به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، اسفند ۰۷، ۱۴۰۲

نخست وزیر دولت تشکیلات خودگردان فلسطین استعفا داد

 

محمد اشتیه، نخست وزیر فلسطین امروز دوشنبه ۷ اسفند اعلام کرد که «در پرتو تحولات مرتبط با تجاوز به غزه» و «افزایش تنش» در کرانه باختری و به منظور ایجاد اجماع گسترده در میان فلسطینی‌ها درباره ترتیبات سیاسی پس از جنگ اسرائیل با حماس استعفا می دهد.

اعلام استعفای نخست وزیر دولت تشکیلات خودگردان در شرایطی رخ می‌دهد که ایالات متحده، کشورهای اروپایی و برخی کشورهای عربی به محمود عباس، رئیس این تشکیلات برای اصلاح ساختار سیاسی آن فشار وارد می‌کردند. این اقدام در میانه سرعت گرفتن تلاش‌های بین‌المللی برای توقف جنگ در غزه و شروع کار بر روی ساختار سیاسی برای اداره این منطقه پس از جنگ اتفاق می‌افتد.


دولت‌های غربی مایلند که یک نهاد مسئولیت کرانه باختری و نوار غزه را تحت پرچم یک کشور مستقل فلسطینی بر عهده داشته باشد.


استعفای محمد اشتیه باید توسط محمود عباس پذیرفته شود. ممکن است عباس از او بخواهد تا زمان تعیین جانشین، به عنوان سرپرست در سمت خود باقی بماند.


اشتیه که در سال ۲۰۱۹ کار خود را به عنوان نخست وزیر آغاز کرده بود، در بیانیه‌ای گفت که مرحله بعدی باید واقعیت در حال ظهور در غزه را در نظر بگیرد، غزه‌ای که پس از نزدیک به پنج ماه درگیری سنگین ویران شده است.


او افزود: مرحله بعدی «نیازمند ترتیبات جدید دولتی و سیاسی است که واقعیت در حال ظهور در نوار غزه، مذاکرات وحدت ملی و نیاز فوری به اجماع بین فلسطینی‌ها را در نظر بگیرد.» علاوه بر این، این امر مستلزم «توسعه اختیارات حکومت بر کل سرزمین فلسطین» است.


تشکیلات خودگردان فلسطین که ۳۰ سال پیش بر اساس توافقنامه صلح موقت اسلو تشکیل شد، حاکمیت محدودی را بر بخش‌هایی از کرانه باختری اشغالی اعمال می‌کند. این تشکیلات پس از نزاع با حماس در سال ۲۰۰۷ قدرت خود را در غزه از دست داد.


فتح، جناحی که تشکیلات خودگردان را کنترل می‌کند و حماس تلاش‌هایی برای دستیابی به توافق بر سر تشکیل دولت واحد انجام داده‌اند و قرار است روز چهارشنبه در مسکو دیدار کنند. یک مقام ارشد حماس گفت که این اقدام باید با توافقی گسترده تر در مورد حکومت فلسطینی‌ها دنبال شود.


به دنبال حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل که منجر به کشته شدن هزار و ۱۶۰ نفر و به گروگان گرفته شدن ۲۵۰ نفر شد، اسرائیل با آغاز حمله همه جانبه به نوار غزه، وعده داد که حماس را نابود می‌کند. اسرائیل می‌گوید که به دلایل امنیتی، حکومت تشکیلات خودگردان فلسطین بر غزه را پس از جنگ بر نمی‌تابد.


به گفته مقامات بهداشتی فلسطین، از زمان شروع حملات اسرائیل به نوار غزه تاکنون نزدیک به ۳۰ هزار فلسطینی کشته شده‌اند و تقریباً کل جمعیت این منطقه محاصره شده از خانه‌های خود رانده شده‌اند.

رادیو فرانسه