به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، بهمن ۳۰، ۱۴۰۲

فرمان قتل آلکسی ناوالنی با فرمان پوتین، اتابک فتح‌اله‌زاده

 قتل ناوالنی فجیع ترین جنایت پوتین نیست.

Atabak_Fatollahzadeh_2.jpg

تمام شواهد نشان می‌دهد که صدای آلکسی ناوالنی، وکیل، وبلاگ گر، سازمان گر شجاع و مبارز توسط پوتین خاموش شد. آلکسی شجاع با وجود خطر و نابودی جانش آگاهانه از آلمان به روسیه برگشت تا با فساد دستگاه حاکمه پوتین و با خود سری‌های آنان مبارزه کند.

آلکسی به هنگام برگشت به روسیه با چهره مصمم به خبرنگاران گفت: می‌دانم که تا آخر عمر در زندان خواهم بود. او به راه خود ایمان داشت وفکر می‌کرد که می‌تواند از زندان مبارزه مردم روسیه را برای آزادی رهبری کند.

گرچه روس‌ها خود را به لحاظ فرهنگی به غرب نزدیک می‌دانند اما در مجازات و شلاق به ما شرقی‌ها خیلی نزدیک تر هستند. آخرین نمونه‌اش همین فرمان قتل خود سرانه پوتین می‌باشد او نتوانست زنده ماندن آلکسی را در زندان تحمل کند و حالا هم با جنازه مبارزان راه آزادی به سبک و سیاق جمهوری اسلامی رفتار می‌کند و جنازه آلکسی ناوالنی را به مادر دغدارش نمی‌دهد.
با این همه حال راجع به اوضاع و احوال روسیه خیلی کوتاه به چند نکته اشاره می‌کنم
- قتل ناوالنی فجیع ترین جنایت پوتین نیست. فجیع ترین و گسترده ترین و سازمان یافته ترین قتل‌های پوتین بر علیه استقلال طلبان چچن بود. نیروهای امنیتی پوتین با بمب گذاری‌های سازمان یافته در اماکن عمومی در مسکو بستر و سرکوب چچن‌ها را فراهم می‌کرد. این موضوع البته شرح بیشتری می‌طللبد نمی‌خواهم به مطالب خارج از موضوع کشیده شود.
- مداففان ناوالنی اقلیتی ازروشنفکران، هنرمندان، دانشجویان، جوانان و بخشی از اقشار میانه و بالای جامعه هستند و اغلب ساکن شهر‌های بزرگ هستند.
- پس از جنگ و تجاوز روسیه به خاک کشور اوکراین دستگاه حاکمه پوتین توانسته است به طور نسبی سر و سامانی به اقتصاد کشور بدهد.
- در این شرایط جنگی هنوز ۶۰٪ روس‌ها از پوتین حمایت می‌کنند.
- پس از فروپاشی شوروی تا به امروز هنور هم پوتین احساسات ناسیونالیستی روس‌ها را رهبری و نمایندگی می‌کند.
- به باور من برآورد هزینه قتل آلکسی به زیان پوتین خواهد بود. در این اواخر کمک غرب به اوکرائین شل شده بود همین فتل آلکسی موجب شد که کشور‌های غربی هر چه بیشتر به اوکراین کمک‌های تسلیحاتی بکنند.
- پوتین پس از ۲۴ سال حکمرانی، برای شش سال دیگر هم خود را برای پست نامزدی ریاست جمهور معرفی کرده است. او حالا می‌تواند بدون آلکسی شش سال دیگر به روش استبدادی حکومت کند.
- پوتین هنوز هم قادر است با پشتوانه اقتصادی و با پشتیبانی اکثریت مردم روسیه به قدرت نمایی خود در مقابل غرب ادامه دهد.
- آشفتگی در صنحه جهانی، موضع گیری‌های ترامپ، ماجرای جنگ غزه، تجاوزگری و اشغال سرزمین فلسطین توسط اسرائیل، کمک چین و ایران، کره شمالی موجب دلگرمی پوتین می‌باشد و موجب افزایش قدرت مانور او می‌باشد
- با وجود فاکتور‌های گوناگون و درهم تنیده پیش بینی آینده راحت نیست اما آنچه مسلم است آلکسی ناوالنی به عنوان نماد یک مرد آزادیخواه و شجاع در سرزمین روسیه ریشه خواهند دواند.

اتابک فتح‌اله‌زاده