به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، مهر ۳۰، ۱۴۰۲

رویا ذاکری در بیمارستان روانی و ممنوع‌الملاقات است

  

بر اساس گزارش‌ها از ایران زن جوان معترضی که در ۲۳ مهر در تبریز بازداشت شد، به بیمارستان «اعصاب و روان رازی» منتقل شده و «ممنوع‌الملاقات» است.

پیش‌تر هم پلیس آذربایجان شرقی ادعا کرده بود که این زن جوان «سابقه بیماری روانی» دارد.‌‌

شماری از فعالان سیاسی در شبکه‌های مجازی نام این دختر را «رویا ذاکری» اعلام کرده‌اند. ‌‌‌‌به گفته این شبکه رویا ذاکری ٣١ ساله، اهل مرند و و فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته کامپیوتر است. ‌

در ۲۳ مهر ویدیویی از رویا ذاکری از تبریز منتشر شد که او را در حالی که شالش روی شانه‌اش بود،‌ نشسته روی زمین نشان می‌داد. او به زبان ترکی فریاد می‌زد: «من امنیت ندارم» و «مرگ بر خامنه‌ای، مرگ بر دیکتاتور».

گفته شد که این رویداد در پی «تذکر و درگیری ماموران بر سر حجاب» رخ داده است.

خبر انتقال این زن جوان به بیمارستان «اعصاب و روان» موجب نگرانی بسیاری شده است. ‌‌

شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی نگراننند که اتفاقی که برای بهنام مججوبی، یکی از معترضان و از اعضای دراویش گنابادی افتاد، برای رویا ذاکری هم بیفتد. بهنام محجوبی در یک فایل صوتی از زندان شرح می‌دهد که دست کم دو بار از اوین به بیمارستان روان‌پزشکی رازی (امين‌آباد) منتقل شد و در آنجا به او داروی ناشناس تجویز کردند و به شکل صلیب او را به تخت بستند.‌

بهنام محجوبی در نهایت به دلیل «مسمومیت دارویی» از زندان اوین به بیمارستان منتقل شد و در اسفند ۱۳۹۹ جان باخت. ‌

تا کنون روایت‌های بسیاری از فعالان سیاسی و صنفی و روزنامه‌نگاران زندانی درباره بستری شدن به اجبار در بیمارستان‌های روانی و تجویز داروهای اعصاب و روان به آنها منتشر شده است. این روایت‌ها باعث شده نگرانی‌ها از بستری شدن رویا ذاکری در بیمارستان «اعصاب و روان» مطرح شود؛ روایت‌هایی همچون تجربه ویدا ربانی روزنامه‌نگار و فعال سیاسی از توزیع گسترده داروهای اعصاب و روان در زندان قرچک، روایت کیانوش سنجری (روزنامه‌نگار) از بارها بستری کردنش در بیمارستان اعصاب و روان و تزریق دارو، روایت نازنین زاغری (دوتابعیتی زندانی شده در ایران) از بستری کردن او در بخش روانپزشکی بیمارستانی در تهران، روایت هاشم خواستار (معلم و فعال صنفی) از بستری کردن او در مرکز روان‌پزشکی سینا در مشهد و درمان اجباری و آزار جسمی او، روایت‌های مشابه هنگامه شهیدی (روزنامه‌نگار) و سامان یاسین (خواننده معترض).

مخالفان جمهوری اسلامی معتقدند که این حکومت از روان‌پزشکی برای سرکوب مخالفانش سوءاستفاده می‌کند.

منبع: بی‌بی‌سی