به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اسفند ۰۶، ۱۴۰۲

سخنگوی الکسی ناوالنی از تحویل پیکر او به خانواده‌اش خبر داد

 

کیرا یارمیش، سخنگوی الکسی ناوالنی رهبر فقید مخالفان روسیه، در حساب ایکس خود اعلام کرد پیکر ناوالنی به مادرش تحویل داده شده است. پیشتر یولیا ناوالنایا، همسر ناوالنی، از مقام‌های روسیه خواسته بود که جسد شوهرش را برای دفن به خانواده‌اش بدهند.

یارمیش روز شنبه پنجم اسفند گفت که نمی‌داند آیا مقام‌های روسیه اجازه خواهند داد که مراسم خاکسپاری آن‌طور که خانواده ناوالنی می‌خواهند و «شایسته» اوست، برگزار شود.

یولیا ناوالنایا همسر این فعال سیاسی که به طرز مشکوکی در زندان درگذشت روز شنبه با انتشار ویدیویی شش دقیقه‌ای در یوتیوب، ولادمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، را متهم کرد که جسد شوهرش را «گروگان» نگه داشته و ایمان مذهبی پوتین را زیر سوال برد.

لیودمیلا مادر ناوالنی روز جمعه گفته بود بازرسان روس انتقال جسد پسرش از سردخانه شهری دورافتاده در شمال روسیه را به موافقت او با دفن بدون مراسم عمومی مشروط کرده‌اند.

مادر ناوالنی گفت یکی از مقامات به او گفته باید با این خواسته‌ موافقت کند زیرا جسد ناوالنی در حال تجزیه است.

تیم همکاران ناوالنی هم پیشتر گفته بودند مقام‌ها تهدید کرده‌اند جسد او را در زندان دورافتاده‌ای که در آنجا جان باخت دفن خواهند کرد، مگر اینکه خانواده‌اش با شرایط آنها موافقت کنند.

یولیا ناوالنیا در ویدیوی خود گفت که پوتین شخصا مسوول محل اختفای جسد ناوالنی است و او در حال «شکنجه» ناوالنی پس از مرگ است

ناوالنایا که لباسی مشکی پوشیده بود، ادامه داد: «ما از قبل می دانستیم که ایمان پوتین دروغین است. اما اکنون آن را واضح‌تر از همیشه می‌بینیم. هیچ مسیحی واقعی هرگز نمی‌تواند کاری را که پوتین اکنون با جسد الکسی انجام می‌دهد، انجام دهد.»

پوتین از زمان بازگشت به ریاست جمهوری روسیه در سال ۲۰۱۲ خود را به عنوان مدافع ارزش‌های سنتی و محافظه‌کارانه در برابر آنچه که به عنوان لیبرالیسم مخرب غربی می‌داند، معرفی کرده است.

او همچنین بر نزدیکی خود به کلیسای ارتدکس روسیه تاکید کرده و مرتبا در جشن‌های مذهبی ظاهر می‌شود و از ایمان شخصی خود صحبت می‌کند.

ناوالنایا گفت شوهرش یک مسیحی متدین بود که به کلیسا می‌رفت و حتی زمانی که در زندان بود روزه می‌گرفت. او گفت که فعالیت سیاسی ناوالنی از ارزش‌های مسیحی الهام گرفته شده است.

ناوالنایا پیشتر گفته بود همسرش با عامل اعصاب «نوویچوک» مسموم شده و به زودی جزییاتی را درباره علت مرگ او فاش خواهد کرد.

اواخر بهمن ماه، مقام‌های روسیه اعلام کردند که ناوالنی پس از پیاده‌روی در زندان احساس ناخوشی کرد و تقریبا بلافاصله هوشیاری خود را از دست داد.

ناوالنی در حال گذراندن دوره حبس طولانی‌مدتش در یکی از مناطق قطبی در شمال روسیه بود.

او زمانی رهبری تظاهرات خیابانی علیه پوتین را بر عهده داشت و با ایجاد یک گروه مخالف حکومت در سراسر کشور، جزییات زیادی درباره شیوه زندگی مقام‌های کرملین و محل قصر پوتین در دریای سیاه را فاش کرده بود.

او همچنین با مبارزه علیه تقلب در انتخابات و فساد دولتی، تحقیق در مورد حلقه اطرافیان پوتین و به اشتراک گذاشتن یافته‌هایش با مردم، در به راه افتادن تظاهرات ضددولتی سال‌های ۲۰۱۱-۲۰۱۲ در روسیه کمک کرد.

مرگ ناوالنی موجی از واکنش‌های داخلی و بین‌المللی را به همراه داشت.

ایالات متحده روز جمعه در دومین سالگرد تهاجم روسیه به اوکراین، بیش از ۵۰۰ فرد و موسسه مرتبط با روسیه را تحریم کرد.

جو بایدن نیز از اعمال تحریم‌های تازه به دلیل مرگ ناوالنی خبر داده بود.