به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، اسفند ۰۴، ۱۴۰۲

همسر و دختر الکسی ناوالنی در سانفرانسیسکو با جو بایدن دیدار کردند

 

یولیا و داشا ناوالنایا، همسر و دختر الکسی ناوالنی، رهبر مخالفان پوتین که هفته گذشته در زندان به مرگ مشکوک درگذشت، روز پنجشنبه سوم اسفند، در سانفرانسیسکو با جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا دیدار کردند.


رئیس‌جمهور آمریکا به خبرنگاران گفت: «من افتخار دیدار با همسر و دختر الکسی ناوالنی را داشتم. او مردی بود با شجاعتی غیرقابل باو و حیرت‌انگیز است که همسر و دخترش این‌گونه از آن الگو می‌گیرند.»


این دیدار، کمتر از یک هفته پس از انتشار خبر مرگ الکسی ناوالنی در زندانی در نزدیکی قطب شمال در سیبری انجام گرفت.


جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا پیشتر، به صراحت ولادیمیر پوتین را مسئول مرگ آقای ناوالنی دانسته و گفته بود واشنگتن روز جمعه، به همین دلیل، تحریم‌های عمده تازه‌ای را علیه روسیه وضع خواهد کرد.


او روز چهارشنبه، از ولادیمیر پوتین، به عنوان «حرامزاده دیوانه» یاد کرد و دونالد ترامپ، رقیب جمهوری‌خواه خود در انتخابات ریاست جمهوری را به دلیل اشاره نکردن به مسئولان مرگ الکسی ناوالنی را به باد انتقاد گرفت.


رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین به خبرنگاران گفت:« میراث ناوالنی از طریق افرادی که در سراسر روسیه و جهان سوگوار از دست دادن او هستند و برای آزادی، دموکراسی و حقوق بشر مبارزه می کنند ادامه خواهد یافت.»


کاخ سفید نیز با انتشار بیانیه‌ای درباره دیدار همسر و دختر الکسی ناوالنی با رئیس‌جمهوری آمریکا، اعلام کرد:«رئیس‌جمهوری شجاعت فوق‌العاده الکسی ناوالنی در مبارزه با فساد را ستود و میراث او برای یک روسیه آزاد و دموکراتیک را که در آن حاکمیت قانون به طور یکسان بر همه اعمال می‌شود، مورد تمجید قرار داد.»


یولیا ناوالنایا، همسر آقای ناوالنی، روز پنجشنبه بار دیگر تاکید کرد که به اعتقاد او ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، همسرش را کشته است و از رسانه‌ها خواست تحت تاثیر تبلیغات حکومت قرار نگیرند.


خانم ناوالنایا روز پنجشنبه در پیامی که در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد، بار دیگر رئیس‌جمهوری روسیه را مسئول مرگ همسرش دانست و از روزنامه‌نگاران خواست هر روز و تا هر زمانی که توانش را دارند، این موضوع را بنویسند که «پوتین الکسی را کشت.»


او روز پنجشنبه همچنین با انتشار عکسی از خود در کنار دخترش نوشت برای بودن در کنار دخترش به کالیفرنیا سفر کرده است. داشا ناوالنی دانشجوی دانشگاه استنفورد است.


هم‌زمان، لیودمیلا ناوالنایا، مادر الکسی ناوالنی نیز روز پنجشنبه در کانال یوتیوب فرزندش ویدئویی را منتشر کرد و گفت که مقام‌های روسی جنازه پسرش را به او نشان داده‌اند اما از دادن جسد به او خودداری کرده‌اند.


مادر الکسی ناوالنی گفت مقام‌های روسیه خواستار دفن مخفیانه پسرش شده‌اند، اما او با خواسته مخالفت کرده است.


او گفت شرط تحویل جنازه این بوده که مقام‌ها درباره زمان، مکان و چگونگی دفن الکسی ناوالنی تصمیم بگیرند.


لیودمیلا ناوالنایا افزود:«می‌خواهند قبری تازه را در گورستانی در حاشیه شهر نشانم دهند و بگویند پسر تو اینجا دفن شده است.»


سخنگوی تیم ناوالنی نیز گفت که به مادر او، یک سند پزشکی نشان داده شده که مرگ الکسی ناوالنی را طبیعی اعلام می‌کند.


سرویس زندان فدرال روسیه روز جمعه، ۲۷ بهمن، از مرگ الکسی ناوالنی، مخالف سرشناس ولادیمیر پوتین، خبر داد.


بر اساس این گزارش، ناوالنی که در حال گذراندن دوره حبس طولانی‌مدتش در یکی از مناطق قطبی در شمال روسیه بود، پس از پیاده‌روی احساس ناخوشی کرد و تقریبا بلافاصله هوشیاری خود را از دست داد.