به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، بهمن ۱۷، ۱۴۰۲

نسرین حسنی، روزنامه‌نگار مخالف حجاب اجباری، در بجنورد زندانی شد

 

در ادامه اعمال فشار بر روزنامه‌نگاران در ایران، نسرین حسنی، روزنامه‌نگار، روز یکشنبه ۱۵ بهمن برای تحمل دوران محکومیت هفت ماه حبس خود به زندان بجنورد منتقل شد. این روزنامه‌نگار سال گذشته در جریان خیزش انقلابی بازداشت و به هفت ماه زندان و یک میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده بود.


حسنی روز یکشنبه با انتشار ویدیویی از مراجعه خود به شعبه دوم واحد اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب بجنورد برای گذراندن حبس خبر داد.


او گفت: «هفت ماه زندان در برابر هزینه‌هایی که مردم در سال ۱۴۰۱ و سال‌های گذشته داده‌اند، چیزی نیست. هنوز پای آرمان‌هایم هستم و امیدوارم روزی ثمره تمام خون‌ها، زندان‌ها، بازداشت‌ها و احضارها را همه ملت با هم ببینیم.»



حسنی مهرماه ۱۴۰۱ در جریان خیزش انقلابی از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و مدتی بعد آزاد شد.


او در تاریخ ۱۲ شهریورماه امسال پس از تفهیم اتهام در شعبه پنجم بازپرسی دادسرای بجنورد با تودیع قرار وثیقه آزاد شد.


این روزنامه‌نگار نهایتا در آبان‌ماه امسال با حکم شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری دو بجنورد، با اتهامات «نشر اکاذیب در سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی به قصد تشویش اذهان عمومی» و «ظاهر شدن در معابر عمومی بدون حجاب شرعی» به هفت ماه زندان و ۱۰ میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم شد.


در حکم صادر شده علیه این روزنامه‌نگار به گزارش سازمان اطلاعات سپاه مبنی بر حضور او در جریان خیزش انقلابی سال گذشته و انتشار «مطالب مجرمانه» پس از آزادی موقت به عنوان مصداق اتهامات برای صدور حکم استناد شده است.


خسرو علی‌کردی، وکیل دادگستری، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که موکلش با عدم اعتراض به رای صادر شده علیه خود به اجرای احکام مراجعه و به زندان منتقل شد.


همزمان با اعلام اجرای حکم حبس حسنی، سایت هرانا در گزارشی نوشت که حسنی در آذرماه امسال در بخش دیگری از پرونده خود توسط شعبه اول دادگاه انقلاب بجنورد به یک سال حبس محکوم شد و این پرونده پس از اعتراض به حکم صادر شده به دادگاه تجدیدنظر استان خراسان شمالی ارجاع داده شد.


نسرین حسنی، روزنامه‌نگار و مدیر مسوول هفته‌نامه «سیاحت شرق» است و به نوشته هرانا اجرای حکم حبس او در شرایطی اجرا شده که امیرحسین حسینی معصوم، فرزند ۱۳ ساله‌اش سرپرست دیگری جز مادر خود ندارد.


جمهوری اسلامی از آغاز روی کار آمدن خود همواره روزنامه‌نگاران، نویسندگان و فعالان مدنی و سیاسی منتقد حکومت را بازداشت، شکنجه و زندانی کرده است.


از زمان آغاز خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی از شهریور ۱۴۰۱ تا کنون، سرکوب روزنامه‌نگاران، نویسندگان، دانشجویان، استادان دانشگاه، فعالان مدنی، سیاسی و معترضان از سوی حکومت شدت گرفته و همچنان ادامه دارد.


اواخر شهریور امسال فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران اعلام کرد پس از کشته شدن مهسا ژینا امینی، دست‌کم ۱۰۰ روزنامه‌نگار در ایران بازداشت و شماری از آن‌ها به حبس محکوم شدند.


سازمان گزارشگران بدون مرز اردیبهشت امسال وضع آزادی رسانه‌ها در جمهوری اسلامی را همچنان «بسیار نگران‌کننده» ارزیابی و اعلام کرد ایران به سومین زندان بزرگ روزنامه‌نگاران در جهان بدل شده است.

ایران اینترنشنال