به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، بهمن ۱۸، ۱۴۰۲

فعالیت اقتصادی پنهان رژیم ملاها در آلمان

  


نتایج تحقیقات دو رسانه آلمانی نشان می‌دهد که یک شرکت در شهر دوسلدورف این کشور، ظاهرا متعلق به «شرکت سرمایه‌گذاری غدیر» است که توسط جمهوری اسلامی اداره می‌شود. بنا بر این گزارش، شرکت «جی‌آی‌سی اینترنشنال» (GIC International) در سال ۱۳۹۱ با سرمایه ارسالی از تهران در دوسلدورف تأسیس شده است و در زمینه‌هایی مانند نفت، گاز، پتروشیمی، سیمان، و فلز فعالیت می‌کند. براساس اطلاعات رسمی، این شرکت طی سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ حدود ۶۰۰ میلیون یورو درآمد داشته است.

تحقیقات دو رسانه آلمانی رادیوتلویزیون غرب آلمان (WDR) و روزنامه «زوددویچه تسایتونگ» (SZ) درباره سوابق شرکت «جی‌آی‌سی اینترنشنال» نشان می‌دهد که این شرکت می‌تواند بخشی از مجموعه گسترده شرکت سرمایه‌گذاری غدیر باشد که در فعالیت‌های اقتصادی مختلفی مشارکت دارد.

آمریکا می‌گوید که شرکت سرمایه‌گذاری غدیر، مجموعه‌ای از شرکت‌های وابسته به جمهوری اسلامی است که تحت نظارت نهادهای حکومتی، امنیتی، نظامی، و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، قرار دارند و‌ به همین دلیل آن را تحریم کرده است.

در این گزارش آمده است براساس اسنادی که «سازمان مجاهدین خلق»، از گروه‌های مخالف حکومت ایران، به آنها دست یافته و در اختیار این دو رسانه آلمانی قرار داده است، می‌توان گفت که احتمالا جمهوری اسلامی از جی‌آی‌سی اینترنشنال و شرکت‌های دیگری در آلمان، برای دور زدن تحریم‌ها، ادامه معاملات تجاری، ‌و خرید ملک، استفاده می‌کند.

این اسناد داخلی جی‌آی‌سی اینترنشنال، ارتباط مدیر عامل شرکت در دوسلدورف با مدیریت هلدینگ غدیر در ایران را نشان می‌دهد و با جزئیات کامل و دقیقی همراه است. جی‌آی‌سی اینترنشنال سال گذشته میلادی همکاری با جمهوری اسلامی را رد کرد، ولی به درخواست برای اظهارنظر درباره موارد مطرح شده اخیر پاسخی نداده است.

مقامات آمریکایی هلدینگ غدیر را مجموعه‌ای می‌دانند که برای دستگاه‌های امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی، از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بودجه فراهم می‌کند و فعالیت‌های آن را به دقت تحت نظر دارند.

با توجه به تحریم هلدینگ غدیر، و به طور کلی محدودیت‌های تجارت با ایران، شرکت جی‌آی‌سی اینترنشنال مورد توجه مقامات آلمانی قرار گرفته، ولی هنوز مورد مشخصی از نقض قوانین ارائه نشده است.

مقامات امنیتی غربی مدت‌ها است که شبکه‌های پیچیده و فرامرزی مالی مرتبط با جمهوری اسلامی را زیر نظر دارند. در سال‌های اخیر صدها شرکت ‌‌و سازمان پوششی در کشورهای مختلف با فعالیت‌های متنوع اقتصادی، تحریم‌ها علیه حکومت ایران را دور می‌زنند.

اسناد داخلی نشان می‌دهد که جی‌آ‌ی‌سی اینترنشنال در دوسلدورف، به ثبت شرکت‌های جدیدی در کشورهایی مانند عمان، ارمنستان، امارات، و چین نیز کمک کرده است با ‌توجه به حساسیت‌های ایجاد شده درباره فعالیت‌های جی‌آی‌سی اینترنشنال، و محدودیت‌های ارسال تراکنش‌ها به دلیل تحریم‌های آمریکا، پیشنهاد انحلال این شرکت در دوسلدورف نیز مطرح شد، ولی مورد موافقت مقامات جمهوری اسلامی قرار نگرفته است.

روزنامه فایننشال تایمز نیز روز یکشنبه گزارش داده بود که جمهوری اسلامی ایران از دو بانک بزرگ بریتانیایی برای عملیات جابه‌جایی مخفیانه پول در سراسر جهان به عنوان بخشی از شبکه گسترده فرار از تحریم‌ها، که از سوی نهاد‌های اطلاعاتی حکومت ایران حمایت می‌شود، سوء‌استفاده کرده است.


صدای آمریکا