هزار کشته، اغلب غیرنظامی به جا گذاشته است.


تلاش‌های دیپلماتیک در مجامع بین‌المللی برای «آتش‌بس بشردوستانه» بواسطه تقابل قدرت‌های جهانی هنوز به نتیجه نرسیده و بیم گسترش نبردها در منطقه در پی تحرکات زمینی پراکنده ارتش اسرائيل و احتمال وقوع یک حمله گسترده به غزه در آینده‌ای نزدیک بیش از پیش بر نگرانی‌ها افزوده است.


آخرین تحولات جنگ میان اسرائيل و حماس در روز جمعه ۲۷ اکتبر برابر با ۵ آبان را در صفحه زیر دنبال کنید. 


14:38

تحریم‌های تازه آمریکا علیه حماس؛ سپاه پاسداران و یک فرمانده تیپ صابرین در فهرست سیاه قرار گرفتند

ایالات متحده روز جمعه دور دوم تحریم ها را علیه حماس پس از حمله غافلگیر‌کننده این گروه فلسطینی به اسرائيل وضع کرد.


به گزارش وزارت خزانه‌داری آمریکا در دور تحریم‌ها یک مقام حماس در ایران و نیز اعضای سپاه پاسداران ایران هدف قرار گرفته‌اند.


این تحریم‌ها شبکه تامین مالی حماس و افراد یا نهاد‌هایی که به شرکت‌های وابسته به حماس برای دور زدن تحریم‌ها کمک‌ کرده‌اند را نیز در برمی‌گیرد.


در این میان، یک نهاد مستقر در غزه که به گفته وزارت خزانه داری آمریکا به عنوان مجرای کمک‌های مالی غیرقانونی ایران به حماس و گروه جهاد اسلامی فلسطین عمل می‌کرده نیز هدف تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است.


وزارت خزانه‌داری در ادامه تصریح کرد که تحریم‌هایی را علیه یک تبعه اردنی مستقر در تهران که به‌عنوان نماینده حماس در ایران فعالیت می‌کند و همچنین علیه مقامات نیروی قدس سپاه پاسداران که حماس و دیگر گروه های شبه نظامی را آموزش می‌دهند و به آنها کمک می‌کنند، اعمال کرده است.


یک فرمانده ایرانی تیپ نیروی ویژه صابرین که بخشی از نیروی زمینی سپاه است نیز هدف تحریم‌های تازه آمریکا قرار گرفته است.


وزارت خزانه داری آمریکا مدعی است که نیروهای تیپ صابرین در سوریه مستقرند و به حماس و اعضای حزب‌الله لبنان آموزش می‌دهند.


13:40

حماس: شمار کشته‌شدگان حملات اسرائيل به ۷ هزار و ۳۲۶ نفر افزایش یافت

حماس ظهر جمعه آمار تازه کشته‌شدگان فلسطینی حملات اسرائيل به غزه پس از هفت اکتبر را منتشر کرد که حکایت از افزایش تقریبا  ۳۰۰ نفری قربانیان دارد.


وزارت بهداشت دولت حماس شمار کشته‌شدگان این حملات را در بیست و یکمین روز آغاز حملات ۷ هزار و ۳۲۶ نفر اعلام کرد.


به گفته مقامات حماس،‌در این میان تاکنون دست کم ۳ هزار کودک در جریان حملات هوایی و موشکی اسرائيل به غزه جان باخته‌اند.


بر اساس این گزارش که روزانه توسط وزارت بهداشت حماس منتشر می‌شود، از زمان آغاز حملات به غزه در ۷ اکتبر که به تلافی حمله بی‌سابقه جنبش اسلامگرای فلسطینی حماس به خاک اسرائيل صورت می‌گیرد، نزدیک به ۱۹ هزار نفر نیز تاکنون زخمی شده‌اند.




14:41

نتایج یک نظرسنجی: نیمی از اسرائیلی‌ها مخالف حمله زمینی فوری به غزه هستند

نظرسنجی که روز جمعه توسط روزنامه معاریو منتشر شد نشان می‌دهد که تقریبا نیمی از اسرائیلی‌ها با عملیات زمینی نظامی «فوری» در نوار غزه مخالفند.


بنا به این گزارش، ۴۹ درصد شرکت کنندکان در این نظرسنجی در پاسخ به سؤال «آیا ارتش باید فوراً عملیات زمینی در غزه انجام دهد یا بهتر است عملیات به تاخیر بیافتد؟» گفته‌اند که باید منتظر ماند و عملیات را به تاخیر انداخت؛ حال آنکه ۲۹ درصد پاسخ‌دهنگان گفته‌اند که ضروری است این عملیات زودتر آغاز شود.


این نظرسنجی طی روزهای ۲۵ و ۲۶ اکتبر توسط موسسه Panel4All در بین ۵۲۲ نفر به عنوان نمونه آماری از جمعیت بزرگسال اسرائیل (تقریباً ۱۰ میلیون نفر) و با حاشیه خطای ۴.۳ درصدی انجام شده است.


13:00

حماس: آزادی گروگان‌ها پس از آتش‌بس و توقف حملات اسرائیل امکان پذیر است

یک مسئول حماس می‌گوید آزادی گروگان‌های به اسارت گرفته شده در اسرائیل تنها پس از برقراری آتش‌بس و توقف حملات هوایی به غزه امکان پذیر است.


رویترز با استناد به گزارش روزنامه روسی «کومرسانت»،‌ به نقل از یک عضو هیئت حماس که به مسکو سفر کرده آورده است که برای یافتن و آزاد کردن کلیه افزادی که در حمله هفت اکتبر توسط گروه‌های مختلف فلسطینی به گروگان گرفته شدند به زمان نیاز است.


این مسسول حماس که ابوحامد معرفی شده در این خصوص گفته است: «آنها ده‌ها نفر را دستگیر کردند که بیشتر آنها غیرنظامی بودند و ما به زمان نیاز داریم تا آنها را در نوار غزه پیدا و سپس آزاد کنیم.»


وی سپس یادآور شد حماس که تاکنون چهار گروگان را آزاد کرده، از همان روزهای نخست جنگ به صراحت اعلام کرده بود که قصد دارد "زندانیان غیرنظامی" را آزاد کند.


این مقام حماس افزود که در بمباران‌های اخیر اسرائیل ۵۰ تن از گروگان‌ها کشته‌ شده‌اند و برای تکمیل ماموریت آزادی گروگان‌ها نیاز است که اوضاع آرام شود.


به گزارش رویترز،‌ بر اساس یک نظرسنجی که روز جمعه منتشر شد تقریبا نیمی از اسرائیلی‌ها به دلیل نگرانی از وضعیت ۲۲۴ گروگان حماس خواستار به تاخیر افتادن عملیات زمینی در غزه هستند.




12:28

سازمان ملل متحد: نگران «جنایات جنگی» در غزه‌ایم

سازمان ملل متحد روز جمعه نسبت به ارتکاب «جنایات جنگی» و تداوم آن در جریان درگیری‌های جاری میان اسرائیل و حماس در غزه به شدت ابراز نگرانی کرد.


راویا شمدسانی، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد طی یک کنفرانس خبری در ژنو گفت: «ما نگران این واقعیت هستیم که جنایات جنگی (در جنگ اسرائيل و حماس) انجام شده باشد. ما نگران مجازات‌های دسته جمعی هستیم که در پاسخ به حملات وحشیانه حماس علیه غزه اعمال می شود و خود جنایات جنگی محسوب می شوند.»




12:05

کاروانی دیگر حامل غذا و دارو به همراه ۱۰ پزشک وارد غزه شد

الجزیره روز جمعه در گزارشی از ورود یک کاروان دیگر حامل کمک‌های بشردوستانه به غزه از طریق گذرگاه رفح خبر داد.


در گزارش به نقل از کارشناسان تاکید شده است این کمک‌ها به مثابه «قطره در اقیانوس» است و همچنان برای فائق آمدن بر شرایط وخیم انسانی در این بخش محاصره شده در سرزمین‌های فلسطینی کافی نیست.


کاروانی که به تازگی وارد غزه شده، بنا به گزارش الجزیره، متشکل از ۱۰ کامیون حامل آب، غذا و دارو است و در هر کدام از کامیون‌ها یک پزشک خارجی نیز حضور دارد.


بر اساس این گزارش، بیمارستان‌ها در غزه که هزاران مجروح حملات اخیر اسرائیل را تحت درمان دارند به تجهیزات پزشکی و سوخت برای ژنراتورهای خود نیاز مبرم و فوری دارند.



عکس آرشیوی از عبور کاروانی بشردوستانه در گذرگاه رفح

 

فح

11:22

هشدار سازمان ملل در باره محاصره غزه: «بسیاری به زودی می‌میرند»

رئیس آژانس آوارگان فلسطینی سازمان ملل متحد، «آنروا» روز جمعه هشدار داد که بسیاری از ساکنان غزه به دلیل وخامت شرایط انسای ناشی از محاصره این بخش از سرزمین‌های فلسطینی توسط اسرائيل، به زودی جان خود را از دست می‌دهند.


فیلیپ لازارینی، رئیس آنروا در جریان یک کنفرانس خبری در بیت‌المقدس گفت: «هم‌اکنون که ما با هم صحبت می‌کنیم مردم غزه جان می‌دهند؛ آنها فقط بر اثر بمب‌ها و حملات نمی‌میرند؛ بسیاری از آنها به زودی از پیامدهای محاصره تحمیلی نوار غزه جان خود را از دست خواهند داد.»


این مسئول سازمان ملل متحد در ادامه تاکید کرد که «زیرساخت‌های خدمات اولیه در حال فروپاشی است، دارو، آب و مواذ غذایی در حال تمام شدن است.»




11:10

سقوط پهپاد در شهر مرزی مصر و اسرائیل شش زخمی به جا گذاشت

ارتش مصر در گزارشی اعلام کرد که در پی سقوط یک پهپاد در شهر مرزی این کشور با اسرائيل دست کم شش نفر مجروح شدند.


سخنگوی ارتش مصر در این خصوص تصریح کرد: «یک پهپاد ناشناس روز جمعه در نزدیکی ساختمانی در مجاورت بیمارستان شهر طابا سقوط کرد و سبب جراحت جزئی برای شش نفر از ساکنان شد.»


این در حالیست که منابع خبری در قاهره پیش‌ از این اعلام کرده بودند که در پی تشدید تنش در غزه و اوج‌‌گیری حملات اسرائيل، یک ساختمان مسکونی در شهر طابا مورد اصابت راکت قرار گرفته و پنج نفر در این میان زخمی شده‌اند.


11:15

آنروا: غزه به کمک‌های بشردوستانه «قابل توجه و مستمر» نیاز فوری دارد

آژانس آوارگان فلسطینی سازمان ملل متحد، «آنروا» در گزارشی از نیاز مبرم و فوری غزه به کمک‌های قابل توجه بشردوستانه به صورت مستمر خبر داد.


از سوی دیگر، فیلیپ لازارینی، رئیس آنروا تایید کرد که دست کم ۵۷ کارمند این آژانس سازمان ملل متحد از زمان آغاز جنگ اسرائيل و حماس در هفت اکتبر تاکنون بر اثر حملات به غزه کشته‌ شده‌اند.




09:38

حماس: بیش از ۴۸۰ نفر در حملات هوایی تازه اسرائيل به غزه کشته شدند

به گفته مقامات بهداشتی دولت حماس در غزه دست کم ۴۸۱ نفر طی بیست و چهار ساعت گذشته در جریان حملات هوایی اسرائیل کشته‌ شدند.


حملات اسرائیل به بخش‌های مختلف شمالی و مرکزی غزه شامگاه پنجشنبه بار دیگر تشدید شد و بامداد روز جمعه همزمان با یک عملیات محدود زمینی که از آن به عنوان «حمله‌ای هدفمند» یاد شد، ادامه یافت.


حماس پیش از این، در آخرین گزارش از آمار قربانیان حملات اسرائيل پس از هفت اکتبر، از جان باختن ۷ هزار و ۲۸ فلسطینی خبر داده و تاکید کرده بود که بیش از ۶۶ درصد جان‌باختگان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

نگارش از یورونیوز فارسی