به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، مهر ۲۶، ۱۴۰۲

بایدن وارد تل‌آویو شد؛ ارتش اسرائیل: انفجار بیمارستان در اثر حمله هوایی ما نبوده است

جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا برای دیدار با مقام‌های اسرائیلی و بازماندگان حمله حماس به این کشور، وارد تل‌آویو شد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و اسحاق هرتزوگ، رییس‌جمهوری اسرائیل در فرودگاه از بایدن استقبال کردند.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد حمله هوایی این کشور باعث انفجار در بیمارستان باپتیست الاهلی غزه نشده است. به گفته هاگاری، راکت برخورد کرده به بیمارستان غزه از سوی گروه جهاد اسلامی فلسطین شلیک شده است.

او تاکید کرد آسیب ندیدن ساختمان‌های مجاور بیمارستان و عدم وجود گودالی عمیق در محل حادثه نشان می‌دهد انفجار بیمارستان غزه به دلیل حمله هوایی ارتش اسرائیل نبوده است.

ارتش اسرائیل فایل صوتی از شنود سخنان دو مقام حماس در یک تماس را منتشر کرد که در آن درباره شلیک اشتباهی راکت جهاد اسلامی به بیمارستان غزه صحبت شده است.


روز سه‌شنبه ۲۵ مهر، در پی اصابت موشک به بیمارستان «باپتیست الاهلی» در نوار غزه دست‌کم ۵۰۰ نفر کشته و زخمی شدند.

اسرائیل و گروه‌های فلسطینی یکدیگر را به انجام این حمله متهم می‌کنند.

مقام‌های کشورهای مختلف حمله به این بیمارستان را غیرقابل توجیه خوانده‌ و خواستار روشن شدن ابعاد آن شده‌اند.

روسیه اعلام کرد اسرائیل باید برای ادعای خود مبنی بر دست نداشتن در حمله مرگ‌بار به بیمارستان غزه، مستندات ارائه کند. هم‌زمان، الجزیره گزارش داد امدادگران هنوز در حال بیرون کشیدن اجساد از زیر آوار بیمارستان باپتیست الاهلی غزه هستند.

مدیر بیمارستان شفا، بزرگ‌ترین مرکز درمانی غزه اعلام کرد سوخت این بیمارستان روز چهارشنبه ۲۶ مهر به اتمام می‌رسد.

بنا بر گزارش‌ها، با توجه به بستری شدن مجروحان حادثه انفجار بیمارستان الاهلی در بیمارستان شفا، این مرکز درمانی به مراتب بیشتر از ظرفیت خود بیمار پذیرش کرده است.

وزارت امور خارجه اردن در بیانیه‌ای اعلام کرد نشست چهارجانبه‌ای را که قرار بود با حضور جو بایدن، رییس‌ جمهوری آمریکا، عبدالفتاح السیسی، رییس جمهوری مصر، محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین و ملک عبدالله، پادشاه اردن در امان برگزار شود، لغو کرده است.

اردن اسرائیل را به ارتکاب «قتل عام» متهم کرد و افزود برگزاری این نشست نمی‌تواند در شرایط کنونی از ادامه جنگ جلوگیری کند.


وزارت بهداشت غزه اعلام کرد از زمان آغاز مناقشه میان حماس و اسرائیل تاکنون سه هزار و ۲۰۰ نفر در نوار غزه کشته و ۱۱ هزار نفر مجروح شده‌اند.

ارتش اسرائیل خبر داد یک منطقه را در نزدیکی خان یونس در جنوب غزه برای ارسال و توزیع کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی در نظر گرفته است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت تهاجم مرگ‌بار حماس به اسرائیل در روز ۱۵ مهر «نمی‌تواند توجیهی برای مجازات جمعی مردم فلسطین باشد».

تایمز اسرائیل نوشت به نظر می‌رسد موضع گوترش در قبال حملات اسرائیل به نوار غزه، لحن تندتری به خود گرفته است.

در ادامه درگیری‌های پراکنده در مرز اسرائیل و لبنان، حمله موشکی حزب‌الله به مواضع ارتش اسرائیل منجر به زخمی شدن چهار سرباز این کشور شد.

اثر جنگ اسرائیل و حماس در نقاط دیگر جهان

کن مک‌کالوم، مدیرکل سازمان امنیت داخلی بریتانیا موسوم به ام‌آی‌فایو گفت مناقشه حماس و اسرائیل می‌تواند منجر به انجام حملات تروریستی در خاک بریتانیا شود.

او تاکید کرد ام‌آی‌فایو اوضاع خاورمیانه را به دقت رصد می‌کند زیرا تروریست‌ها ممکن است با «الهام گرفتن» از اتفاقات منطقه، امنیت بریتانیا را تهدید کنند.

ایران اینترنشنال