به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، اسفند ۰۳، ۱۴۰۲

تحریم مسئولان زندان روسیه توسط بریتانیا پس از مرگ ناوالنی

 دولت بریتانیا خواستار تحویل فوری جسد ناوالنی به خانواده وی و انجام تحقیقات کامل و شفاف شده است

لندن دارایی‌های شش مقام زندان روسیه در قطب شمال که محل مرگ الکسی ناوالنی، کنشگر مخالف کرملین بود، را مسدود کرد، و گفت آنها همچنین اجازه سفر به بریتانیا را نخواهند داشت.


به گزارش شبکه جهانی «بی‌بی‌سی»، دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا روز چهارشنبه گفت لندن مسئولان «رفتار وحشیانه» با ناوالنی را پاسخگو خواهد کرد. دولت بریتانیا همچنین خواستار تحویل فوری جسد ناوالنی به خانواده وی و انجام تحقیقات «کامل و شفاف» شده است.


کامرون پس از اعلام تحریم‌ها گفت: «روشن است که مقامات روسیه ناوالنی را یک تهدید می‌دانستند و بارها سعی کردند او را ساکت کنند. هیچ کس نباید درباره ماهیت ظالمانه سیستم روسیه تردید کند. به همین دلیل هم ما امروز بلندپایه‌ترین مقامات زندانی که مسئول نگهداری ناوالنی بودند را تحریم می‌کنیم.»


ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا گفته است که بریتانیا و متحدانش در حال بررسی تمام گزینه‌ها برای پاسخگو کردن روسیه و پوتین هستند. کی‌یر استارمر، رهبر حزب کارگر مخالف دولت نیز گفت مرگ ناوالنی یادآور این حقیقت است که پوتین نه تنها ثروت، بلکه آینده و دموکراسی مردم روسیه را نیز «دزدیده» است.


به گفته بی‌بی‌سی، از زمان مرگ مشکوک ناوالنی 47 ساله در تاسیسات کیفری قطب شمال، رهبران غربی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را مسئول مرگ وی معرفی کرده‌اند.


ایالات متحده اعلام کرده «بسته بزرگ» تحریمی خود علیه روسیه به دلیل مرگ ناوالنی و جنگ جاری در اوکراین را روز جمعه رونمایی خواهد کرد. علاوه بر بسته وعده داده شده توسط کاخ سفید، اتحادیه اروپا نیز در حال بررسی سیزدهمین دور تحریم‌ها علیه روسیه است.


به گفته ‌بی‌بی‌سی، اگرچه اقتصاد روسیه از زمان حمله به اوکراین تحت تأثیر محدودیت‌های بی‌سابقه‌ای در زمینه انرژی، مالی و سایر حوزه‌ها قرار گرفته است، اما تأثیر آن به اندازه‌ای که انتظار می‌رفته نبوده است.