به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، اسفند ۱۰، ۱۴۰۲

انتخابات آمریکا؛ چه کسی ممکن است به عنوان معاون ترامپ انتخاب شود؟

از راست - کریستی نوم، الیز استفانیک، تولسی گبرد
حالا که مساله انتخاب نامزد برای حزب جمهوری‌خواه بیشتر جذابیت خود را از دست داده است، بحث‌های سیاسی در بین راست‌گرایان دارد به طرف این پرسش می‌چرخد که دونالد ترامپ، بخت اصلی کسب نامزدی حزب، ممکن است چه کسی را به عنوان یار انتخاباتی خود برگزیند.


در کنفرانس کنش سیاسی محافظه‌کاران (سی پی ای سی) که اخیرا برگزار شد، این موضوع مشخص یکی از موضوعات مورد بحث بود. فعالان راست‌گرا، لابی‌گران و کسب‌وکارهایی که در این گردهمایی سالانه - که در سال‌های اخیر در سیطره کامل حامیان ترامپ بوده است - حضور داشتند در یک رای‌گیری آزمایشی به نامزد مورد علاقه خود برای معاونت رئیس‌جمهور رای دادند.

نتایج این رای‌گیری که شامل ۱۷ نامزد بود اینگونه بود:

کریستی نوم، فرماندار داکوتای جنوبی - ۱۵ درصد
ویوک راماسوامی، نامزد سابق انتخابات مقدماتی - ۱۵ درصد
تولسی گبرد، عضو سابق مجلس نمایندگان از ایالت هاوایی - ۹ درصد
الیز استفنیک، عضو مجلس نمایندگان از ایالت نیویورک - ۸ درصد
تیم اسکات، سناتور ایالت کارولینای جنوبی - ۸ درصد
بایرون دونالدز، عضو مجلس نمایندگان از ایالت فلوریدا - ۷ درصد

کریستی نوم
مطرح شدن در سطح ملی به عنوان فرماندار ایالتی که در نامش کلمه «داکوتا» هست کار آسانی نیست. اما کریستی نوم توانست در سال ۲۰۲۰ تا حدودی موفق شود، هنگامی با محدودیت‌های پیشنهادی مربوط به کووید-۱۹ در ایالت کم‌جمعیت خود مخالفت کرد.

همه‌گیری ویروس کرونا شاید دیگر یک مساله سیاسی مهم نباشد، اما رابطه‌ای که او با آقای ترامپ برقرار کرد - از جمله برگزاری جشن استقلال در کوه راشمور در سال ۲۰۲۰ با حضور او- نامش را در مباحث مربوط به معاونت رئیس‌جمهور نگه داشته است.

خانم نوم در این کنفرانس به دستاوردهای کرونایی خود اشاره کرد و با افتخار گفت که تنها فرمانداری بود که «هرگز هیچ کسب‌وکاری را تعطیل نکرد».

او گفت «ما به یکدیگر اعتماد کردیم، و در کنار هم از مشکل‌ها گذشتیم.»

او همچنین اشاره کرد که یکی از نخستین مقامات بود که از کارزار انتخاباتی ۲۰۲۴ ترامپ حمایت کرد و لگدی هم به کسانی زد که پا در میدان رقابت با او گذاشته بودند و شاید در آینده رقیبان خودش در کسب نامزدی معاونت رئیس‌جمهور باشند.

پرسید «چرا بقیه این افراد وارد رقابت شدند؟ برای خودشان؟ برای منافع شخصی؟ که برای مدتی کوتاه جلب توجه کنند؟»

خانم نوم می‌خواهد مطمئن شود که حامیان آقای ترامپ در این کنفرانس - و در ادامه خود ترامپ - می‌دانند که از ابتدا همراهش بوده است.

الیز استفنیک
در پی انتخابش به نمایندگی کنگره در سال ۲۰۱۴، الیز استفنیک نیویورکی به آرامی مدارج ترقی را در مجلس نمایندگان پیموده است. او همچنین خیلی آرام به مدار آقای ترامپ نیز نزدیکتر شده است.

ستاره بختش اما پارسال طلوع کرد، هنگامی که پرسش‌های تهاجمیش از رئیس‌های سه دانشگاه درباره یهودی‌ستیزی در پردیس‌های دانشگاهی نمود ملی یافت. دو نفر از آن‌ها به خاطر انتقادات سختی که از پاسخ‌هایشان به پرسش‌های او شد استعفا دادند.

خانم استفانیک در سخنرانی خود گفت «ستون فقرات من فولادی است. کافی است از رئیس‌های هاروارد و پنس...رئیس‌های سابق هاروارد و پنسیلوانیا بپرسید.»

این معروفیت تازه، در کنار حمایت صریح از آقای ترامپ در دو باری که استیضاح شد، او را به صدر گمانه‌زنی‌ها درباره نامزدی معاونت رسانده است.

پیش از سخنرانیش ویدیویی خوش‌ساخت پخش شد پر از ستایش‌های آقای ترامپ از کارهایش. پیام ناگفته این بود: رئیس‌جمهور سابق مرتب درباره او حرف می‌زند - و از چیزی که می‌بیند هم خوشش می‌آید.

او در سخنرانی خود اشاره کرد که نخستین عضو کنگره بود که از کارزار آقای ترامپ حمایت کرد و مدعی شد که حوزه انتخابیش در شمال ایالت نیویورک که از چنگ دموکرات‌ها درآورده است حالا «سرزمین ترامپ و الیز» است.

انگار که داشت برای کارازار انتخاباتی ۲۰۲۴ شعار پیشنهاد می‌داد.

تولسی گبرد
تولسی گبرد، عضو دموکرات سابق مجلس نمایندگان، در هشت سال گذشته دچار تحول سیاسی شگرفی شده است و از چپ برنی سندرز به پیشگاه دونالد ترامپ رسیده است.

او بعد از این که در سال ۲۰۱۶ از سناتور سوسیالیست ایالت ورمانت در برابر هیلاری کلینتون حمایت کرد، در سال ۲۰۲۰ نامزد ریاست‌جمهوری شد و از مسائلی نظیر خدمات درمانی دولتی، تحصیل رایگان در دانشگاه و محدودیت حمل سلاح گفت.

حالا اما دارد از آقای ترامپ تعریف می‌کند - و در ماه مارس هم قرار است چهره اصلی حاضر در برنامه جمع‌آوری کمک‌های مالی در مار-ئه-لاگو باشد.

او در سخنرانی خود گفت «این مرد یک مبارز است. فقط یک چیز به او توان و استقامت می‌دهد...عشق و نگرانی صادقانه او برای آینده کشورمان.»

او همچنین نسبت به خطر فزاینده‌ای که دموکراسی را در آمریکا تهدید می‌کند هشدار داد - اما مدعی شد که این خطر ناشی از پیگرد قانونی آقای ترامپ توسط چپ‌ها است.

راجر استون، محرم اسرار ترامپ، و دیگر شخصیت‌های دست راستی دارند برای خانم گبرد تبلیغ می‌کنند، چرا که عقیده دارند که سابقه نظامی او و حضورش در عراق و نسب ساموآییش، و همچنین کاریزمای شخصیش، همه و همه می‌توانند به گسترش جذابیت رئیس‌جمهوری سابق در انتخابات سراسری کمک کنند.

انتقاد خانم گبرد از سیاست خارجی مداخله‌جویانه ایالات متحده نیز با حرف‌های دونالد تارمپ درباره «اول آمریکا» منطبق است.

چالشی که در برابر او قرار دارد مواضع سابقش در حمایت از مسائل مورد علاقه لیبرال‌ها است - و نگرانی بابت این که اگر به عنوان معاون آقای ترامپ برگزیده شود شاید جانشین قابل اعتمادی برای دیدگاه‌های سیاسی او نباشد.

اما این مسائل برای جاشوآ میکسون، دانشجو و یکی از شرکت‌کنندگان این کنفرانس، اهمیت چندانی نداشت. او گفت «شاید یک جمهوری‌خواه تمام‌عیار نباشد، اما خیلی باهوش است. در عقایدش هم بسیار استوار است.»

بی بی سی