به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، بهمن ۲۳، ۱۴۰۲

ترامپ می‌گوید در صورت پیروزی در انتخابات، دفاع از کشورهای ناتو در برابر روسیه را تضمین نمی‌کند

 دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا روز شنبه ۱۰ فوریه در میتینگ انتخاباتی در کارولینای جنوبی تهدید کرد که در صورت انتخاب مجدد، دیگر امنیت ناتو در برابر روسیه را تضمین نخواهد کرد. کاخ سفید اظهارات ترامپ را بهت‌اور و بی‌معنا دانست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا. روز شنبه ۱۰ فوریه با ابراز خرسندی از شکست لایحه کمک به اوکراین، در اظهاراتی «تکان‌دهنده» وعده داد که در صورت انتخاب مجدد دفاع از کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در برابر روسیه را تضمین نخواهد کرد.


رئیس جمهور سابق آمریکا مرتباً از متحدان ایالات متحده در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی به دلیل عدم تأمین مالی کافی این نهاد انتقاد می‌کند. دونالد ترامپ در جریان میتینگ تبلیغاتی در کارولینای جنوبی بخش‌هایی از گفتگوی خود با یکی از سران کشورهای عضو ناتو را بدون نام بردن از او ذکر کرد.


او گفت: «یکی از روسای جمهور یک کشور بزرگ بلند شد و گفت: "خب جناب، اگر پول ندهیم و مورد حمله روسیه قرار بگیریم، از ما محافظت می‌کنید؟"». ترامپ سپس پاسخ خود به او را نقل کرد: «نه، من از شما محافظت نمی‌کنم. در واقع آن‌ها را تشویق می‌کنم که هر کاری می‌خواهند با شما انجام دهند. شما باید بدهی خود را بپردازید.»


این اظهارات وی پس از آن بیان می‌شود که دونالد ترامپ، نامزد احتمالی حمهوری‌خواهان در مقابل جو بایدن دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر آینده، بر نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره فشار آورد تا لایحه‌ای را که پرداخت کمک‌های جدید به اوکراین را در بر داشت، از دور خارج کنند.


اندرو بیتس، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای که شامگاه شنبه منتشر شد، گفت: «تشویق به تهاجم به نزدیک‌ترین متحدان ما توسط رژیم‌های آدم‌کش، بهت‌آور و بی‌معناست. رئیس جمهور بایدن به جای دعوت به جنگ و ترویج هرج و مرج، به حمایت از رهبری آمریکا ادامه خواهد داد.»


توافقی که در کنگره آمریکا با بن‌بست مواجه شده است درباره کمک‌های اضافی به اوکراین و اسرائیل است. بسته ۹۵ میلیارد دلاری که هفته آینده بحث و بررسی درباره آن ادامه خواهد یافت، شامل کمک نظامی به اسرائیل برای جنگ جاری با حماس و همچنین به تایوان، متحد استراتژیک واشنگتن در جنوب شرق آسیا است.


دونالد ترامپ در اغلب اظهارات خود در مورد تداوم کمک‌های آمریکا به اوکراین با دیده تردید نگاه کرده است و حتی تهدید کرده است که در صورت بازگشت به کاخ سفید، ناتو را ترک خواهد کرد.

رادیو بین المللی فرانسه