به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، آبان ۰۱، ۱۴۰۲

ابهام در وضعیت سلامتی آرمیتا گراوند در پی اعلام خبر مرگ مغزی

 

یک روز پس از آنکه خبرگزاری‌های وابسته به حکومت جمهوری اسلامی گزارشی را در مورد «قطعی بودن مرگ مغزی آرمیتا گراوند» منتشر کردند، اخباری مبهم در مورد وضعیت سلامتی این دختر ایرانی به گوش می‌رسد. آرمیتا گراوند، دانش‌آموز ۱۶ ساله روز یک‌شنبه ۹ مهرماه به اغما رفت و سپس به بیمارستان منتقل شد. بر پایه برخی از گزارش‌ها‌ او به دلیل هل داده شدن توسط یک حجاب‌بان در متروی تهران، بر زمین افتاد و دچار ضربه مغزی شد.

روز دوشنبه اول آبان‌ماه خبرگزاری فرانسه بر پایه گزارشی که توسط «سازمان حقوق بشری هه نگاو» منتشر شد، نوشت که خانواده آرمیتا به بهبودش امیدوار نیستند.

بهمن گراوند به این رسانه خبر داد که به گفته «تیم پزشکی» مغز آرمیتا دیگر کار نمی‌کند و به بهبودش امیدی نیست.

از سویی دو منبع از نزدیکان آرمیتا گراوند، بر پایه گفته‌های منابع پزشکی در بیمارستان فجر تهران، گزارش‌ها در مورد «مرگ مغزی» او را رد کردند.

این دو منبع روز دوشنبه به رادیو فردا گفتند که خانواده گراوند همچنان «به بازگشت او امیدوار است».

یکی از این منابع در شامگاه یکشنبه به این رسانه گفت که پزشکان معالج این دختر دانش آموز می‌گویند موضوع «مرگ مغزی» آرمیتا درست نیست.

این منبع می‌گوید که پزشکان از سویی افزودند که در شرایط کنونی هیچ کمکی به لحاظ پزشکی از آن‌ها برنمی‌آید و «همه چیز دست خداست».

به گفته یکی دیگر از منابع «خانواده» گراوند، بر پایه اظهارات پزشکان معالج «وضعیت آرمیتا هیچ تغییری نکرده است».

این رسانه می‌گوید که تیم معالج، به خانواده گراوند گفته‌اند که اگر آرمیتا در شرایط «مرگ مغزی» بود «تا امروز تحت مراقبت قرار نداشت».

گرچه خبرگزاری فرانسه به نقل از هه نگاو، از ناامیدی خانواده گراوند خبر داد، اما رادیو فردا نوشت که هر دو عضو خانواده گراوند می‌گویند که این خانواده «به‌شدت امیدوار به بازگشت آرمیتا» هستند.

سه هفته پس از رخ دادن سانحه‌ای که به اغما رفتن آرمیتا گراوند، منتهی شد، هنوز گروه معالج این دختر دانش‌آموز به‌ طور رسمی و مستقیم در مورد وضعیت سلامتی او آگاهی‌رسانی نکرده است.

تاکنون گمانه‌زنیهایی گوناگون پیرامون دلایل به اغما رفتن این دختر نوجوان انجام شده است.

به گفته مقامات جمهوری اسلامی، آرمیتا گراوند دچار کاهش شدید فشارخون شد و در پی آن غش کرد.

آن‌ها رخ دادن هرگونه «درگیری لفظی یا فیزیکی» بین آرمیتا گراوند و مسافران یا ماموران در مترو را رد کردند.

گزارش‌های سازمان حقوق بشری و نهادهای غیردولتی اما می‌گوید که این دانش‌آموز بر اثر حمله فیزیکی یک «حجاب‌بان» به‌شدت مجروح شده است.

حجاب‌بانها نیروهایی تحت امر حکومت هستند که مسئولیت دارند تا زنان را در ایران به رعایت پوشش اجباری ناگزیر کنند.

در ویدئوی برشمرده، مادر آرمیتا می‌گوید: «فکر کنم دخترم فشارش افتاده، نمی‌دونم، فکر کنم گفتند فشارش افتاده، یا خورده زمین بعد سرش به لبه مترو خورده».

بر پایه برخی گزارش‌ها این ویدئو در بیمارستان و در حضور نیروهای امنیتی، در گفت‌وگو با اعضای خانواده آرمیتا ضبط شده بود.

منابع غیر حکومتی می‌گویند این دختر که روز یک‌شنبه ۹ مهرماه پس از بیهوشی در واگن مترو به بیمارستان منتقل شد، دچار «خونریزی مغزی و خونریزی در جمجمه» است.

چند شاهد عینی که همراه با آرمیتا به بیمارستان رفته بودند، گفتند که هنگام ورود سه دختر دانش‌آموز به ایستگاه مترو که آرمیتا یکی از آن‌ها بود، چند حجاب‌بان به دخترها تذکر دادند. بر پایه این گفته‌ها، دخترهای برشمرده پوشش اجباری بر سر نداشتند.

گزارش‌ها حاکی است که در پی درگیری لفظی میان مامورها و دختران، یک حجاب‌بان آرمیتا را هل داده و سبب برخورد سر او با یک لوله شده است.

سازمان حقوق بشر ایران، سه روز پس از بستری شدن آرمیتا گرواند، خواستار انجام یک پژوهش بین‌المللی مستقل در خصوص رویدادهای پیش‌گفته شد.

بر پایه بیانیه این نهاد، جمهوری اسلامی سابقه‌ای طولانی در «تکذیب وقایع و پنهان‌کاری جنایت مامورانش دارد».

سازمان حقوق بشر ایران بر همین اساس، آغاز روند پژوهش برای «بررسی جزئیات این رویداد» را ضروری عنوان کرد.

در ۲۳ شهریورماه ۱۴۰۱ مهسا امینی ۲۲ ساله به دلیل رعایت نکردن حجاب اجباری، توسط نیروهای گشت ارشاد حکومت جمهوری اسلامی بازداشت شد و بعد از ۲ روز جان باخت.در پی مرگ مهسا امینی، دور تازه اعتراضات ضد حکومتی در ایران آغاز شد و به سرعت در سراسر کشور و در خارج گسترش یافت.



حکومت جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر فشار بر زنانی را که پوشش اجباری را رعایت نمی‌کنند، افزایش داد.

همچنین لایحه «عفاف و حجاب» توسط دولت ابراهیم رئیسی تهیه و به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

این لایحه در صورت تایید در شورای نگهبان قانون اساسی، به اجرا درمیاید.

بسیاری از معترضان در داخل و خارج از کشور، به مخالفت با حجاب اجباری بسنده نمی‌کنند و بر این باورند که نظام جمهوری اسلامی باید سرنگون شود.

رادیو فرانسه