به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، بهمن ۱۹، ۱۴۰۲

آمریکا با حمله پهپادی یک فرمانده ارشد کتائب حزب‌الله را در بغداد کشت

 ترور فرمانده کتائب حزب‌الله (نزدیک به سپاه) در حمله پهپادی به خودرو او در بغداد

ارتش عراق اعلام کرد، حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی که منجر به کشته شدن سه تن از شبه نظامیان تحت حمایت ایران در بغداد پایتخت عراق شد، امنیت و ثبات منطقه را به خطر انداخته است.

آمریکا می‌گوید به تلافی کشته شدن ۳ نظامی آن کشور در مرز اردن و سوریه، یک فرمانده ارشد گروه کتائب حزب‌الله را، که «مسئول حمله به پایگاه برج ۲۲ بوده است»، در حمله‌ای پهپادی هدف قرار داده است.

در این حمله که شامگاه چهارشنبه هفتم فوریه، در بغداد صورت گرفت به یک خودرو شلیک شد که نیروهای امنیتی عراق می‌گویند حامل یک فرمانده ارشد کتائب حزب‌الله - گروه شبه نظامی شیعه مورد حمایت ایران - و محافظان او بوده است.

گزارش هوگو باچگا، خبرنگار خاورمیانه بی‌‍‌بی‌سی از بغداد حاکی است که با این حمله دقیق و کشته شدن یکی از فرماندهان ارشد شبه نظامی کتائب حزب‌الله تحت حمایت ایران، تنش‌ها در عراق بیش از پیش شعله‌ور خواهد شد.

خبرگزاری رویترز یکی از افراد کشته‌شده در این حمله را ابوباقر الساعدی معرفی کرده است. از او به عنوان فرمانده ارشد گروه حشد شعبی - بسیج مردمی عراق که شامل گروه‌های شبه‌نظامی شیعه مورد حمایت ایران است - یاد می‌شود. گزارش شده او و دو محافظش در این حمله کشته شده‌اند.

کتائب حزب‌الله عراق از گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت سپاه پاسداران است که هفته گذشته مسئولیت حمله به پایگاه برج ۲۲ در مرز اردن و سوریه را پذیرفت. در آن حمله ۳ سرباز آمریکا کشته و حدود ۵۰ نفر زخمی شدند.

آمریکا در تلافی جمعه گذشته ۸۵ موضع و مقر گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت سپاه پاسداران را در سوریه و عراق هدف قرار داد.

آن طور که گزارش شده حمله پهپادی امشب در منطقه مشتل، در شرق بغداد، روی داده است و شاهدان از شنیدن صدای چند انفجار بزرگ خبر داده‌اند.

حمله پهپادی آمریکا در قلب بغداد را می‌توان تحول جدیدی از حملات این کشور علیه گروه‌های مرتبط با سپاه پاسداران دانست چرا که حملات چند ماه گذشته بیشتر در مناطق مرزی و خارج از شهرها علیه مواضع این گروه‌ها بوده است.

عصر چهارشنبه به وقت شرق آمریکا، فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، سنتکام، در بیانیه‌ای این حمله را تایید کرد.

در این بیانیه آمده است: «در ساعت ۹:۳۰ دقیقه شب هفتم فوریه، نیروهای فرماندهی مرکزی (سنتکام) در واکنش به حملات به پرسنل نظامی آمریکا، در یک حمله یک‌جانبه در عراق، یک فرمانده کتائب حزب الله که مسئول طراحی مستقیم و مشارکت در حملات به نیروهای آمریکا در منطقه بود را کشتند».

در این بیانیه آمده است که «فعلا نشانه‌ای از خسارات جانبی یا آسیب دیدن غیرنظامیان در این حمله وجود ندارد.»

سنتکام تاکید کرد که ارتش آمریکا «اقدامات لازم» را برای حفاظت از نیروهای خود انجام خواهد داد و افزوده: «ما در مسئول شناختن همه کسانی که ایمنی نیروهای ما را تهدید می‌کنند تردید نخواهیم کرد».

تصاویر ویدیویی از این حمله منتشر شده که بخشی از آن در زیر می‌توانید ببینید.

تجمع و شعارهای ضدآمریکایی در محل حمله

حمله پهپادی در بغداد

منبع تصویر،GETTY IMAGES

توضیح تصویر،

آن طور که گزارش شده یک فرمانده ارشد کتائب حزب الله و دو محافظ آن در جریان این حمله کشته شده‌اند. تصاویر ویدیوی مخابره شده تجمع شهروندان در اطراف خودرویی که در حال سوختن است را نشان می‌دهد

در همین حال، گروه خبری بی‌بی‌سی در بغداد، که قصد نزدیک شدن به محل واقعه را داشت، می‌گوید تجمع‌کنندگان در اطراف خودرو هدف قرار گرفته شعارهای ضدآمریکا نظیر «آمریکا شیطان بزرگ» سر می‌داده‌اند و همزمان بعضی از آنها از نزدیک شدن این گروه خبری به محل حمله جلوگیری کردند؛ انها را «خارجی» خوانده‌اند و گفته‌اند از نظر آنها «خارجی‌ها مسئول این وضعیت هستند.»

بعضی از گزارش‌ها از حرکت تجمع‌کنندگان به طرف سفارت آمریکا در بغداد خبر داده‌اند.

تیم خبری بی‌بی‌سی می‌گوید حضور سنگین پلیس و ماموران انتظامی و امنیتی در بغداد محسوس است.

شبکه خبری سی‌بی‌اس آمریکا به نقل از یک فرمانده ارتش آمریکا گزارش کرده که هدف این حمله، که با یک پهپاد صورت گرفته، فرمانده کتائب حزب‌الله عراق بوده است.

همزمان خبرگزاری فرانسه از حملات دیگر علیه گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران در ساعات گذشته گزارش داده است.

حملات هوایی آمریکا به مواضع گرو‌های مرتبط با ایران در خاک سوریه و عراق از اکتبر گذشته و پس از آغاز جنگ اسرائیل و غزه تشدید شده است. اما این حملات پس از کشته شدن ۳ نظامی این کشور در حمله پهپادی دو هفته پیش - ۲۸ ژانویه - به پایگاه برج ۲۲ در مرز اردن و سوریه بیشتر شده و شکل جدیدی به خود گرفته است.

جمعه گذشته جو بایدن همزمان با ورود اجساد سه سرباز آمریکا به خاک این کشور دستور حمله‌ای گسترده‌ به مواضع گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران در خاک سوریه و عراق را صادر کرد.

طی حمله جمعه شب گذشته به گفته فرماندهان ارتش آمریکا، بمب‌افکن‌ها و پهپادهای آمریکا ۸۵ موضع و مقر این گروه‌های را با ۱۲۵ مهمات هدایت‌شونده در چهار منطقه عراق و سه نقطه سوریه هدف قرار دادند.

پنتاگون، وزارت دفاع امریکا، پس از آن حمله گفت که این حملات ممکن است در روزهای آینده ادامه یابد.

حملات هفته گذشته و امروز آمریکا به مواضع و رهبران کتائب حزب‌الله در عراق و سوریه در حالی صورت گرفت که این گروه اعلام کرده بود عملیات خود علیه نیروهای آمریکا و ائتلاف غربی ضد داعش را تعلیق کرده است.

    حمله پهپادی چهارشنبه‌شب آمریکا به خودرو یک فرمانده ارشد گروه‌های شبه نظامی عراق، نخستین حمله از این دست نیست.

    این حمله پهپادی به حمله چهار سال پیش به کاروان خودروهای حامل قاسم سلیمانی و فرماندهان وقت گروه‌های مورد حمایت نیروی قدس سپاه پاسداران شباهت دارد که طی آن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس در کنار ابو مهدی المهندس، فرمانده وقت حشد شعبی و چند نفر از محافظان و همراهان انها در حومه فرودگاه بغداد هدف آمریکا قرار گرفتند و کشته شدند.

    بی بی سی  فارسی