به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اسفند ۰۶، ۱۴۰۲

مرگ مشکوک ناوالنی دشمن پوتین؛ از تکنیک « تک مشت» تا اجبار به‌ خوردن سم

 

آخرین ظهور علنی ناوالنی با لباس مشکی و گشاد زندان، نشان از جثه لاغر او داشت ولی هیچ نشانه‌ای بر بیماری او پس از تلاش پوتین برای مسموم کردن او در سال 2020 مشاهده نشد


روسیه یک هفته پیش، به طور ناگهانی خبر مرگ الکسی ناوالنی، سیاستمدار مخالف در داخل زندانش را اعلام کرد که برای خانواده او، حامیانش و کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا شوکه‌کننده بود.
در پی اعلام این خبر، همه مخالفان رژیم روسیه بلافاصله ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور را به قتل ناوالنی متهم کردند و دولت آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه روسیه را اعمال کرد.
اگرچه مدیریت زندان، مرگ ناوالنی را ناشی از عارضه سلامتی اعلام کردند، اما به‌ دلیل عدم تحویل دادن جنازه او و امتناع از کالبدشکافی، پرسش‌های زیادی درباره علت واقعی مرگش مطرح شده است.

در دسامبر گذشته، هنگامی که خانوده‌اش برای سه ماه از وضعیت او بی خبر بودند سخنگوی ناوالنی گفت او به زندانی در یک مستعمره کیفری در منطقه قطب شمال منتقل شده است.
کیرا یارمیش، سخنگوی ناوالنی در آن زمان در حساب کاربری خود در «ایکس» نوشت که « الکسی ناوالنی را پیدا کردیم. او اکنون در«آی‌کی -3» در مستعمره خارپ در استان خودمختار یامالو-ننتس است. الکسی در سلامت کامل است».

منطقه‌ای دورافتاده و بسیار سرد

شهرک کوچک خارپ با جمعیت 5 هزار نفری در منطقه دورافتاده یامالو-ننتس در شمال روسیه واقع شده که شامل بسیاری از مستعمره‌های کیفری است.
در طول زمستان، تنها پروازهای بسیار معدودی هر روز در فرودگاه سالخارد، در دایره قطب شمال روسیه فرود می‌آیند. با کاهش دما تا منفی 30 درجه سانتیگراد و تاریکی شبه‌دائم درمنطقه قطبی و تاریک توندرا، تنها تعداد کمی از افراد خارجی با میل خود به آنجا می‌روند. در میان آنها تعدادی هستند که برای شکار گوزن شمالی با هواپیماهای شخصی طی پروازی سه ساعته از مسکو راهی این منطقه می‌شوند.

دو پرواز مشکوک

روزنامه «دیلی میل» بریتانیا در گزارشی به نقل از شاهدان عینی نوشته حوالی ساعت شش عصر شنبه گذشته، دو هواپیما خارج از برنامه با دست کم 8 سرنشین در فرودگاه این منطقه به زمین نشست.

بنا به این گزارش، زمان و ماهیت محرمانه سفر این افراد نشان می‌داد که آنها ماموران سرویس امنیت فدرال «اف‌اس‌پی» بودند که مسئولیت انتقال جسد الکسی ناوانی را بر عهده داشتند که احتمالا در مستعمره کیفری «پولار وولف» کشته شد.

فرضیه‌های متعدد

فرضیه‌های گوناگونی ظرف چند روز گذشته در خصوص نحوه مرگ ناوالنی مطرح شده و اطلاعات اندک از روسیه و گفته‌های شهود محلی، محتمل‌ترین سناریو را ترسیم کرده است.
همزمانی تقریبی مرگ ناوالنی با دومین سالگرد جنگ اوکراین، بیانگر قساوت پوتین در از میان‌ برداشتن یگانه رقیب قوی خود است که ممکن بود «جشن‌های پیروزی قطعی» او در انتخابات ماه آینده را برهم بزند.
آخرین ظهور علنی ناوالنی با لباس گشاد و سیاه زندان، نشان از جثه لاغر او داشت ولی هیچ نشانه‌ای بر بیماری او پس از تلاش پوتین برای مسموم کردن او در سال 2020 مشاهده نشد.

استفاده از گاز اعصاب

انضباط شخصی سرسختانه ناوالنی، او را در وضعیت خوبی نشان می‌داد که عملا موید دو نظریه مطرح در این هفته است.

برخی بر این باورند که ناوالنی بعد از مسموم‌شدن مستقیم یا غیر مستقیم ظرف چندماه از طریق مسمومیت تدریجی غذایی در زندان جان باخته و یا در اثر سال‌ها بدرفتاری و کمبود غذا، تسلیم مرگ شد.

برخی دیگر بعید نمی‌دانند که شکنجه‌های اعمال شده در زندان «پولار وولف »، همچون ساعت‌ها ایستادن با لباسی نازک در سرمای سخت، به مرگ او انجامیده باشد.
به‌گفته ولادیمیر اوشکین، بنیانگذار تبعیدی گروه حقوق بشر«گولاگو.نت»، ممکن است که ناوالنی با گاز اعصاب نوویچوک، عامل «سندرم مرگ ناگهانی روسی»، کشته شده باشد.

تکنیک «تک مشت»

این احتمال نیز وجود دارد که ناوالنی از طریق یک ضربه قوی و هدفمند به قلبش کشته شده باشد. اوشکین بر مبنای اطلاعات خود از منبعی در داخل «پولار وولف» و کبودی‌های دیده‌شده روی بدن ناوالنی ، به روزنامه «تایمز» گفت که «کا‌گ‌ب» مهارت بالایی در استفاده از «تکنیک تک مشت» دارد که آن را به «اف‌اس‌پی» آموزش داده است.
او ادامه داد: «به‌نظرم ابتدا بدنش را با نگه‌داشتن در سرما برای مدت طولانی و کاهش گردش خون از به‌شدت ضعیف کردند. در این صورت اگر مأمور تجربه کمی داشته باشد، کشتن کسی در عرض چند ثانیه با این تکنیک بسیار آسان است».
با این حال، برخی از پیگیران امور، نظر دیگری داشته و بر این باورند که ناوالنی ممکن است بار دیگر با نوویچوک به‌شکلی موثرتر از سوء قصد 2020، مسموم شده باشد.

دی برتون گوردون، که پس از مسمومیت سرگئی اسکریپال، مامور سابق روسیه و دخترش یولیا در سالزبری، به دولت مشورت داد، می‌گوید: «این کبودی‌ها نشان می‌دهد که ناوالنی احتمالا مجبور به خوردن سم شده است».
آزمایشگاه‌های اندکی در جهان از تجهیزات لازم برای تشخیص سم نوویچوک برخوردارند و تنها یک آزمایشگاه در روسیه وجود دارد که همان آزمایشگاه «اف‌اس‌پی» است که قادر به ساخت این سم است.

العربیه فارسی