به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، بهمن ۲۸، ۱۴۰۲

جزئیات جدید از نحوه کشتن فرمانده «حزب‌الله عراق» توسط پنتاگون؛ موشک «جینسو» چیست؟

 الساعدی در یک محله پرجمعیت در پایتخت عراق سکونت داشت و بر این باور بود که در میان جمعیت پرتعداد غیرنظامیان امنیت بیشتری دارد
پس از گذشت یک هفته از حمله آمریکا به گردان‌های «حزب الله» در بغداد و کشتن فرمانده نظامی آن، وزارت دفاع آمریکا جزئیات جدیدی از آن را فاش کرد. به گفته مقامات پنتاگون، حمله به خودرو «ابوباقر الساعدی» در بغداد با موشک «هل‌فایر» نسخه اصلاح شده «R9X» انجام شد که در هدف‌گیری دقت بالایی دارد و خسارت به غیرنظامیان را کاهش می‌دهد.

بر اساس این اطلاعات، این حمله با موشک «جینسو» الساعدی را هدف قرار داد. به گفته مقامات آمریکایی این فرمانده «کتائب حزب‌الله عراق» مسئول حمله به پایگاه «برج 22» در مرز اردن در 28 ژانویه بود که سه سرباز آمریکایی در آن کشته شدند.
مقامات پنتاگون گفتند نیروهای آمریکایی از این سلاح با دقت بالا استفاده کردند زیرا از وقوع خسارت در میان غیرنظامیان و شعله‌ور شدن اوضاع سیاسی در عراق که میزبان 2500 نیروی آمریکایی است، نگران بودند.
این مقامات توضیح دادند که الساعدی در یک محله پرجمعیت در پایتخت عراق سکونت داشت و بر این باور بود که در میان جمعیت پرتعداد غیرنظامیان امنیت بیشتری دارد.
این موارد باعث شد تا پنتاگون «جینسو» را برای حمله به این هدف انتخاب کند.

خودروی ابوباقر الساعدی پس از حمله با موشک جینسو
خودروی ابوباقر الساعدی پس از حمله با موشک جینسو

موشک نینجا

موشک «جینسو» شش تیغه‌ای که گاهی اوقات «موشک نینجا» به آن اطلاق می‌شود طوری طراحی شده که بیش از 50 کلیوگرم فلز را با خود حمل می‌کند و با پرتاب بر سقف ساختمان‌ها و خودروها بدون آسیب به غیرنظامیان، به هدف اصابت می‌کند.
این موشک به جای انفجار، حاوی چاقوهایی بهم پیوسته‌ای است که هنگام اصابت به هدف از کلاهک آن خارج می‌شود تا هدف را تکه‌تکه می‌کند.
ایالات متحده از این سلاح هنگام حمله به ایمن الظواهری، رهبر پیشین القاعده در ژوئیه 2022 و در پاسخ به حمله مرگبار گروه «داعش» در نزدیکی فرودگاه کابل در اوت 2021 که 13 سرباز آمریکایی در آن کشته شدند، استفاده کرد.
آمریکا همچنین با همین موشک در ژانویه 2019 جمال البدوی را کشت که از متهمان به دست داشتن در انفجار ناوشکن «یو اس اس کول» در سال 2000 در بندری در یمن و کشتن 17 دریانور آمریکایی بود.
همچنین سازمان سیا، از این موشک در فوریه 2017 برای کشتن احمد حسن ابوخیر المصری نفر دوم گروه «القاعده» در استان ادلب سوریه، استفاده کرد.
گفتنی است نیروهای آمریکایی اخیرا حملات متعددی علیه گروه‌های مسلح وابسته به ایران در عراق و سوریه انجام دادند و اعلام کرده در صورت ادامه حملات به نیروهای آمریکایی، حملات خود را افزایش خواهد داد. از آغاز جنگ غزه این گروه‌های مسلح بیش از 165 حمله موشکی و پهپادی علیه پایگاه‌های نظامی آمریکا مستقر در عراق و سوریه انجام دادند.
این حملات در حالی صورت گرفت که دولت بغداد تحت فشار چندین گروه شبه‌نظامی وابسته به «حشد شعبی» و تحت حمایت ایران، از جمله «کتائب حزب‌الله» و «النجبا» است که خواستار اخراج نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین‌المللی از عراق هستند.

العربیه فارسی