به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، اسفند ۰۹، ۱۴۰۲

ارتفاع برف در شمال تهران به یک متر رسید

  

بارش برف زمستانی که از روز گذشته در تهران آغاز شده بود سبب سفید پوش شدن مناطق شمالی، لغزندگی سطح معابر و ایجاد ترافیک و راهبندان شده است. بارش برف در حالی در مناطق شمالی تهران ادامه دارد که در بخش مرکزی و جنوبی این کلانشهر اثری از برف و بارش دیده نمی‌شود.

بارش برف و باران در تهران تا شامگاه جمعه از سوی اداره کل هواشناسی استان تهران پیش بینی شده که این بارش ها در ارتفاعات بیشتر خواهد بود.بارش برف و نزولات آسمانی در بهمن‌ماه موجب شادی مردم و تأمین منابع آبی استان تهران در خشکسالی اخیر است.

معاون خدمات شهری شهرداری منطقه یک گفت: «بیشترین حجم بارش برف در منطقه یک تهران است و ارتفاع برف به یک متر در گلابدره و ولنجک رسیده است.»

احسان صفایی، معاون خدمات شهری شهرداری منطقه یک، به ترافیک سنگین شب گذشته در خیابان پورابتهاج، نیاوران، ولنجک، جماران، فیضیه اشاره کرد و گفت: حجم تردد ماشین‌های شخصی بسیار زیاد بود و با توجه به تلاش پلیس باز هم تخلیه معابر به مشکل خورد.

او با بیان اینکه  شب گذشته در آماده‌باش کامل بودیم، گفت: اما حجم برف بی‌سابقه بود و از ساعت ۶ بعدظهر تا ۱۲ شب، معادل دو روز قبل برف بارید.

صفایی ادامه داد: لغزندگی معابر نداشتیم و ترافیک به دلیل حضور مردم برای رفتن به نقاط کوهستانی مثل پارک جمشدیه، نیاوران، ولنجک بود و همین امر باعث می شد که ماشین آلات برف روبی نتوانند به خوبی اقدامات خود را انجام دهند.

معاون خدمات شهری شهرداری منطقه یک گفت: بر اساس پیش بینی هواشناسی، امروز دوباره بارش برف داریم؛ البته گفته شده بود از ساعت ۶ صبح، ولی بارشی نبود اما تا ۱۰ شب گفته شده به صورت متناوب بارش داریم و پیش‌بینی می‌شود حدود ۲۰ سانتی بارش داشته باشیم.

معاون خدمات شهری شهرداری منطقه یک  با بیان اینکه حداکثر ارتفاع برف، یک متر در منطقه گلابدره و ولنجک بوده است، گفت: دیشب فقط ۳۰ سانتی‌متر برف بارید.

دمای هوای هم‌اکنون تهران، صفر درجه سانتی‌گراد است، اما در ارتفاعات توچال، سرما تا ۱۳- درجه پیش رفته است.

شرق تهران در حال حاضر «سردترین» نقطه استان معرفی شده است با دمای ۶- درجه.

صبح امروز چهارشنبه شمیرانات سرمای ۴-درجه را پشت‌سر می‌گذراند و در فرودگاه امام نیز دمای هوا یک درجه زیر صفر است.

هجوم سرما،برف و باران به سراسر ایران

طبق هشدار دیروز سازمان هواشناسی، در ۲۳ استان کولاک برف و در ۵ استان تشدید بارش و وزش باد شدید اتفاق خواهد افتاد.

به گزارش روزنامه اعتماد، سازمان هواشناسی دیروز با صدور هشدار نارنجی‌رنگ اعلام کرد: «در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، بارش برف، باران، وزش باد شدید موقت، ماندگاری هوای سرد، کولاک برف و مه در شرق گیلان، مازندران، خراسان جنوبی، جنوب خراسان رضوی، یزد، نیمه شمالی و غرب اصفهان، چهارمحال و بختیاری، شمال شرق خوزستان، لرستان، مرکزی، قم، همدان، کرمانشاه، نیمه جنوبی کردستان، ارتفاعات استان‌های فارس، سمنان و کرمان و ارتفاعات و دامنه استان‌های البرز، قزوین و تهران، گلستان، خراسان شمالی، کرمان و یزد پیش‌بینی می‌شود.»

پژوهشکده اقلیم‌شناسی هم اعلام کرد که بارش‌های فراتر از نرمال در برخی مناطق کشور طی روزهای آینده و حاکمیت هوای سرد طی دو هفته آتی پیش‌بینی می‌شود. طبق این اعلام که دیروز در خبرگزاری ایسنا منتشر شد، در فاصله ۷ تا ۱۳ اسفند، بارش‌ها عمدتا در شرق و جنوب‌ شرق، دامنه شرقی کوه‌های زاگرس میانی و دو سوی دامنه‌های البرز مرکزی و غربی و بارش انباشته در جنوب‌ شرق کشور با احتمال حدود ۷۵ درصد بین ۳۰ تا ۸۰ میلیمتر بیش از نرمال خواهد بود.

در فاصله ۱۴ تا ۲۰ اسفند، بارش‌ها در نوار شمالی در محدوده نرمال تا کمتر از آن، در مرکز و نیمه جنوبی کشور و باز هم بیش از نرمال خواهد بود. این پژوهشکده اعلام کرده که در فاصله ۲۱ تا ۲۷ اسفند هم بارش‌ها در دو سوی کوه‌های زاگرس بیش از نرمال و در نوار شمالی کشور در محدوده نرمال خواهد بود.

پژوهشگاه هواشناسی و علوم جوی کشور هم در تحلیل پیش‌بینی هفتگی دمای هوای کشور اعلام کرده که تا پایان اسفند سال جاری، دمای هوا سرد و بسیار سرد خواهد بود. مصداق این پیش‌بینی‌ها البته در هوای اکنون اغلب استان‌های کشور قابل مشاهده است چنانکه دیروز رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا گفت که روز چهارشنبه بارش باران و برف و وزش باد شدید کل کشور جز نوار غربی را فرا می‌گیرد و تا پایان هفته ماندگاری هوای سرد به ‌ویژه در نیمه شمالی کشور پیش‌بینی می‌شود.

طبق این پیش‌بینی‌ها، شهر تهران از بارش و هوای سرد بی‌نصیب نخواهد بود و اعلام شده که امروز آسمان تهران ابری است و در بعضی ساعت‌ها مه رقیق دارد، اما تهرانی‌ها در بعضی ساعات روز با وزش باد و رگبار برف با احتمال کولاک برف مواجه خواهند شد علاوه بر اینکه حداقل دمای هوای تهران، صفر و حداکثر، ۲ درجه بالای صفر خواهد بود. روز پنجشنبه هم تهران سرما را تجربه می‌کند و حداقل دما، منفی ۲ و حداکثر دما، ۴ درجه پیش‌بینی می‌شود.