به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، بهمن ۱۹، ۱۴۰۲

قطر۳ – ایران۲

 فینال آسیا پس از انقلاب، همچنان حسرت ماند

امروز (چهارشنبه) ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ تیم فوتبال ایران با شکست مقابل قطر بار دیگر از رسیدن به فینال رقابت‌های جام ملت‌های آسیا باز ماند. پس از انقلاب جمهوری اسلامی، تیم فوتبال ایران هرگز به فینال این مسابقات نرسیده است.  در دیدار رده‌بندی این مسابقات امروز تیم ملی قطر با نتیجه ۳ بر ۲ مقابل تیم فوتبال جمهوری اسلامی به پیروزی رسید.


«امیر قلعه‌نویی» سرمربی تیم فوتبال در این دیدار از ترکیب اولیه علیرضا بیرانوند، احسان حاج صفی، شجاع خلیل‌زاده، محمدحسین کنعانی‌زادگان، رامین رضاییان، سعید عزت‌اللهی، امید ابراهیمی، سامان قدوس، علیرضا جهانبخش، سردار آزمون و مهدی طارمی  استفاده کرد.


ترکیب اولیه تیم فوتبال کاملا شبیه به ترکیب و سیستم بازی با ژاپن بود و تنها دو تغییر داشت؛ احسان حاج صفی در دفاع چپ به ترکیب اصلی بازگشت و مهدی طارمی نیز با پایان محرومیتش بار دیگر در ترکیب اصلی جای محمد محبی را گرفت.


ایران در نیمه نخست با حرکت هوشمندانه و آکروباتیک سردار آزمون در دقیقه چهارم به گل نخست رسید. دقیقه هفدهم شوت از پشت محوطه جریمه جاسم ابوالسلام با برخورد به پای سعید عزت‌الهی تغییر مسیر داد و از بالای دست‌های علی‌رضا بیرانوند وارد دروازه ایران شد تا بازی یک بر یک مساوی شود.


پس از رد و بدل شدن گل‌های اول، هر دو تیم تلاش کردند زهر بازی را برای دقایقی بگیرند و احساسات را کنترل کنند. ایران از دقیقه ۳۰ بازی به بعد به صورت آشکارا سعی داشت با کنترل بازی در نیمه نخست، بازی را به نیمه دوم ببرد تا شاید با استفاده از اهرم خستگی بازیکنان سوریه در بازی قبل که مجبور شده بودند ۱۲۰ دقیقه بازی کنند، به این تیم ضربه بزند.


قطر در دقیقه ۴۳ روی سماجت بازیکنان قطر برای از دست ندادن توپ در پشت محوطه جریمه ایران و ضربه دقیق اکرم عفیف به گل دوم رسید. نیمه اول با همین نتیجه به  پایان رسید. بازیکنان و کادرفنی تیم فوتبال به داوری بازی اعتراض داشتند.


تغییرات در شکل بازی تیم فوتبال برای نیمه دوم قابل پیش‌بینی بود. امیر قلعه‌نویی در ابتدای نیمه دوم میلاد محمدی را جانشین احسان حاج‌صفی در دقاع چپ کرد و محمد محبی را به جای امید ابراهیمی به زمین آورد. با خروج ابراهیمی و ورود محبی، سیستم بازی ایران به صورت کامل تبدیل به ۳-۳-۴ شد.


مهمترین تدبیر کادرفنی در نیمه دوم، اعتراضات مداوم به داوری بود که منجر به اعلام ضربه پنالتی در ابتدای نیمه دوم و رسیدن به گل از روی نقطه پنالتی در دقیقه ۵۱ شد.


پس از گل تساوی ایران، قطر تلاش کرد با استفاده از توپ‌های بلند به پشت مدافعان ایران، هم از جلو کشیدن حریفش جلوگیری کند و هم از کندی دو مدافع میانی برای رسیدن به موقعیت‌های بیشتر استفاده کند. با این حال تیم فوتبال ایران از دقیقه ۷۰ بازی، میانه زمین و کنترل توپ را در دست گرفت و بر شدت حملات خود بخصوص از کناره‌ها افزود.


در حالی که تیم فوتبال به حملات خود از کناره‌ها ادامه می‌داد قطر روی یک ضدحمله و استفاده از توپ برگشتی در دقیقه ۸۱ به گل سوم رسید. المعز علی عبدالله شوت کم‌جان مهاجمان قطر را در میان مدافعان ایران قطع کرد و دروازه ایران را گشود.


واکنش امیر قلعه‌نویی بیرون کشیدن رامین رضایی که نقش کلیدی روی گل سوم قطر داشت و وارد کردن شهریار مغانلو بود. تغییر سیستم به ۳-۴-۳ کاملا هجومی.


شوک آخرین دقایق نیمه دوم اخراج شجاع خلیل‌زاده بود که اجازه تک به تک شدن مهاجم قطر با دروازه ایران را نداد. داور کویتی ابتدا به او کارت زرد نشان داد اما تصمیمش پس از بررسی صحنه تغییر کرد.


امیر قلعه‌نویی آخرین تیرش که ورود رضا اسدی برای استفاده از ضربات سر بود را دقیقه هشتم وقت‌های تلف شده نیمه دوم استفاده کرد. اسدی وارد شد و مهدی طارمی از زمین بیرون رفت.


در نهایت اما پس از بیش از ده دقیقه وقت تلف شده‌ای که داور کویتی برای این بازی در نظر گرفت، بازی به سود قطر به پایان رسید. 


پیش از این علی‌رضا بیرانوند گفته بود روز ۲۲ بهمن و همزمان با سالگرد پیروزی جمهوری اسلامی، با جام قهرمانی به کشور بازخواهد گشت. 


این نخستین پیروزی قطر پس از ۲۶ سال در یک بازی رسمی مقابل تیم فوتبال ایران بود. 

ایران وایر