به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، مهر ۲۹، ۱۴۰۲

حماس دو گروگان آمریکایی را آزاد کرد

  

تصویری از لحظه آزادی دو گروگان آمریکایی

* نشست صلح غزه با حضور رهبران ده‌ها کشور در قاهره

روز شنبه ۲۱ اکتبر (۲۹ مهر) نشستی در قاهره با هدف دستیابی به آتش‌بس در غزه برگزار می‌شود.
در این نشست که با دعوت عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر برگزار می‌شود، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، محمود عباس، رئیس تشیکلات خودگردان فلسطینی و احمد ابوالغیظ، دبیرکل اتحادیه عرب حضور دارند.
رهبران قطر، ترکیه، ایتالیا، یونان، اردن، امارات متحده عربی، بحرین، کویت، عربستان سعودی، عراق، قبرس و رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی در این نشست حضور خواهند داشت.
از روسیه میخائيل بوگدانوف، معاون وزیر خارجه این کشور و از ژاپن یوکو کامیکاوا، وزیر خارجه نیز به قاهره رفته‌اند.
از اتحادیه اروپا، شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا و جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه، از آلمان، آنالنا بربوک، وزیر خارجه و وزرای خارجه فرانسه و بریتانیا در کنفرانس قاهره حضور خواهند یافت.


* بلومبرگ: فشار غرب بر اسرائیل برای تاخیر در عملیات زمینی جهت آزادی گروگان‌ها

خبرگزاری بلومبرگ روز جمعه از قول «منابع آگاه» گزارش داد آمریکا و اتحادیه اروپا، اسرائیل را تحت فشار قرار داده‌اند که عملیات زمینی در غزه را به تاخیر بیندازد تا بتوانند با حماس در رابطه با آزادی گروگان‌ها به توافق برسند.
این گزارش می‌افزاید غرب امیدوار است که با تاخیر در حملات زمینی اسرائیل به نوار غزه، در مذاکره با حماس موفق به آزادسازی حداقل بخشی از حدود ۲۰۰ نفری شوند که در تهاجم ۱۵ مهر شبه‌نظامیان این گروه به اسرائیل گروگان گرفته شده‌اند.
منابع آگاه که نخواستند نامی از آن‌ها برده شود، گفته‌اند غرب امیدوار است حماس حداقل افراد غیرنظامی گروگان گرفته شده را آزاد کند.
بر اساس این گزارش، قطر در رابطه با آزادی افراد گروگان گرفته‌شده توسط حماس میانجی‌گری خواهد کرد و اسرائیل نیز علائمی از تغییر برنامه تهاجم زمینی به غزه نشان داده است.
حماس روز جمعه از آزادی دو شهروند آمریکایی با میانجی‌گری قطر خبر داد و دولت اسرائیل نیز این موضوع را تایید کرد.
این گزارش همچنین از نگرانی غرب از گسترش دامنه جغرفیایی جنگ خبر داده و نوشته است شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران، خصوصا حزب‌الله لبنان، تحرکاتی به علامت آمادگی برای ورود به جنگ نشان داده‌اند؛ موضوعی که می‌تواند بازارهای جهانی نفت را دچار تلاطم کند.


* حماس با میانجی‌گری قطر دو گروگان آمریکایی را آزاد کرد

گروه حماس می‌گوید یک زن آمریکایی و دخترش را که در جریان حمله ۱۵ مهرماه شبه‌نظامیان این گروه به اسرائیل گروگان گرفته شده بودند آزاد کرده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، حاکمان غزه روز جمعه اعلام کردند گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس، با میانجی‌گری قطر دو گروگان آمریکایی را از میان حدود ۲۰۰ اسیر ربوده شده از اسرائیل آزاد کرده است.
ابوعبیده، سخنگوی گروه عزالدین قسام، گفت: حماس به دلایل «انسان‌دوستانه» و این‌که «به ملت آمریکا و جهان ثابت شود اتهامات (جو) بایدن و دولت او واهی است» این دو را آزاد کرده است.
اسرائیل آزادی این دو نفر را تایید کرده است.
رسانه‌های اسرائیل می‌گویند این دو شهروند آمریکایی تحویل مصر شده‌اند. صلیب سرخ بین‌المللی هم تایید کرده که آن‌ها را تحویل گرفته است.
به گفته رسانه‌های اسرائیلی، قطر دارای ارتباطات نزدیکی با یحیی سنوار، از رهبران حماس در غزه است که از دو هفته پیش مانند تمام سران این گروه مخفی شده است.
به نوشته یدیعوت آحرونوت، اسرائیل در روزهای اخیر در جریان تلاش‌ها برای آزادی این دو نفر بوده است.
ارتش اسرائیل روز جمعه اعلام کرد دست‌کم ۲۰ کودک و نوجوان در میان گروگان‌هایی هستند که حماس آنان را به غزه برده است. بر اساس این گزارش، حداقل ۲۰۳ نفر از سوی حماس به گروگان گرفته شده‌اند که در میان آن‌ها، ۱۰ تا ۲۰ گروگان بالای ۶۰ سال دارند.
یهودیت رعنان ۵۹ ساله (چپ) همراه با دخترش ناتالی روز جمعه توسط گروه حماس آزاد شدند


* ارتش اسرائیل: دست‌کم ۲۰ کودک و نوجوان در میان گروگان‌ها در غزه هستند

ارتش اسرائیل اعلام کرد دست‌کم ۲۰ کودک و نوجوان در میان گروگان‌هایی هستند که حماس آنان را به غزه برده است.
ارتش اسرائیل روز جمعه افزود: حداقل ۲۰۳ نفر از سوی حماس به گروگان گرفته شده‌اند که در میان آن‌ها، ۱۰ تا ۲۰ گروگان بالای ۶۰ سال دارند.
بر اساس این گزارش، بیشتر گروگان‌هایی که در نوار غزه توسط این سازمان شبه‌نظامی فلسطینی نگهداری می‌شوند، هنوز زنده هستند.
ارتش اسرائیل اعلام نکرد که این اطلاعات را از کجا به‌دست آورده و هنوز منبع مستقل دیگری این آمار را تایید نکرده است.
بر اساس گزارش‌ها، بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر از زمان حمله بی‌سابقه اخیر حماس علیه اسرائیل مفقود شده‌اند.
گروه حماس در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا و اسرائیل قرار دارد.


* وزیر کشور آلمان: حامیان حماس باید از کشور اخراج شوند

وزیر کشور آلمان می‌گوید حامیان حماس باید از کشور به هر جایی که امکان دارد، اخراج شوند و مقامات آلمان باید از نزدیک حملات احتمالی اسلام‌گرایان را زیر نظر داشته باشند.
نانسی فیزر روز جمعه در پی گفت‌وگو با اداره فدرال پلیس جنایی آلمان به خبرنگاران گفت اگر ما قادر به اخراج حامیان حماس هستیم، باید این کار را انجام دهیم.
او با اشاره به حمله اخیر در بروکسل به عنوان نشانه‌ای از تهدید ناشی از تنش‌ها بر سر جنگ اسرائیل و حماس، تصریح کرد: «مقامات امنیتی ما در حال حاضر تمرکز شدیدتری بر جولان اسلام‌گرایان گذاشته‌اند».
اشاره وزیر کشور آلمان به کشته شدن دو تبعه سوئدی و زخمی شدن یک نفر دیگر در حمله مسلحانه دوشنبه هفته جاری در بلژیک توسط عبدالسلام السعود، تبعه تونسی، است.
پلیس بروکسل این مهاجم را در عملیاتی با شلیک گلوله از پای درآورد.
برخی از کشورهای اروپایی، از جمله فرانسه، در روزهای اخیر شاهد اعتراضات هواداران حماس یا مدافعان مردم غزه، همچنین تهدیدات تروریستی گروه‌های اسلام‌گرا بوده است.
پلیس برلین نیز روز چهارشنبه اعلام کرد یک معبد یهودیان در پایتخت آلمان با کوکتل مولوتف مورد حمله قرار گرفته است.


* عذرخواهی مالک اینستاگرام به دلیل افزودن واژه «تروریست» به بیوگرافی چند فلسطینی

متا به خاطر افزودن “تروریست” به بیوگرافی (بایو) بعضی از کاربران اینستاگرام که در آن خود را فلسطینی معرفی کرده‌اند، عذرخواهی کرد. چندین کاربر عکس‌هایی از بایو خود منتشر کرده‌اند که عبارت «فلسطینی» که نوشته‌اند در ترجمه اینستاگرام به «تروریست فلسطینی» تبدیل شده است.
متا، شرکت مادر فیسبوک و اینستاگرام، به بی‌بی‌سی گفته عمیقا بابت مشکلی که “باعث ترجمه نامناسب عربی” در شبکه‌های اجتماعی این مجموعه شده عذرخواهی می‌کند و این مشکل را برطرف کرده است.
از ابتدای تازه‌ترین دور درگیری‌ها میان حماس و اسرائیل، بسیاری از کاربران که از فلسطینی‌ها حمایت می‌کنند از متا برای «محدود شدن» و «کمتر دیده شدن»  پست‌ها و استوری‌هایشان شکایت کرده‌اند.
این کاربران مدعی‌اند استوری‌های ۲۴ ساعته‌ای که در آن به جنگ غزه اشاره می‌شود، بازدیدهای کمتری نسبت به پست‌های دیگران داشته‌ و حساب‌های آنها را نمی‌توان به راحتی در قسمت جستجوی اینستاگرام پیدا کرد.
غول فناوری اذعان کرد که «یک مشکل» بر استوری‌ها تأثیر داشته اما «ارتباطی» با این موضوع ندارد.


* ایران از «ارسال اولین محموله کمک‌های ایران به غزه» خبر داد

تلویزیون دولتی ایران از «ارسال اولین محموله کمک‌های ایران به غزه» خبر داد.
در گزارش کوتاهی گفته شده که حجم نخستین محموله کمک‌های هلال احمر جمهوری اسلامی ایران «۶۰ تن است که شامل مواد غذایی، دارویی و مایحتاج روزانه مردم است.»
پیشتر پیر حسین کولیوند، رییس جمعیت هلال احمر ایران گفت که «هماهنگی های لازم با رییس هلال احمر مصر صورت گرفته است و امروز نخستین محموله بشر دوستانه‌ ارسال شد.»
کمک‌های سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل در پشت چند روز است در خاک مصر و پشت گذرگاه رفح منتظر مجوز ورود برای رسیدن به غزه است.


* پرچم اسرائیل را در مقابل مکان مقدس یهودیان در همدان به آتش کشیده شد

بر اساس تصاویر منتشر شده در خبرگزاری‌های ایران و شبکه‌های اجتماعی، گروهی از هواداران حکومت جمهوری اسلامی روز جمعه با تجمع مقابل آرامگاه «استر و مردخای»، یک مکان مقدس برای یهودیان، پرچم اسرائیل را به آتش کشیدند.
آرامگاه «استر و مردخای» در همدان محل دفن همسر یهودی خشایار شاه است.
استر دختر جوان یهودی بود که پنج قرن پیش از میلاد مسیح به همسری خشایارشاه درآمد و او را متقاعد کرد تا اجازه دهد یهودیان آزادانه در ایران‌ ساکن شوند.
در فیلم‌ها و تصاویر منتشر شده، دیده می‌شود که نیروهای حکومتی با شعارهایی چون «الله اکبر» و «مرگ بر اسرائیل»، پرچم اسرائیل را در مقابل این بنا آتش زده و پرچم فلسطینی‌ها را در ورودی آن نصب می‌کنند.
این اقدام هواداران جمهوری اسلامی، در بحبوحه جنگ حماس و اسرائیل، واکنش‌های بسیاری را در شبکه‌های اجتماعی به‌دنبال داشته است. بسیاری از کاربران اشاره کرده‌اند که خود مقامات جمهوری اسلامی بارها مدعی شده‌اند «صهیونیسم» از «یهودیت» جداست ولی هواداران حکومت، این دو را معادل هم می‌گیرند.
این نخستین بار نیست که هواداران جمهوری اسلامی مقابل این بنا تجمع می‌کنند.
آذر سال ۸۹ نیز دانشجویان بسیجی دانشگاه بوعلی همدان با تجمع در این محل تهدید کردند که در صورت تخریب مسجدالاقصی به‌دست اسرائیل، این مکان مقدس یهودیان در همدان را ویران خواهند کرد.
این آرامگاه در اردیبهشت سال ۹۹ نیز دچار آتش‌سوزی شد که واکنش‌های بین‌المللی به دنبال داشت.
در قانون اساسی جمهوری اسلامی، دین یهود در کنار اسلام، مسیحیت و زرتشتی به رسمیت شناخته شده و پیروان آن‌ها دارای نماینده در مجلس شورای اسلامی هستند، اما به گفته سازمان‌های حقوق بشری، حکومت تهران همواره اقلیت‌های دینی را مورد آزار و اذیت قرار داده است.


* محمود عباس تایید کرده که در نشست فردا در مصر حضور می‌یابد

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تایید کرده که در نشستی که قرار است فردا با حضور چند تن از رهبران جهان با هدف دستیابی به آتش بس در غزه برگزار شود، شرکت می کند.
در این نشست که توسط رئیس جمهور مصر سازماندهی شده در مورد پایان دادن به مناقشه اسرائیل و فلسطینیان براساس راه حل دو کشور بحث و گفتگو خواهد شد.
آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل و نمایندگانی از اتحادیه اروپا و چندین کشور عربی و اروپایی از جمله ایتالیا، بحرین،‌ بریتانیا، روسیه وفرانسه در این نشست حضور خواهند داشت.


* سلمان رشدی خواستار پایان جنگ بین اسرائیل و حماس شد

سلمان رشدی، نویسنده بریتانیایی-آمریکایی، روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت خواستار پایان «هرچه زودتر» جنگ بین اسرائیل و حماس شد.
آقای رشدی در یکی از معدود حضورهایش در محافل عمومی یک سال پس از حمله با چاقو به او در آمریکا، درباره جنگ حماس و اسرائیل گفت: «من وحشت دارم، این تنها چیزی است که می‌توانم بگویم.»
این نویسنده توضیح داد: «من از حمله حماس وحشت دارم و پر از نگرانی در مورد آنچه نتانیاهو در قبال آن انجام خواهد داد، هستم.»
او افزود: «فقط امیدوارم هر چه زودتر خصومت‌ها متوقف شود.»
آقای رشدی ۷۶ ساله پس از حمله با چاقو از سوی یک مهاجم مسلمان در یک کنفرانس ادبی در ایالت نیویورک آمریکا در اوت ۲۰۲۲، بینایی یک چشم خود را از دست داده است.
این حمله در حالی صورت گرفت که پس از فتوای خمینی به‌دلیل نگارش کتاب «آیات شیطانی»، سلمان رشدی همواره در معرض تهدید به مرگ بوده است.

منابع خبرها: رادیو فردا، بی‌بی‌سی