به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، اسفند ۰۱، ۱۴۰۲

قطعنامه پیشنهادی آمریکا به شورای امنیت: آتش بس موقت در غزه برای آزادی تمام گروگان‌ها

 بسیاری از فلسطینی‌هایی که از حملات اسرائیل در مناطق دیگر غزه گریخته‌اند، در رفح پناه گرفته‌اند

آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کرده است که خواستار آتش‌بس موقت در جنگ غزه شده و نسبت به عملیات نظامی اسرائيل در رفح هشدار می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز که نسخه‌ای از این پیش‌نویس را دیده است، در متن این پیش‌نویس تصریح شده است که «شورای امنیت، به محض اینکه عملی باشد، از آتش‌بس موقتی که در مقابل آزادی تمامی گروگان‌ها انجام می‌شود حمایت کند.»

بر اساس این گزارش در این پیش‌نویس همچنین آمده است «در شرایط فعلی عملیات زمینی گسترده در رفح به آسیب بیشتر به غیرنظامیان و بی‌جا و مکان شدن بیشتر آنها از جمله در کشورهای مجاور منجر خواهد شد.»

قرار است صبح سه‌شنبه شورای امنیت سازمان ملل بر سر پیش‌نویس پیشنهادی قطعنامه الجزایر رای‌گیری کند اما آمریکا پیشاپیش گفته است آن را وتو خواهد کرد.

آمریکا تا پیش از این با تمام پیش‌نویس‌های پیشنهادی برای آتش‌بس در غزه مخالفت کرده است و برخی از تحلیل‌گران می‌گویند پیش نویس تازه نشانه میزان نگرانی آمریکا از تبعات حمله اسرائيل به رفح است.  

همزمان نشریه اینترنتی اکسیوس گزارش داده است که برت مک گرک، مشاور ارشد جو بایدن در امور خاورمیانه قرار است روز چهارشنبه با سفر به منطقه با مقام‌های مصری و اسرائيلی دیدار کند.

گفتگوهای او بر این اساس، پیرامون تلاش‌ها برای آزادی گروگان‌ها و نیز عملیات احتمالی اسرائيل در رفح خواهد بود.

آقای مک گرک قرار است روز چهارشنبه با عباس کامل،‌ رئیس سازمان اطلاعات مصر دیدار کند و پس از آن در روز پنجشنبه با نخست وزیر و وزیر دفاع اسرائيل دیدار و گفتگو کند.

جو بایدن رئيس جمهوری آمریکا هفته گذشته در گفتگوی تلفنی با بنیامین نتانیاهو درباره لزوم برقراری آتش‌بس موقت برای آزادی گروگان‌ها و نیز نگرانی واشنگتن از حمله احتمالی به رفح صحبت کرده است.

آقای بایدن همچنین از اسرائیل خواسته است بدون «برنامه‌ای برای حفظ امنیت غیرنظامیان» به رفح حمله نکند.

آقای نتانیاهو روز شنبه، در کنفرانسی خبری در تل آویو، بر هدف خود مبنی بر نابودی حماس تاکید کرد و گفت که نیروهای او تا «پیروزی مطلق» به نبرد ادامه خواهند داد.

او گفت کسانی که علیه عملیات در رفح استدلال می‌کنند، عملا از اسرائیل می‌خواهند که «جنگ را ببازد» و افزود که نیروهای او حتی در صورت توافق بر سر گروگان‌ها وارد رفح خواهند شد.

اسرائیل پیشتر، در طول جنگ، زمانی که در شمال غزه مشغول عملیات بود، از فلسطینی‌ها خواسته بود در رفح پناه بگیرند. هم اکنون حدود یک و نیم میلیون فلسطینی ساکن این شهر در جنوب نوار غزه نزدیک مرز مصر هستند.

بی بی سی  فارسی