به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، آبان ۰۴، ۱۴۰۲

حمله پیاده نظام و جنگنده‌های اسرائیل به شمال غزه و لبنان؛ شمار قربانیان فلسطینی‌‌ از ۷ هزار نفر گذشت

 

جنگ غزه بدنبال عملیات «طوفان‌الاقصی» حماس در۷ اکتبر در حالی وارد بیستمین روز خود می‌شود که قدرت‌های بزرگ در شورای امنیت سازمان ملل بر سر آتش‌بس متحدالقول نیستند و قطعنامه‌ها را وتو می‌کنند.
وزیر خارجه ایران وارد نیویورک شد. بریتانیا و آمریکا قطعنامه پیشنهادی روسیه را رد کردند و روسیه و چین هم قطعنامه آمریکا را وتو کردند.
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد «برداشت جانبدارانه» از سخنانش در باره حماس را شوکه کننده توصیف کرد. وزیر امور خارجه اسرائیل گفته بود «شرم بر او [گوترش] باد».
اسرائیل می‌گوید حصول به اجماع برای حمله زمینی به غزه قریب‌الوقوع است، حمله‌ای که فرانسه آن را اشتباه خواند.
آخرین آمار تلفات جانی در غزه ۶ هزار و ۵۴۶ نفر و در اسرائیل ۱۴۰۰ نفر و شمار گروگان‌های حماس ۲۲۴ نفر اعلام شده است.
اعضای خانواده خبرنگار الجزیره در حمله هوایی اسرائیل به اردوگاه آوارگان النصیرات کشته شدند
وائل الدحدوح، خبرنگار محلی الجزیره روز چهارشنبه ۳ آبان (۲۵ اکتبر) در حال پوشش خبر بمباران‌های غزه توسط اسرائیل بود که خبر کشته‌شدن همسر، دختر و پسرش را شنید.

نوه او نیز شدیدا در این بمباران زخمی شد؛ تعدادی دیگر از اعضای خانواده وی همچنان زیرآوار مانده‌اند و از وضعیت سلامت آنها اطلاعی در دست نیست.

شبکه الجزیره روز چهارشنبه خبر کشته‌شدن اعضای این خانواده را همراه با تسلیت به همکار غزه‌ای خود اعلام کرد.  این شبکه همچنین نسبت به امنیت خبرنگاران در نوار غزه به شدت ابراز نگرانی کرد. 

بر اساس آخرین گزارش‌های تایید شده،‌ تا کنون حداقل ۲۲ خبرنگار در جریان بمباران‌های اسرائیل در باریکه غزه کشته شده‌اند. 

محل اصابت بمب‌های اسرائیلی از جمله «مکان‌های امن» اعلام شده بود و وائل الدحوح به همراه خانواده با توجه به اخطارهای اسرائيل، مکان اسکان قبلی خود را تخلیه کرده و به این مکان پناه برده بودند. 

مقام‌های نظامی اسرائیلی هنوز درباره این بمباران اظهارنظری نکرده‌اند.