به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، مهر ۲۶، ۱۴۰۲

اسرائیل و جهاد اسلامی اتهام حمله به بیمارستان المعمدانی را رد کردند

 

جنگ اسرائیل و حماس در حالی وارد دوازدهمین روز خود می‌شود که انفجار مرگبار سه شنبه شب به بیمارستانی در غزه ضمن به جا گذاشتن صد‌ها قربانی از جمله شمار زیادی کودک، با واکنش گسترده و دامنه‌دار شخصیت‌های سیاسی، نهاد‌های بین‌المللی و افکار عمومی در جهان همراه شده است.


این حادثه که هر دو سوی درگیری، مسئولیت آنرا متوجه طرف مقابل می‌کنند همچنین سفر امروز جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به اسرائیل را تحت‌الشعاع قرار داده است.

آقای بایدن قرار بود پس از دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در تل‌آویو برای گفتگو با رهبران سه کشور منطقه‌ای راهی عمان شود اما حمله به بیمارستان الاهلی و موج اعتراض‌هایی که این واقعه در بسیاری از کشورهای جهان به راه انداخت سبب لغو نشست چهار جانبه رهبران اردن، مصر و تشکیلات فلسطینی با رئیس جمهوری ایالات متحده شد.

آخرین خبرها و گزارش‌های مرتبط با جنگ حماس و اسرائیل و تحولات پیرامون آن در روز چهار‌شنبه ۱۸ اکتبر را در این صفحه دنبال کنید.

10:03

جو بایدن وارد فرودگاه بن‌گوریون اسرائیل شد

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا طبق سفری برنامه‌ریزی و از پیش اعلام شده پیش از ظهر روز چهارشنبه ۱۸ اکتبر وارد اسرائیل شد و در فرودگاه از سوی بنیامین نتانیاهو مورد استقبال قرار گرفت.

آقای بایدن که سفرش تحت تاثیر تبعات حمله مرگبار سه‌شنبه شب به بیمارستان المعمدانی در غزه قرار گرفته پیش از ترک واشنگتن تلفنی با بنیامین نتانیاهو گفتگو کرده و از آنچه در این حادثه خونین روی داده است ابراز تاثر، خشم و اندوه کرده بود.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین ضمن اشاره به اینکه با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن نیز تلفنی گفتگو کرده است، یادآور شد که از مشاورانش خواسته است «به جمع‌آوری اطلاعات درباره آنچه دقیقاً در غزه روی داده است، ادامه دهند».

جو بایدن بر اساس برنامه قبلی قرار بود پس از اسرائیل به اردن سفر کند و در آنجا با عبدالله دوم، پادشاه اردن، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی و عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر گفتگو کند.

این نشست چهارجانبه اما سه‌شنبه شب، دقایقی پس از حمله به بیمارستان غزه به دلیل امتناع محمود عباس و عبدالله دوم برای شرکت در آن لغو شد.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نیز در پی این اتفاق، به گفته کاخ سفید مرحله بعدی سفر خود به اسرائیل را لغو و به زمان دیگری موکول کرده است. 

09:27

سازمان بهداشت جهانی: اوضاع غزه به دلیل نرسیدن کمک‌های بشردوستانه وخیم است

رئیس سازمان بهداشت جهانی روز چهارشنبه وضعیت انسانی و شرایط بهداشتی در غزه را به دلیل مسدود شدن راه ارسال کمک‌های بشردوستانه به این منطقه تحت محاصره وخیم توصیف کرد.

تدروس آدهانوم با انشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) تاکید کرد که با ادامه شرایط موجود، اوضاع در غزه به تدریج از کنترل خارج می‌شود.

رئیس سازمان بهداشت جهانی با ابراز تاسف از شرایط به وجود آمده، تصریح کرد: «با هر ثانیه تاخیر در ارسال کمک‌های پزشکی، جان‌های زیادی از دست می‌رود.»

09:10

شولتس خواستار تحقیقات کامل در باره حمله «هولناک» به بیمارستان غزه شد

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان با انتشار پیامی حمله مرگبار سه‌شنبه شب به بیمارستان المعملی در غزه را که صد‌ها کشته به جا گذاشت «هولناک» خواند و خواستار انجام «تحقیقات کامل» در این زمینه شد.

وی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: «از تصاویر این انفجار در بیمارستانی در غزه وحشت‌زده شده‌ام. شمار زیادی غیرنظامی بی گناه زخمی و کشته شده‌اند.»

صدراعظم آلمان در ادامه ضمن ابراز همدردی با خانواده قربانیان خواستار انجام تحقیقات کامل برای بررسی دقیق این حادثه شده است.

09:20

صدها نفر سه شنبه شب مقابل سفارت فرانسه و بریتانیا در تهران تظاهرات کردند

در پی حمله مرگبار سه‌‌شنبه شب به بیمارستان المعمدانی در غزه که واکنش‌های گسترده‌ای را در بسیاری از کشورها به همراه داشت، صدها نفر نیمه‌ شب گذشته مقابل سفارتخانه‌های فرانسه و بریتانیا در تهران تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تظاهرکنندگان در تهران با پرتاب تخم مرغ به دیوار محوطه سفارت فرانسه فریاد «مرگ بر فرانسه و مرگ بر انگلیس» سر دادند.

بر اساس این گزارش تجمع معترضان، حوالی ساعت ۳ بامداد به وقت محلی «بدون روی دادن حادثه‌ای خاص و با آرامش به پایان رسید.»

به گفته عکاس خبرگزاری فرانسه، پیش از این تجمعات نیز، صدها نفر با تجمع در میدان فلسطین تهران خشم خود را از آنچه در جریان حمله خونین به بیمارستان غزه روی داده، ابراز کردند.

تجمع معترضان ایرانی مقابل سفارت فرانسه
تظاهرات در میدان فلسطین
08:47

واکنش تند جواد ظریف به بمباران بیمارستان غزه

جواد ظریف، وزیر امور خارجه پیشین ایران با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) به حمله مرگبار سه‌شنبه شب به بیمارستان غزه به تندی واکنش نشان داد.

آقای ظریف در این پیام «مماشات با جنایاتکاران جنگی اسرائیل» را که وی آنها را «نمونه‌های مدرن و تناسخ‌یافته نازی‌ها» خوانده، مسبب تشدید این «حملات وحشیانه» قلمداد کرده است.

وی پیام خود را با جملات «شرم بر غرب، شرم بر سازمان ملل و شرم بر دنیا» به پایان رسانده است.

07:27

رئیس کمیسیون اروپا: همه حقایق باید روشن شود

اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا با انتشار پیامی ضمن ابراز تاسف و ناراحتی از حمله مرگبار سه‌شنبه شب به بیمارستان غزه خواستار روشن شدن حقایق در این خصوص شد.

خانم فن درلاین در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت که از این حادثه بسیار غمگین است و هیچ بهانه و توجیهی برای حمله به بیمارستانی مملو از کادر پزشکی و افراد غیرنظامی قابل پذیرش نیست.

وی همچنین تاکید کرد که همه حقایق در خصوص این حمله باید روشن شود و مسئولان آن نیز باید پاسخگو باشند.

07:42

جهاد اسلامی «دروغ» اسرائیل در ارتباط با اتهام حمله به بیمارستان غزه را محکوم کرد

جهاد اسلامی روز چهارشنبه اتهامات اسرائیل مبنی بر دست داشتن این گروه در حمله به بیمارستان غزه را «دروغ» خواند و محکوم کرد.

این گروه اسلام‌گرای فلسطینی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دشمن صهیونیستی طبق معمول با دروغ‌پردازی سعی دارد پس از بمباران بیمارستان و نشانه رفتن انگشت اتهام به سوی جهاد اسلامی، از مسئولیت کشتار وحشیانه‌ای که مرتکب شده است، فرار کند». 

07:13

شورای امنیت سازمان ملل جلسه اضطراری تشکیل می‌دهد

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد به درخواست روسیه و امارات پس از حمله مرگبار به بیمارستان الاهلی روز چهارشنبه در نشستی اضطراری گردهم می‌آیند.

کشورهای عضو شورای امنیت همچنین در این نشست برای دست‌یابی به موضعی مشترک در قبال جنگ جاری میان اسرائیل و حماس، به قطعنامه پیشنهادی برزیل رای خواهند داد.

دیمیتری پولانسکی، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل پیش‌تر با انتشار پیامی در تلگرام اعلام کرده بود که کشورش و امارات عربی متحده خواستار برپایی نشست فوری شورای امنیت در صبح روز چهارشنبه ۱۸ اکتبر برای بررسی حمله مرگبار به بیمارستان غزه شده‌اند.

به گفته منابع سازمان ملل، این نشست قرار است روز چهارشنبه ساعت ۲ بعد از ظهر به وقت گرینویچ برگزار شود.

08:09

ایالات متحده از اتباع خود خواست به لبنان سفر نکنند

آمریکا روز سه شنبه اجازه خروج پرسنل غیرضروری و همچنین خانواده‌های آنها را از سفارت خود در بیروت صادر کرد.

این اقدام به دلیل موج گسترده اعتراض‌ها پس از حمله به بیمارستان غزه و وخامت اوضاع امنیتی در لبنان در پی جنگ جاری میان اسرائیل و حماس صورت گرفته است.

آمریکا همزمان سطح هشدار مرتبط با توصیه سفر را از ۳ به ۴ ارتقاء داد و به همه اتباع ایالات متحده توصیه کرد به لبنان سفر نکنند.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: «به دلیل وضعیت امنیتی غیرقابل پیش‌بینی که بواسطه تبادل موشک و آتش توپخانه میان اسرائیل و حزب‌الله یا دیگر گروه‌های مسلح شبه‌نظامی ایجاد شده است توصیه می‌شود به لبنان سفر نکنید.»

سرباز لبنانی مقابل سفارت آمریکا در بیروت
08:55

دبیرکل سازمان ملل: حمله حماس به اسرائیل نمی‌تواند توجیهی برای مجازات دسته جمعی فلسطینی‌ها باشد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه خواستار «آتش بس فوری بشردوستانه» در درگیری جاری بین اسرائیل و حماس شد.

دبیر کل سازمان ملل متحد که به پکن سفر کرده خطاب به نمایندگان حدود ۱۳۰ کشور حاضر در همایش اقتصادی «راه ابریشم جدید» گفت: «برای کاهش درد و رنج هولناک انسانی که اکنون شاهد آن هستیم لازم است هر چه سریعتر آتش‌بسی بشردوستانه برقرار شود.»

وی سپس با اشاره به بمباران‌های تلافی‌جویانه اسرائیل گفت: «حمله حماس به اسرائیل نمی‌تواند توجیهی برای مجازات دسته جمعی فلسطینی‌ها باشد.»

سخنرانی آنتونیو گوترش در همایش جاده ابریشم جدید در پکن