به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، بهمن ۲۷، ۱۴۰۲

پوتین سرانجام الکسی ناوالنی را هم کشت

  

در تابستان ۲۰۲۰ رژیم پوتین او را مسموم کرد تا از دست این مخالف سرسخت رهایی یابد اما پزشکان آلمانی او را نجات دادند. او  پس از مداوا در برلین و بهبود نسبی با علم به تهدید علیه جان خود به روسیه برگشت اما بلافاصله بازداشت و زندانی شد. تصور این که او از دست رژیم پوتین جان سالم به‌در ببرد، برای بسیاری از ناظران ناممکن بود.

نابودی فیزیکی تنها راهی است که نظام پلیسی پوتین برای خلاصی از دست مخالفان بی‌شمارش در پیش گرفته است. از آنا پولیتکوفسکایا تا آرکادی بابچنکو و النا میلاشینا که هر سه روزنامه‌نگار و منتقد رژیم پوتین بودند، از بوریس نمتسوف، سیاستمدار و دانشمند محبوب روس گرفته تا الکسی ناوالنی، تنها چند نام آشنا از قربانیان بی‌شماری هستند که به دست عوامل پوتین به قتل رسیدند.

سرویس زندان فدرال روسیه روز جمعه ۱۶ فوریه ۲۰۲۴ اعلام کرد که الکسی ناوالنی در زندان جان باخته است. این نهاد گفت: «ناوالنی پس از پیاده‌روی احساس ناخوشی کرد و تقریباً بلافاصله هوشیاری خود را از دست داد.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، در این بیانیه ادعا شده، تلاش خدمه درمانی زندان برای به هوش آوردن این مخالف حکومت بی‌نتیجه مانده است. هنوز دلیل مرگ این فعال سیاسی در زندان روسیه مشخص نیست.

به گفته لئونید سولوویوف، وکیل این فعال سیاسی، ناوالنی روز چهارشنبه هفته جاری با یک وکیل دیدار کرده و در آن زمان «حالش خوب بود». آقای سولوویوف همچنین اضافه کرده است که خانواده آقای ناوالنی فعلا درباره مرگ او اظهار نظر نمی‌کنند.

الکسی ناوالنی، مخالف سرشناس رئیس‌ جمهور روسیه، اوایل دی‌ماه سال جاری بعد از حدود سه هفته بی‌خبری، در زندانی «بالاتر از مدار قطب شمال» در سیبری پیدا شد. او به اتهام «افراط‌‌گرایی» به ۱۹ سال زندان محکوم شده بود و مشغول گذراندن دوره محکومیت خود بود.

روز جمعه بلافاصله پس از انتشار خبر مرگ ناوالنی، سخنگوی کرملین اعلام کرد که هیچ اطلاعاتی در این زمینه ندارد. همزمان خبرگزاری تاس خبر داد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور، در جریان مرگ الکسی ناوالنی قرار گرفته است.

منطقه‌ای که الکسی ناوالنی در آن زندانی بود به خاطر زمستان‌های سخت و طولانی‌اش شهرت دارد و حدود صد کیلومتر با ورکوتا، یکی از بدترین مجموعه اردوگاه‌های کار اجباری «گولاگ» در دوران شوروی، فاصله دارد.

پیشتر یکی از مشاوران ناوالنی در شبکه ایکس (توئیتر سابق) نوشته بود که ورود به منطقه زندان و حتی نامه فرستادن «تقریباً محال» است و «این بالاترین سطح منزوی کردن از جهان است».

ناوالنی در سال ۱۳۹۹ از مسمومیت با گاز نوویچوک جان سالم به در برده بود، ماده‌ای که تاکنون جان عده‌ای از مخالفان حکومت روسیه را نیز گرفته است. او روز ۲۹ مرداد ۹۹ بعد از آن که در پروازی از شهری در سیبری به مسکو از حال رفت، در بیمارستان بستری شد، و سپس به آلمان منتقل شد تا به دلیل مسمومیت با گاز اعصابِ «نوویچوک» درمان شود.

بنیاد ضدفساد متعلق به آقای ناوالنی در جریان تحقیقات درباره این حادثه اعلام کرد که مأموران سازمان امنیت روسیه موسوم به اف‌سی‌بی به دستور ولادیمیر پوتین او را مسموم کرده بودند.

ایران امروز