به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، اسفند ۰۵، ۱۴۰۲

آغاز سومین سال حمله روسیه به اوکراین؛ زلنسکی در حضور رهبران غربی: «ما پیروز می‌شویم»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در مراسمی به مناسبت آغاز سومین سالگرد حمله روسیه، در حضور جمعی از رهبران کشورهای غربی که برای همبستگی و حمایت به اوکراین رفته‌اند، گفت که کشورش در جنگ پیروز خواهد شد و به هموطنان خود برای مقاومت ابراز افتخار کرد.


شماری از رهبران کشورهای غربی ازجمله اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا ، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا و الکساندر دی کرو، نخست‌وزیر بلژیک در مراسمی در فرودگاه هوستومل در نزدیکی کی‌یف، پایتخت اوکراین جایی که درگیری اولیه رخ داد، برای ادای احترام و همبستگی شرکت کردند.

با وجود این همبستگی، اوکراین اما به‌دلیل کمبود افراد و سلاح و پیشروی نیروهای روس با وضعیت بدتری نسبت به چند ماه پیش روبروست. در همین رابطه ینس استولتنبرگ رئیس ناتو وضعیت اوکراین را در میدان جنگ «بسیار جدی» توصیف کرد اما وعده کمک‌های بیشتر در راه را داد.

این رهبران در طول شب با قطار از لهستان به اوکراین سفر کردند.

دو سال پیش در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ نیروهای روسیه یورش کامل به اوکراین را آغاز کردند.

جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا، این فرودگاه را به‌عنوان نمادی از شکست مسکو و غرور اوکراین توصیف کرد. او گفت: «رفتار قهرمانانه شماری مسیر تاریخ را تغییر داد. یکی از آنها دو سال پیش فوریه در اینجا رخ داد.»

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا هم گفت: پوتین مطمئن بود که به راحتی می‌تواند اهداف استراتژیک مانند این فرودگاه را بگیرد. نیروهای روس تلاش کردند تا فرودگاه هاستومل را سریع بگیرند... امروز که اینجا ایستاده‌ایم، می‌بینیم که او اشتباه می‌کرد.»

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، از نیروهای اوکراینی که در روزهای اولیه تهاجم از کشور دفاع کردند، تمجید کرد و قدرت آنها را در جلوگیری از تهاجم روسیه را شگفت‌آور خواند.

او گفت: «کی‌یف محکم ایستاد. شجاعت شما مانع پوتین شد. نه فرار کردید و نه به خود لرزیدید. گروه کوچکی از قهرمانان اوکراینی مهاجم را مهار کردند و تا آخرین گلوله و آخرین نفس مبارزه کردند.»

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا افزود: «شما موفق شدید حمله روسیه در قلب اوکراین را متوقف کنید. شما کشورتان را نجات دادید، تمام اروپا را نجات دادید.»

الکساندر دی کرو، نخست‌وزیر بلژیک، بر «ویرانی، تلفات... تروما و درد» دو سال جنگ را صحه گذاشت اما گفت که متحدان اوکراین «شانه به شانه» دولت این کشور ایستاده‌اند.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، عکسی از ورود خود به کی‌یف در شبکه اجتماعی ایکس، توییتر سابق، منتشر کرده است.

او نوشته که «بیش از همیشه، ما محکم در کنار اوکراین ایستاده‌ایم. از نظر مالی، اقتصادی، نظامی، اخلاقی»… «تا زمانی که این کشور سرانجام آزاد شود.»

پیشروی‌های روسیه
به نظر می‌رسد نیروهای مسکو در هفته گذشته پس از ماه‌ها بن‌بست، پیشرفت داشته‌اند.

در بزرگترین پیروزی روسیه از زمان سقوط باخموت در ماه مه سال گذشته، نیروهای اوکراینی از شهر شرقی آودیوکا عقب نشینی کردند.

روسیه همچنین حملاتی را در اطراف روستاها در منطقه زاپروژیای جنوبی انجام داده است، جایی که اوکراین در جریان ضد حمله خود در سال گذشته پیروزی‌هایی داشت.

اوکراین به حملات خود به ناوگان روسیه در دریای سیاه ادامه داد. این کشور اخیراً ادعا کرد که کشتی آبی‌خاکی سزار کونیکوف را در سواحل کریمه تحت اشغال روسیه غرق کرده است.

جیمز واترهاوس، خبرنگار بی‌بی‌سی در کیف، می‌گوید از دو سال پیش که اوکراینی‌ها با پیشروی بیش از ۱۵۰ هزار نیروی روسی، آژیرهای حمله هوایی و حملات موشکی از خواب بیدار شدند، جهان تغییر کرد و اوکراین از آن زمان برای بقای خود می‌جنگد.

او می‌گوید از آن روز تا امروز از بسیاری جهات، چندان تغییری رخ نداده است.

اودسا در یک شبانه‌روز بیشترین حمله هواپیماهای بدون‌سرنشین را متحمل شد که در آن یک نفر کشته شد.

چیزی که متوقف نشده، تکاپوی دیپلماتیک ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، است که تلاش می‌کند متحدان غربی را متقاعد کند کشورش ارزش حمایت در این مبارزه را دارد.

جیمز واترهاوس می‌گوید با این حال، آن‌چه تغییر کرده است، شکل خود جنگ است. حالا روسیه دارد کاری می‌کند که بزرگی‌اش در این نبرد به حساب بیاید، و اهداف اوکراین هم از آزادی، به نباختن تغییر کرده است.

رهبر جنگی اوکراین به دنبال ذخایر و نیروی جدید و همچنین یک راه‌برد جدید است تا بتواند این وضعیت را برای کشورش تغییر دهد.

مقام امینتی اوکراین: پوتین دنبال حل‌وفصل مساله است
یک مقام ارشد امنیتی اوکراین در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی هشدار داده است که ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه، تلاش خواهد کرد در سال جاری میلادی قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر، مسئله اوکراین را «حل و فصل» کند.

الکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین، به لیز دوست، خبرنگار ارشد بی‌بی‌سی گفت که رهبر روسیه نمی‌خواهد تا مسئله ارضی با اوکراین را به آینده موکول کند «چون هیچ‌کس نمی‌داند اگر دونالد ترامپ دوباره رئیس‌جمهور آمریکا شود، چگونه رفتار خواهد کرد».

او می‌گوید دولت اوکراین معتقد است رهبر روسیه از حالا نیروهای بیشتری مستقر خواهد کرد و تلاش خواهد کرد اوکراین را بی‌ثبات کند.

نیروهای روسی در حال پیش‌روی در شرق اوکراین از چندین جهت هستند و از تاخیر در تحویل تجهیزات نظامی از غرب، به ویژه بسته امنیتی ۶۰ میلیارد دلاری که در حال حاضر به دلیل کشمکش‌های سیاسی در کنگره آمریکا معطل شده است، بهره‌برداری می‌کنند.

آقای دانیلوف به بی‌بی‌سی گفته است: متاسفانه ما تا حدودی گروگان سرعت کمک شرکایمان به ما هستیم و این به طور مستقیم در خط مقدم منعکس می‌شود.»

او تایید کرده که سربازان اوکراینی «واقعاً خسته شده‌اند» و اوکراین باید تعداد بیشتری را بسیج کند.

سیر وقایع در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، اولین روز جنگ:
(ساعت‌ها به وقت گرینویچ)

۲:۳۰

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در یک سخنرانی تلویزیونی از آغاز یک «عملیات نظامی ویژه» در اوکراین خبر داد.

۳:۲۷ اولین انفجارها در کی‌یف شنیده شد و هم‌زمان با بیدار‌شدن اوکراینی‌ها از جنگ، انفجارهای بیشتری در سراسر کشور گزارش شد.

۴:۵۸ ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، گزارش‌ها درباره حملات موشکی سراسری را تأیید کرد.

۱۱:۵۶ ناتو برنامه های دفاعی خود را فعال کرد؛ از جمله آماده‌باش بیش از ۱۰۰ جت جنگی و ۱۲۰ کشتی کشورهای هم‌پیما در دریا، از قطب شمال تا مدیترانه.

۱۸:۵۰ بنابر گزارش ها، شهر بندری ماریوپل زیر آتش‌بار شدید روسیه قرار گرفت.

۲۱:۴۰ نزدیک به ۲۰۰۰ نفر در تظاهرات ضد جنگ در ۴۰ شهر در سراسر روسیه دستگیر شدند.

۲۲:۵۹ ولودیمیر زلنسکی خواستار بسیج عمومی و اعلام حکومت نظامی شد. او گزارش داد که ۱۳۷ اوکراینی در روز اول حمله کشته شدند.

بی بی سی  فارسی