به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، اسفند ۰۴، ۱۴۰۲

آمریکا بیش از ۵۰۰ شخص و نهاد روسی را تحریم می‌کند

 

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده روز پنج‌شنبه در آستانه سومین سال حمله نظامی روسیه به اوکراین اعلام کرد که واشینگتن بیش از ۵۰۰ شخص و نهاد را که در این تهاجم نقش داشته‌اند هدف تحریم قرار می‌دهد.

یکی از سخنگوهای این وزارتخانه به خبرگزاری فرانسه گفت، تحریم‌های جدید که روز جمعه اجرایی خواهد شد «به روسیه، حامیانش و ماشین جنگی آن» ضربه خواهد زد.

وی افزود که این تحریم‌ها هم از جانب وزارت خزانه‌داری و هم از جانب وزارت خارجه ایالات متحده خواهد بود.

از آغاز حمله نظامی روسیه به کشور همسایه خود در فوریه ۲۰۲۲، واشینگتن و متحدانش مجموعه‌ای از تحریم‌ها را علیه مسکو وضع کرده‌اند که منابع درآمدی روسیه و بخش‌های نظامی و صنعتی این کشور را هدف قرار می‌دهد. اما به گفته وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، تحریم‌های روز جمعه گسترده‌ترین تحریم‌هایی است که از زمان آغاز جنگ اوکراین در یک نوبت علیه روسیه وضع می‌شود.

این تحریم‌ها همچنین همزمان شده است با مرگ الکسی ناوالنی، رهبر اپوزیسیون روسیه در یکی از زندان‌های قطب شمال.

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، پیش از این تصریح کرده بود که این تحریم‌ها علیه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، خواهد بود چرا که او مسئول مرگ آقای ناوالنی است.

آقای بایدن روز پنج‌شنبه با بیوه الکسی ناوالنی، یولیا ناوالنایا، و دخترشان، داشا، در کالیفرنیا دیدار کرد. او سپس در گفت‌وگویی با خبرنگاران، الکسی ناوالنی را «مردی با شجاعتی باورنکردنی» توصیف کرد.

مقامات روسیه جمعه گذشته اعلام کردند که الکسی ناوالنی ۴۷ ساله به طور ناگهانی در زندان مرده است. دولت‌های اروپایی متعاقب این رخداد دیپلمات‌های روسیه را احضار کردند.

روز پنج‌شنبه همچنین بریتانیا از تحریم بیش از ۵۰ فرد حقیقی و حقوقی دیگر با هدف ضربه زدن به توان تسلیحاتی حکومت کرملین خبر داد.

طبق اعلام وزارت خارجه بریتانیا، فهرست تازه تحریم‌ها شامل عده‌ای از واردکنندگان و تولیدکنندگان ابزارهای ماشینی روسیه است که تولیدات‌شان قابلیت استفاده در سامانه‌های دفاعی و تسلیحاتی را هم دارد.

رادیو فردا