به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، بهمن ۲۰، ۱۴۰۲

شرکت متا حساب‌های کاربری علی خامنه‌ای را در اینستاگرام مسدود کرد

 

شرکت «متا»، مالک اینستاگرام، حساب‌های کاربری رسمی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران را در این پیام‌رسان اجتماعی محبوب مسدود کرد. شرکت «متا» روز پنجشنبه ۱۹ بهمن در پاسخ به ای‌میل رادیو فردا گفت که «ما این حساب‌های کاربری را به‌دلیل نقض مکرر سیاست ما در خصوص نهادها و افراد خطرناک مسدود کردیم».

شرکت «متا» درباره موارد مشخص نقض سیاست آن توسط حساب کاربری رهبر جمهوری اسلامی توضیح نداده، ولی به نظر می‌رسد اشاره آن به حمایت‌های این حساب از گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه باشد که بسیاری از آن‌ها در فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده قرار دارند.

بر اساس این سیاست، متا حساب کاربری «سازمان‌ها و افرادی را از پلتفرم‌های خود حذف می‌کند که در پی خشونت بوده یا درگیر آن هستند».

حساب کاربری فارسی علی خامنه‌ای در اینستاگرام پیش از مسدود شدن توسط متا حدود پنج میلیون و یکصد هزار نفر دنبال‌کننده داشت. این رقم برای حساب کاربری انگلیسی آن بیش از ۲۰۴ هزار دنبال‌کننده بود.

شعار علیه خامنه‌ای ازجمله شعارهای ثابت معترضان در سراسر کشور است


در ماه‌های اخیر و به‌دنبال حمله گروه افراطی حماس به جنوب اسرائیل که ۱۲۰۰ کشته برجا گذاشت و بیش از ۲۴۰ نفر به گروگان گرفته شدند، گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی و مدافع اسرائیل خواستار مسدود شدن حساب‌های کاربری رهبر جمهوری اسلامی از شبکه‌های اجتماعی شده بودند.


گروه حماس در فهرست تروریستی ایالات متحده، اتحادیه اروپا و چند کشور دیگر غربی است.


رهبر جمهوری اسلامی در چهار ماهی که از جنگ در نوار غزه می‌گذرد بارها از مواضع این گروه افراطی حمایت کرده و آن را «مقاومت در برابر اشغالگری» خوانده است.


حضور مقام‌های جمهوری اسلامی در شبکه‌های اجتماعی محبوبی چون اینستاگرام، فیس‌بوک و توئیتر در حالی است که همه این پیام‌رسان‌های اجتماعی در ایران فیلتر هستند و کاربران برای دسترسی به آن‌ها از فیلترشکن استفاده می‌کنند.


توئیتر هنوز موضع مشخصی در این زمینه اتخاذ نکرده و حساب کاربری رهبر جمهوری اسلامی آن همچنان فعال است.


هیئت نظارت شرکت متا، مالک اینستاگرام و فیس‌بوک، اعلام کرد انتشار این پست‌ها ایراد ندارد و «تهدید» محسوب نمی‌شود.


هیئت نظارت «متا» دی‌ماه در میانه اعتراضات پارسال «زن، زندگی، آزادی»، تصمیم این شرکت برای حذف یک پست فیس‌بوک را که در آن از شعار «مرگ بر خامنه‌ای» استفاده شده بود، لغو کرد و گفت که این اقدام قانون منع تهدیدات خشونت‌آمیز را نقض نمی‌کند.


این شرکت بارها حساب‌های کاربری و صفحات جعلی گروهی از هکرهای مرتبط با ایران را شناسایی و به دلیل «نقض خط مشی» این شرکت حذف کرده است.


بر اساس گزارش‌های رادیو فردا/ک.ر