به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، اسفند ۰۱، ۱۴۰۲

توقف حملات نیابتی‌های ایران به نیروهای آمریکایی

  

منابع متعدد ایرانی و عراقی به خبرگزاری رویترز گفتند که فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران حکومت ایران ماه گذشته از بغداد بازدید کرد و گروه‌های همسو با تهران را متقاعد کرد که حملات به نیروهای آمریکایی را متوقف کنند. به گفته این منابع رویترز «این نشانه‌ای است که تهران می‌خواهد از یک درگیری گسترده‌تر جلوگیری کند.»

بنابر این گزارش، این منابع می‌گویند که اسماعیل قاآنی در ۲۹ ژانویه (۹ بهمن ماه) با نمایندگان چندین گروه مسلح در فرودگاه بغداد، کمتر از ۴۸ ساعت پس از آن که واشنگتن این گروه‌ها را به قتل سه سرباز آمریکایی در پایگاه برج ۲۲ در اردن متهم کرد، ملاقات کرد.

به گفته این منابع، قاآنی به گروه‌های تحت نفوذ حکومت ایران گفت که با ریختن خون‌ آمریکایی‌ها، ریسک پاسخ سنگین آمریکا، از جمله حمله به فرماندهان ارشد آنها، تخریب زیرساخت‌های کلیدی یا حتی انتقام‌جویی مستقیم علیه ایران وجود دارد.

همه به جز یک گروه بلافاصله با درخواست قاآنی موافقت کردند و روز بعد کتائب حزب الله اعلام کرد که حملات را تعلیق می‌کند. یک گروه کوچک‌تر اما بسیار فعال، نُجَباء، گفت که به حملات خود ادامه خواهد داد، با این استدلال که نیروهای ایالات متحده «تنها با زور آنجا را ترک خواهند کرد.»

به نوشته رویترز، از ۴ فوریه (۱۵ بهمن) تاکنون هیچ حمله‌ای به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه صورت نگرفته است، در مقایسه با بیش از ۲۰ حمله در دو هفته قبل از سفر قاآنی که بخشی از افزایش خشونت از سوی گروه‌های مخالف جنگ اسرائیل در غزه بود.

یکی از فرماندهان ارشد یکی از گروه‌های مسلح عراقی وابسته به حکومت ایران می‌گوید: «بدون مداخله مستقیم قاآنی، متقاعد کردن کتائب حزب‌الله برای توقف عملیات نظامی خود برای کاهش تنش غیرممکن بود.»

یک منبع ارشد امنیتی عراق نیز به خبرگزاری رویترز می‌گوید که قاآنی از ترس اینکه ممکن است در همان مکانی که چهار سال پیش قاسم سلیمانی در آن کشته شد هدف قرار بگیرد، فرودگاه را ترک نکرد.

این منبع می‌گوید: «ایرانی‌ها از نابودی سلیمانی درس گرفته‌اند و نمی‌خواستند این موضوع تکرار شود.»

یک مقام بلندپایه امنیتی حکومت ایران به رویترز می‌گوید: «سفر فرمانده قاآنی موفقیت‌آمیز بود، اما نه به طور کامل، زیرا همه گروه‌های عراقی به تنش‌زدایی رضایت ندادند.»

ایالات متحده، گروه مقاومت اسلامی در عراق را مسئول حمله مرگ‌بار منجر به کشته‌شدن سه سرباز آمریکا می‌داند و در نخستین دور از حملات تلافی‌جویانه خود علیه شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی در عراق و سوریه، بیش از ۴۰ تن از آنها را کشته است.

گروه‌های شیعه نیابتی جمهوری اسلامی طی سال‌های گذشته حملات متعددی علیه مواضع و پایگاه‌های آمریکا در منطقه انجام داده‌اند اما شدت و تعدد این حملات پس از حمله تروریستی ۱۵ مهر حماس به جنوب اسرائیل افزایش چشمگیری داشته است.

صدای آمریکا