به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، بهمن ۲۲، ۱۴۰۲

گرتا تونبرگ به جمع مخالفان پروژه بزرگراه تولوز-کستر در فرانسه پیوست

گرتا تونبرگ، فعال محیط زیست سوئدی

گرتا تونبرگ، فعال محیط زیست سوئدی، روز شنبه زیر باران شدید به جمع مخالفان ساخت و ساز پروژه بزرگراه تولوز-کستر در جنوب فرانسه پیوست. شرکت گرتا تونبرگ، چهره جهانی مبارزه با تغییرات اقلیمی، در بسیج علیه پروژه بزرگراه ٦‬٩، برای مخالفان این طرح‬ که در حال سازماندهی تجمعی در نزدیکی یک منطقه جنگلی هستند، یک حمایت قوی به حساب می‌آید.


بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، گرتا تونبرگ، اواخر صبح امروز به همراه یک هیئت بین المللی جهت حمایت از فعالان محیط زیست معترض فرانسوی و شرکت در همایشی پیرامون مسائل زیست محیطی، وارد شهر کوچک ساییس از توابع شهرستان تارن در جنوب فرانسه شد.


برگزارکنندگان این همایش با وجود هوای توفانی و مداخله روز گذشته پلیس، امیدوارند امروز و فردا، ٥٠٠ تا هزار نفر را برای شرکت در برنامه هایی که شامل برگزاری کارگاه، میزگرد و همچنین کنسرت می‌شود، گرد هم بیاورند.


از آنجا که پلیس شهرستان تارن، روز جمعه با استناد به "خطر اخلال عمده در نظم عمومی"، فرمان ممنوعیت تظاهرات و تجمعات در ساییس در روزهای شنبه و یکشنبه را صادر کرده است، همایش مخالفان پروژه بزرگراه تولوز-کستر، امروز و فردا در یک ملک خصوصی برگزار می‌شود.


بخشی از بزرگراه ٦‬٩ که طول مسیر تولوز-کستر را حدود ٢٠ دقیقه کاهش می‌دهد، قرار است در سال ٢٠٢٥ به بهره برداری برسد. این پروژه به دلیل تأثیرات زیست محیطی، مورد انتقاد قرار گرفته است. فعالان محیط زیست به ویژه از قطع درختان برای ساخت و ساز این بزرگراه، ناراضی هستند و عقیده دارند که تا لغو این پروژه، به بسیج نیروها ادامه خواهند داد.


 توماس بریل، فعال اجتماعی و بنیانگذار گروه ملی نظارت بر درختان، ضمن ابراز تاسف می‌گوید که مقامات محلی و همچنین دولت، صدای مردم را نشنیده اند چرا که بر اساس نظرسنجی ها، ٩‬٠٪ از مردم، با این پروژه مخالف بودند.


اعتراضات فعالان محیط زیست در این منطقه، روز گذشته به خشونت کشیده شده بود. بنا بر اعلام پلیس محلی، روز جمعه در پی مسدود شدن بزرگراه از سوی معترضان و اقدام برخی از آنان به سنگ پرانی به سوی نیروهای امنیتی، هفت تن از نیروهای پلیس مجروح و دو معترض دستگیر شدند.

رادیو فرانسه